Lyntog over Haukeli: – Det er noen humper i veien, sier næringssjefen

Næringssjefen i Bergen Næringsråd mener mye fortsatt må avklares før planene om et nytt og moderne jernbanenett over Haukeli kan applauderes.

Publisert Publisert

JERNBANEDEBATT: Næringssjef Atle Kvamme fra Bergen Næringsråd og Nils Johnsen fra Naturvernforbundet deltok i panelet under møtet på Litteraturhuset. Foto: Fred Ivar Utsi Klemetsen

  • Paul André Sommerfeldt
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Tirsdag kveld inviterte Litteraturhuset i Bergen til debatten «Moderne tog – nøkkelen til utslippskutt?». Arrangementet var en del av Klimafestivalen som pågår denne uken.

Under innledningen la Thor Westergaard Bjørlo i Norsk Bane frem visjonen om en høyfartsbane som skal knytte sammen Oslo, Bergen, Haugesund og Stavanger i et samlet jernbanenettverk for både langdistanse, regional- og godstrafikk.

I planene er det lagt opp til en reisetid på to og en halv time mellom Oslo og Bergen/Stavanger.

Banen skal også bli en del av et InterCity-nettverk på Vestlandet.

Ifølge utredningen fra Deutsche Bahn blir prislappen på drøye 156 milliarder kroner.

Les også

Gir ikke opp kampen om lyntog

– Vil gi store utslipp

Næringspolitisk sjef i Bergen Næringsråd, Atle Kvamme, sier det er positivt at debatten om lyntog kommer opp igjen.

I et klimaperspektiv ser han imidlertid flere sider av saken.

– Vi trenger mer tog, men jeg mener det er noen humper i veien som må avklares. For miljøregnskapet vil et slikt prosjekt gi store utslipp ved bygging av tunneler. Bergenserne er også enormt glade i Bergensbanen, så det å bringe inn et annet konsept er utfordrende, sier Kvamme.

PÅDRIVER: Thor W. Bjørlo i Norsk Bane har siden 2007 jobbet med å markedsføre planene om Vestlandsbanen over Haukeli. Foto: Fred Ivar Utsi Klemetsen

– Må snu NTP på hodet

I Vestlandsbanen skal etter planen 60 prosent av jernbanen gå gjennom tunnel, noe som også vil føre med seg ikke ubetydelige inngrep i naturen.

Nils Johnsen fra Naturvernforbundet mener planene er fremtidsrettet, men sier at forbundet er delte i sitt syn både med tanke på CO₂-utslipp, naturinngrep og den økonomiske realismen i prosjektet.

– Om det skal bli realisert, må en snu NTP på hodet og flytte tog og kollektivtrafikk fremst. I dag satses det voldsomt på motorvei og utbygging av flyplasser, sier Johnsen.

INTERESSE: Mange hadde tatt turen til Litteraturhuset for å få med seg møtet om hurtigtog og klimautslipp. Foto: Paul André Sommerfeldt

Knapt diskutert

Dette ble langt på vei bekreftet av MDG-politiker Natalia Golis, som innrømmet at lyntog på ingen måte har stått høyt på dagsorden blant fylkespolitikerne de siste årene.

– I Fylkestinget har det vært mest snakk om de store veiprosjektene, fergefri E39 og hvordan komme fortest mulig mellom øst og vest – på vei, sa Golis.

Forkjemperne for prosjektet mener CO₂-utslippene vil bli kraftig redusert dersom mye av dagens fly-, bil- og trailertrafikk kan flyttes over på bane.

Bjørlo i Norsk Bane viste ellers til Spania, der hurtigtogsutbyggingen har vært en stor suksess.

Les også

Lover en milliard til kortere bergensbane

El-fly kan bli nøkkelen

Kvamme i Næringsrådet understreket at transportnæringen allerede i dag gjør mye for å kutte utslippene.

– 70 prosent av alt gods fra Oslo til Bergen kommer med tog, sier Kvamme.

Næringssjefen minnet også om at Avinor sin satsing på elektriske fly kan bli en enorm «game-changer» i tiden fremover.

Målet er at den norske innenriksluftfarten skal være elektrifisert innen 2040.

– Vi må huske at for fly er all infrastrukturen gratis, mens det for jernbane er rådyrt, sier Kvamme.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Regjeringen tør ikke løse klimakrisen

  2. Slik snudde det for Bergensbanen

  3. – Bybanen har gjort Bergen til en bedre by å bo i

  4. Minst seks omkom i togulykke i Danmark: – Glasskår sprutet inn og takplater løsnet. Så ble alt svart.

  1. Tog
  2. InterCity
  3. Utbygging
  4. Naturvern
  5. Nasjonal Transportplan