Her aksjonerer politiet i sommer

Langs disse veiene har UP fartskontroller i sommer.

KONTROLL: UP har flere aksjoner i løpet av fellesferien for å sikre tryggheten til alle som ferdes på veiene. Fred Ivar Utsi Klemetsen

Juli og august er travle måneder for Utrykningspolitiet. I løpet av sommeren skal de ha flere aksjoner med fartskontroll på Vestlandet. Målet er å skape trafikksikkerhet ved å være til stede langs veien.

– Når folk reiser på ferie er det gjerne mye som skjer i bilen, man snakker sammen eller hører kanskje på musikk, da er det lettere å bli uoppmerksom, sier fungerende distriktsleder i Utrykningspolitiet region vest, Frode L. Thraning.

– Ikke fritt frem

Utrykningspolitiet i region vest har europaveiene som sitt hovedfokus under aksjonene i sommer.

– I vårt område er det E39 fra Halhjem til Oppedal og E16 fra Bergen til Voss og videre nordover som er i fokus. Ellers er det E134 sørover i distriktet, opplyser Thraning.

Men ifølge politioverbetjenten betyr ikke dette at man slipper unna fartskontroll andre steder.

– Vi er også til stede på andre veier, så det er sagt. Det er ikke fritt frem selv om vi har aksjoner på europaveiene, sier han.

Les også

Her følger politiet MC-en i 150 kilometer i timen

AKSJONERER: På E39 ved Bjørsvik hadde UP kontroll mandag. Politiet

Mandag var Thraning del av et team på to politipatruljer som hadde kontroll på E39 ved Bjørsvik på Ostereidet.

– Vi har fokus på 70- og 80-soner. Det er her det er størst skadepotensial dersom det skulle skje ulykker, forteller politioverbetjenten.

I løpet av to og en halv time stoppet de to patruljene 13 førere som fikk bøter for å ha kjørt for fort. En av førerne mistet førerkortet.

– Det er en del som har kjørt på seg bøter i dag. En fører holdt 106 km/t i 70-sonen, forteller Thraning.

Prøver å lure seg unna

Ifølge politioverbetjenten er omtrent en tredjedel av bilførerne som blir stoppet utenlandske turister.

– Dette er folk som ofte ikke har så mye kjennskap til norske fartsgrenser. Samtidig er de kanskje vant til annen praksis i fartskontroll, forteller Thraning.

Han forteller at mange turister tror de kan komme seg unna fartsbot ved å forhandle med politiet.

– De forteller gjerne at det skal mer til for å få bot i landet de kommer fra, og spør om vi ikke kan gi dem en sjanse. Men vi kan ikke gjøre forskjell på folk, sier Thraning.

SPESIALKONTROLL: I juni gjennomførte UP en landsomfattende aksjon med fartskontroller på alle landets europaveier. Fred Ivar Utsi Klemetsen

– God sikkerhetsmargin

For å sikre at bilførerne som blir stoppet faktisk har brutt fartsgrensen har politiet lagt inn en sikkerhetsmargin i lasermåleren.

– Vi har på forhånd satt oss en grense for hvor vi reagerer. I tillegg er det en sikkerhetsmargin på tre kilometer i timen i lasermåleren. Slik kan vi være sikker på at de vi stopper har kjørt over fartsgrensen, sier Thraning.

Les også

«Lureboks» tok over 2000 fartssyndere i Bergen

Han understreker at de fleste bilførerne er glade for å se politiet langs veien, selv om noen av dem må punge ut etter å ha vært uoppmerksom.

– De fleste vi må stoppe er klar over at de har kjørt for fort og aksepterer at det er deres egen feil. De fleste er veldig greie å ha med å gjøre. En og annen blir i litt begredelig humør, men det er sjelden vi har problemer, sier Thraning.