Disse vrakdelene kan løse gåten om helikopterulykken

Statens havarikommisjon har tre scenarioer om hva som kan ha skjedd i den tragiske helikopterulykken.

KAN GI SVAR: Statens havarikommisjon (SHT) har lagt ut bilder av vrakdelene det letes etter. Det øverste er et stag, mens de to under er såkalte 1. trinns og 2. trinns reduksjonsgir. Foto: Statens havarikommisjon (SHT)

  • Guro Valland
  • Øyvind Lefdal Eidsvik
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Etterforskningen av den tragiske helikopterulykken ved Turøy snevres stadig mer inn.

Nå slår en fersk, midlertidig rapport fra Statens havarikommisjon for transport (SHT) at det er tre vesentlige deler de jakter etter (se bildet).

Tre scenarioer

Alle disse vrakdelene knyttes til mulige årsaksscenarioer om hvorfor helikopteret styrtet:

  • Fremre stag: Det er totalt tre stag som forbinder rotorhodet til flykroppen. To av disse stagene er allerede funnet. Nå etterlyses altså det tredje og fremre staget.
  • To reduksjonsgir: Et av dem, en synliderformet boks, forbinder hovedgirboksen med rotorhodet. Den andre er et såkalt ringgir, som ligger mellom hovedgiret og den sylinderformede boksen.
    Delene er essensielle fordi de knyttes til selve rotorhodet som falt av og forårsaket ulykken.
Les også

Dette har Havarikommisjonen funnet ut så langt.

— Disse vrakdelene vil kunne hjelpe undersøkelsen vår. Det er ting vi etterspør og som vil kunne hjelpe havarikommisjonens arbeid, sier Torbjørg Gåsland, vakthavende havariinspektør i luftfartsvdelingen.

KNUST: I en hangar på marinebasen Haakonsvern ligger restene av helikopteret som styrtet i Øygarden. ARKIVFOTO: MARITA AAREKOL

Finner publikum vrakdeler som samsvarer med disse, helt eller delvis, bes de om å ta direkte kontakt med Havarikommisjonens Luftfartsavdeling på vakttelefon 63 89 63 20.

Les også:

Les også

Mangler vrakdeler, men avslutter søk

Nye funn av data

Havarikommisjonen har tidligere konkludert med at ulykken ikke skyldtes menneskelig feil. Alt skal nemlig ha vært normalt i Super Puma-helikopteret før den tragiske hendelsen,

Les også

som kostet 13 personer livet.

Brått, og

Les også

bare i løpet av 1-2 sekunder

, inntraff imidlertid den fatale feilen: Rotorhodet løsnet fra kroppen og resten av helikopteret styrtet mot bakken. Omtrent samtidig stoppet også opptaket fra tale— og ferdskriveren opp.

Derfor har det vært vanskelig å si noe om helikopterets bevegelser etter dette - inntil nå.

HST har nemlig fått tak på 13 sekunder med data som overvåker helikopterets ferdsel, såkalt Flight Data Monitoring (FDM). Dette er vesentlig informasjon, fordi dataene forteller noe om hva som skjedde etter at tale- og ferdskriveren sluttet å registrere.

— Det gir oss verdifull informasjon om hendelsesforløpet og vil bli videre analysert, skriver SHT i rapporten.

Instruerer publikum

For en uke siden avsluttet Havarikommisjonen søkene etter vrakdeler fra helikopterulykken ved Turøy utenfor Bergen.

SHT er imidlertid på jakt etter vrakdeler fremdeles, noe pressemeldingen illustrerer.

Alle funn av vrakdeler som kan spores til helikopterulykken er interessante. Ved funn må disse skylles med ferskvann umiddelbart. Det må også påføres en konserverende olje, og publikum må kontakte politiet på telefon 02800 og leveres til Sotra og Øygarden lensmannskontor, eller Bergen sentrum politistasjon.

Dette er

Les også

de omkomne etter helikopterulykken

:

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Store deler av helikopteret skal sendes til England og Frankrike

  2. Eks-flygesjef i CHC: - Det helikopteret har vært godt likt

  3. Har funnet flere tusen deler etter helikopterstyrten

  4. Beordret ekstra sjekk av Super Puma-helikoptre

  5. Politiet sitter på video av helikopterstyrten

  6. Enhver idiot kan skrive fort og galt

  7. Helikoptervraket fraktet til Lillestrøm

  8. Har gjort viktige funn etter helikopterulykken

BT anbefaler

Rekordhøye smittetall i Vestland

LES SAKEN