Siste nytt om grunnstøtingen

Hurtigruteskipet MS Richard With grunnstøtte fredag morgen i Ytre Sogn. Ingen personer skal være skadet.

  • Bergens Tidende
Siste innlegg
Har du tips eller bilder? Da vil vi gjerne høre fra deg!
Send inn
  • av Rakel Rose Øvretveit
    DEL
    Tar sikte på at skipet er tilbake i drift 20. august

    I en egen pressemelding på Hurtigruten sine sider skriver de:

    – Jeg er glad for at skipet har kommet seg trygt løs og at det ser ut til at situasjonen har løst seg bra, sier Gerry Larsson-Fedde, leder for marine operasjoner i Hurtigruten Norge.

    Videre står det at skipet skal til verft for å utbedre mindre skader.

    – Vi vil rette en stor takk til alle som har bidratt og samarbeidet godt gjennom dagen, både på og av skipet, sier Larsson-Fedde.

    Selskapet tar sikte på at skipet kan være tilbake i drift til neste avgang fra Bergen 20. august, skriver de i pressemeldingen.

    Hurtigruten Norge kommer til å undersøke hendelsen og årsaksforholdet nøye fremover, avslutter de.

  • av Rakel Rose Øvretveit
    DEL
    Undervannsroboten er hevet
    Foto: Paul Sigve Amundsen

    17.58 observerte BTs reporter på stedet at roboten er hevet.

    Øyvind Fagerheim i Kystvakten Sortland bekrefter dette.

    – Det blir nå opp til kapteinen å bestemme om skipet skal gå for egen maskin eller må slepes, sier han.

  • av Martin Alexander Fjellheim
    DEL
    Her senker de undervannsroboten
    Foto: Paul S. Amundsen

    En undervannsrobot, en såkalt ROV, ble senket ned i sjøen klokken 16.36, melder BTs team på stedet.

    Hurtigeruteskipet står nå stille etter å ha bli slepet et stykke.

    – Nå undersøker vi at alt fungerer som det skal, og om det er behov for mer bistand fra slepefartøy, sier redningsleder Ståle Jamtli hos Hovedredningssentralen i Sør-Norge.

  • av Gloria Andersen, Hilde Heian
    DEL
    Hurtigruten fri fra holmen nå
    Foto: Paul S. Amundsen

    Klokken 15.44 melder BTs journalist på stedet at hurtigruten er fri fra grunnen der den har stått fast siden i morges.

    – Det er flo sjø som gjør at båten nå flyter. Det var en slepebåt foran og en bak som holdt hurtigruten med slep for å unngå en uheldig dreining, sier redningsleder Ståle Jamtli hos Hovedredningssentralen i Sør-Norge.

    – Hva skjer videre?

    – Nå må vi få avklart hva som blir destinasjonen og om Richard With kan gå for egen maskin, eller må slepes til havn, sier Jamtli.

    BTs journalist melder klokken 16.01 at skipet slepes bort fra området hvor det grunnstøtte.

  • av Hilde Heian
    DEL
    – Trangt og vanskelig farvann
    Foto: Paul Sigve Amundsen

    – Ytre Steinsund der hurtigruteskipet Richard With gikk på grunn er et trangt og vanskelig farvann. Det er krevende navigasjonsmessig, slik er det mange steder langs norskekysten. Dette er hovedleden der mye av trafikken går, sier sjøtrafikksentralsjef Ståle Sveinungsen hos Kystverket.

    For å seile i dette området er det nødvendig for navigatørene å ha farledsbevis. Det utstedes av Kystverket, og gir navigatører lov til å seile uten los i et spesifikt farvann.

    Hurtigruten har opplyst at årsaken til grunnstøtingen var en teknisk systemfeil som førte til at skipet midlertidig mistet styringen.

  • av Kaspar Knudsen
    DEL
    Hurtigruten Group: – Teknisk systemfeil
    Foto: Paul S. Amundsen

    Klokken 14.30 fredag ettermiddag har Hurtigruten Group kommet med en ny pressemelding.

    – MS Richard With var på vei fra et verftsopphold da hendelsen skjedde. Årsaken var en teknisk systemfeil som førte til at skipet midlertidig mistet styring, står det i meldingen.

    Hurtigruten er i gang med å undersøke bakgrunnen for feilen.

    – Skadeomfanget er begrenset, med en mindre skade på skipets bulb og fremre ballasttank. Det er ikke påvist noen lekkasje av miljøskadelig materiale fra skipet.

    Ut fra skadeomfanget jobber selskapet ut fra at MS Richard With vil kunne være tilbake i rute i tide til neste avgang fra Bergen 20. august

    – Mannskapet på skipet har håndtert hendelsen godt, og samarbeidet med Hovedredningssentralen og politiet har fungert som det skal, står det i meldingen.

    Det jobbes nå med hvordan man får skipet av grunn.

    – Det er kun bulben i fremre del av skipet som står fast, og med den kommende floen kan situasjonen løse seg, står det i meldingen.

  • av Hilde Heian, Martin Alexander Fjellheim
    DEL
    – Setter slep i baugen nå
    Foto: Paul Sigve Amundsen

    – Det blir satt slep i baugen på Richard With nå. Men vi vet ikke mer om tidsperspektivet på dette, sier kommunikasjonsansvarlig Anja Bakken hos Hovedredningssentralen i Sør-Norge (HRS) ved 14.05-tiden.

    – De har også satt slep i hekken, opplyser redningsleder Ståle Jamtli i HRS, i 15.30-tiden.

  • av Kaspar Knudsen
    DEL
    Hovedredningssentralen: – Alle om bord har det bra
    – Det beste er hvis den glir av seg selv, sier Per Hognaland hos Hovedredningssentralen. Foto: Paul S. Amundsen

    Hovedredningssentralen Sør-Norge opplyser i 13-tiden fredag at alle de 67 personene om bord Richard With har det bra.

    – Vi har dialog med kapteinen om bord. Han opplever at han har kontroll. Kapteinen sier at alle om bord har det bra. Han mener også at det ikke er behov for evakuering, sier Per Hognaland, redningsleder hos Hovedredningssentralen Sør-Norge.

    Båter med slepekapasitet er i beredskap, sier Hognaland.

    Det er ventet høyvann i området i 17-tiden i ettermiddag.

    – Det beste er hvis den glir av seg selv. Dersom vi skal forsøke å trekke den av er det best å vente på høyvann. Jeg tør ikke spekulere i om og eventuelt når det blir gjort, sier Hognaland.

  • av Hilde Heian
    DEL
    – Klokken 17 er floen på det høyeste

    – Klokken 17 i ettermiddag vil floen være på det høyeste og tiden vil vise om hurtigruteskipet da flyter av grunnen av seg selv. Det vil være det mest optimale, sier vaktsjef Øyvind Fagerheim hos Kystvakten ved 12.30-tiden.

    Han anslår at kystvaktskipet Bergen ligger noen få hundre meter fra hurtigruteskipet Richard With i Solund.

    – KV Bergen har fått delegert ansvar fra Hovedredningssentralen og leder operasjonen på sjøsiden, sier Fagerheim.

  • av Martin Alexander Fjellheim
    DEL
    Hurtigruten: – Skader på bulb og ballasttank

    Hurtigruten skriver i en pressemelding at de jobber med å vurdere skadeomfanget.

    – Det vi vet nå er at det er mindre skader på bulb og fremre ballasttank, som på tidspunktet var fylt med sjøvann. Når vi har full oversikt, vil vi vurdere hvordan vi får skipet til verft for reparasjoner.

    De opplyser at det er for tidlig å si noe om årsaken til grunnstøtingen.

  • av Martin Alexander Fjellheim
    DEL
    Har sperret området for skipstrafikk

    Kystverkets sjøtrafikksentral har stengt sundet der hurtigruteskipet har grunnstøtt.

    Det opplyser redningsleder Ståle Jamtli i Hovedredningssentralen (HRS) til BT.

    – Det blir ikke rutet skipstrafikk gjennom det sundet nå.

    Ifølge NRK er det politiet som har opprettet ferdselsforbudet.

    – Det er nå ikke lov til å kjøre inn i sundet der Hurtigruten ligger, opplyser operasjonsleder Tom Johannesen i Vest politidistrikt til NRK.

  • av Erik Fossen
    DEL
    Skipet kom fra verksted
    Siden februar til nå nylig har MS Richard With ligget ved Myklebus Verft på Sunnmøre. Foto: Pressebilde/Myklebust Verft/Hurtigruten

    Hurtigruteskipet M/S Richard With var på vei fra et verkstedsopphold da det grunnstøtte fredag.

    Ifølge Skipsrevyen ankom skipet i februar Myklebust Verft i Gursken på Sunnmøre.

    Der skulle Richard With bygges om for hybdriddrift, med batteripakker og nye motorer fra Bergen Engines.

    Det samme skal gjøres på Kong Harald og Nordlys – og etterhvert også tre andre hurtigruteskip.

    Etter planen skulle det Richard With tilbake i ordinær trafikk tirsdag 9. august, skriver Skipsrevyen.

    Torsdag kveld skal skipet ha blitt observert mens det manøvrerte frem og tilbake utenfor Ålesund.

  • av Hilde Heian, Martin Alexander Fjellheim
    DEL
    – Skal undersøke skipet med ROV

    – Hurtigruteskipet Richard With skal nå undersøkes med en ROV fra Skandi Iceman, sier operasjonsleder Kenneth Dahl hos Kystvakten ved 10.15-tiden.

    Ifølge Dahl er det foreløpig ingen stabilitetsproblemer.

    – Det er stigende vann og ingen planer om å evakuere skipet. Det beste er hvis skipet glir av grunnen selv. Begynner en slepebåt å dra i det kan det være at det blir skadet, sier operasjonslederen på Kystvakten.

    KV Bergen er nå på plass i området.

    – Det skal også sendes inn dykkere for å undersøke skroget, opplyser Ståle Jamtli ved Hovedredningssentralen (HRS).

  • av Sigrid Haaland
    DEL
    – Kommer seg ikke av flekken
    Her står MS «Richard With» på grunn. Foto: Philip Sivertsen

    Philip Sivertsen (16) forteller at han var førstemann ute i båt på stedet i 10-tiden fredag.

    – Båten står her og kommer seg ikke av flekken, sier han.

    Like etter han kom til stedet, var også ambulansebåten på plass. Rundt klokken 11 forteller han at Kystvakten ankommer, og at DOF-båten «Skandi Iceman» er på stedet.

    – Det ser ut som de har sendt ut en undervannsrobot for å se hvordan det ser ut, sier han.

    Sivertsen sier han har observert mannskap på båten, og at de ser ut til å være rolige.

    – Mannskapet står og følger med, det virker som de har gode rutiner, sier han.

    16-åringen har ikke sett noen skader på båten.

    Se video: Her ligger skipet på grunn

  • av Martin Alexander Fjellheim
    DEL
    På plass for å bistå: – Har god slepekraft
    Her ligger MS «Scandi Iceman» (i lyseblått) ved siden av Hurtigruta. Foto: Skjermdump / Marinetraffic

    MS «Scandi Iceman», et offshore slepe- og supplyskip, ligger standby for å bista i arbeidet med hurtigruteskipet som har gått på grunn.

    Det opplyser Narve Våge, administrerende direktør i DOF til BT.

    – Vi har blitt bedt om å bistå av Hovedredningssentralen. Skipet har god slepekraft hvis det blir nødvendig. Foreløpig avventer vi videre instrukser, sier Våge.

  • av Kaspar Knudsen
    DEL
    Ambulansebåt utenfor skipet: – Ligger stand by
    Ambulansebåten Rosesol har kjørt inn mot hurtigruteskipet. Foto: Skjermdump

    Overvåkingstjenesten Marine Traffic viser at ambulansebåten MS Rosesol har kjørt inn mot hurtigruteskipet.

    – Ambulansebåten ligger stand by utenfor det grunnstøtte skipet for å bistå Hovedredningssentralen, sier Helene Sæterdal, seksjonsleder ved AMK Helse Førde.

    – Båten kan bistå med evakuering og pasientbehandling om nødvendig. Per nå vet jeg ikke om det er aktuelt med evakuering, sier Sæterdal.

Flere artikler

  1. – Takk til alle som har bidratt

  2. – Teknisk feil

  3. Etterforsker videoer av mann med våpen

  4. Nå har de fått flyet opp

  5. Dette vet vi om skytteren i København

Publisert
BT anbefaler

Se Ballspark etter Stabæk-Brann

Se Ballsparks TV-sending og send inn dine spørsmål til gjengen i studio.

LES SAKEN