Ambrosia Tønnesen – ”hun som arbeider alene”

Paris 1888. En ung kvinne var elev hos en kjent billedhugger.

Publisert: Publisert:

I PARIS: Billedhugger Ambrosia Tønnesen i sitt atelier i Paris, 1903 Foto: Ambrosia Tønnesens arkiv

Paris 1888. En ung kvinne var elev hos en kjent billedhugger, der lærte hun bronse i marmor og støpe iledhugger, hun lærte å hugge i marmor og støpe i bronse. Hun arbeidet hardt med hammer og meisel. Kunstnervenner la merke til henne, ”hun som arbeider alene”.

Ambrosia Tønnesen (1859–1948) het hun og ble født i Ålesund, men kom til Bergen da hun var i 17-årsalderen. Etter lærererfaring og undervisning i tegning og modellering stilte hun ut to malerier og et relieff i Bergen Kunstforening i 1884. Arbeidene hennes ble godt mottatt. Relieffet ”tog Publikum med Storm”, het det.

  1. Ambrosia Tønnesen (1859–1948) Foto: NN

  2. J.C. DAHL: Billedhugger Ambrosia Tønnesen med satatuen av J.C. Dahl, fra Paris rundt 1900. Foto: Ambrosia Tønnesens arkiv

Det var billedhugger hun ville bli, og da måtte hun ut i verden. Noe hadde hun tjent på utstillingen i Kunstforeningen, og med stipend og anbefalinger i tillegg kunne hun reise til København og Berlin. Der gikk hun i lære hos kjente billedhuggere. Ambrosia Tønnesens første store opplevelse var å bli antatt på jubileums-utstillingen i Berlin, og drømmen var Paris. Takket være en gruppe bergenske kvinner som satte i gang en pengeinnsamling, kom hun dit.

Paris ble hennes by i ca. 20 år. Igjen fikk hun en berømt lærer, og målet ble nådd: Hun fikk et arbeid antatt på Salongen, toppen av prestisje. Det var i Paris hun møtte engelske Mary Banks, som ble en venn for livet.

Ambrosia Tønnesen var hjemme hver sommer, og hennes arbeider har beriket Bergen. Portrettbyster finner man flere av. Den Nationale Scene har fått skulpturen av Ole Bull, over døren til den monumentale bygningen, som ble kalt Permanenten, sitter J. C. Dahl i bronse og skuer ut over parken.

I Bergen Offentlige Bibliotek står den praktfulle marmorbysten av Amalie Skram.

Foto: Rune Sævig

Året ble delt mellom Paris og ”Knatten”, eiendommen som hun kjøpte på Grimseid i Fana. I 1910 reiste Ambrosia Tønnesen hjem for godt og kjøpte huset ”Runeplass” på Minde. ”Knatten” var frihet, ro og landlig idyll.

Ambrosia Tønnesen Foto: Rune Sævig

Kilder:

Tone Wikborg: ”Med hammer og meisel - Ambrosia Tønnesen, Norges første profesjonelle billedhugger” i Den skjulte tradisjon - skapende kvnner i kulurhistorien. (red.) Kari Vogt. Sigma Forlag, Bergen 1982, s. 161–171. og i Norsk Biografisk Leksikon, 2005.

Christian Hysing-Dahl: ”Billedhuggeren Ambrosia Tønnesen” i Bergens Historiske Forening Skrifter

Nr. 102-2007, Bergen 2007, s.9–58.

Jorunn Veiteberg: Ambrosia Tønnesen ”Stenhugger i det Fine”. Ein biografi. Pax 2009.

Elisabeth Aasen: Om”Ambrosia Tønnesen – kvinnen som hugget i stein” i E.Aa: Bergenske kvinner…, Pax Forlag, 2006, s.187–194.

HJEM: Fra Ambrosia Tønnesens hjem. Foto: Rune Sævig

Publisert: