Når en hel gate rustes opp, slås det på stortrommen. Verre er det med de glemte klattene.

Hvorfor klattes det så mye i Bergen?

Publisert: Publisert:

LAPPVERK: I Neumanns gate og rundt svingen til Vestre Torggate har et stort felt med asfalt ligget lenge. Gaten skal ifølge Trafikketaten i kommunen utbedres i grunnen om et år eller to. Pynten må derfor vente. Rune Meyer Berentsen, Ørjan Deisz

Det er bikkjekaldt. Fra Cort Piil-smauet høres kakking og motordur. Ben Q. Nguyen i Bergen bydrift kommer i sneglefart med et lass hvit sognestein. Pawel Stasiak vinker grabben litt mer mot venstre, Nguyen finmanøvrerer så godt han kan inntil Stasiak er fornøyd. Nå skal det bli smau!

Én million kroner

— I love stones, they are so beautiful. I Polen brukes mye mer betong, mens her – ahhhhhh! sier Pawel Stasiak med et stort smil.

— Synd det ikke er sol her akkurat nå, da skulle du fått et flott bilde med nydelig skinn i steinen, sier senior brosteinlegger Arvid Fjæren entusiastisk.

Opprustningen av smauet kommer på vel én million kroner, ifølge Atle Kleppe, direktør for Trafikketaten i Bergen kommune (tidligere Samferdselsetaten).

— Oversvømmelse for tre–fire år siden førte til et veldig ujevnt brosteindekke. Arbeidene begynte i fjor høst, og vi blir ferdig ved utgangen av måneden hvis været holder, sier Kleppe.

Eneste i år

Dette er det eneste brosteinsprosjektet i regi av Bergen kommune i 2013, men Kleppe skulle gjerne reparert flere – den buklete Sandbrogaten opp til Vikinghallen, for eksempel.

GLEMT FLEKK?: På hjørnet Øvre Korskirkeallmenningen-Lille Øvregate er det klattet med relativt ny asfalt, men et lite kvadrat ble igjen. Her har det ifølge Trafikketaten vært reparasjoner i grunnen, og de skal rydde opp etter seg. Men hvem … Tja, si det.

— Vi ordner det vi kan i forhold til budsjettet. I 2012 hadde vi seks millioner kroner til brostein og asfalt på veier og fortau i hele kommunen. I år får vi seks pluss 11 millioner.

Statens vegvesen, som har ansvaret for fylkes- og riksveiene i Bergen, har ingen brosteinsprosjekter på blokken i år. Det siste fra Strandkaien som sto ferdig i desember 2011.

- Ikke vanlig

Cort Piil-smauet er med andre ord en sjelden solskinnshistorie for å gjøre byen fin. Men ta deg en runde i sentrum. Innimellom vakker brostein og skiferheller er det plutselig en kladeis med asfalt.

Som i Neumanns gate og rundt svingen til Vestre Torggate, der det var en feil på ledningsnettet som Vann- og avløpsetaten måtte utbedre.

— Det skal skiftes ut ledninger i grunnen i Neumanns gate om et år eller to, så vi har akseptert at det ligger asfalt der. Det har jo ingen hensikt å legge brostein nå, og så grave den opp igjen, sier Kleppe og understreker at det ikke er vanlig at asfalten blir liggende så lenge.

50 mann på 70-tallet

Når brosteinlegger Arvid Fjæren ser alle småhullene i byen, tar han seg i å lengte tilbake til 1970-tallet.

— Da var vi 50 mann som satte brostein, og én mann delte ut jobbene. Det var null toleranse for bunker (hull, red.anm.) og dammer. Nå defineres alt som prosjekt. Flere er involvert fra et hull rapporteres og registreres til jobben er gjort, sier Fjæren.

HULL: Ved Muren er et hull lappet med asfalt. Dette skal egentlig være midlertidig, men siden det er planlagt graving i Gågaten, er det ingen vits i å legge brostein, ifølge Atle kleppe, direktør for Trafikketaten i Bergen kommune.

Slik må det være, ifølge Atle Kleppe i Trafikketaten. For det er mye som må tas hensyn til – selv om det ser ut som om det bare er et hull som skal fylles. Det skal legges ned rør til boss og fjernvarme, ledninger til vann-, avløp— og overvann, samt kabler for strøm og tele. Enkelte steder er det bare fornyelse av gatedekket som står på planen.

For å koordinere gravearbeidene, så Graveklubben dagens lys i 2006. Her samarbeider Vann- og avløpsetaten i Bergen kommune, BKK Varme AS, BKK Nett AS og BossNettAS. Slik unngår man gamle dagers synder da hullene ble gravet opp igjen og igjen, etter hvert som ulike aktører satte i gang sine egne prosjekter.

Midlertidig?

Trafikketaten får meldinger om hull i by'n hele året.

— Vi prøver å utbedre hullene kjapt – i hvert fall midlertidig. De vi får melding om på vinteren, må vi på grunn av frost og kulde stort sett ta igjen til våren, sier Kleppe.

— Men flere steder er det snakk om bare små hull som blir liggende både vinter, vår og sommer?

— Det er hele tiden et spørsmål om å bruke midlene korrekt. Når vi vet at det skal graves i området, utbedrer vi så billig som mulig frem til vi kan gjøre dekket helt ferdig.

Hva mener du om klattingen?

SNART FERDIG: Cort Piil-smauet blir riktig så flott når brosteinen er på plass. Pawel Stasiak dirigerer Ben Q. Nguyen i grabben slik at steinen lempes så nær kanten som mulig. En snor markerer høyden på det ferdige gateunderlaget. Før var det renner på tvers over gaten, nå løper de langs kanten Rune Meyer Berentsen, Ørjan Deisz

Publisert: