Onsdag formiddag skjedde det en dramatisk ulykke i tunnelen like ved Dale på E16. Fire personer ble skadet i en front mot front-ulykke, én av dem ble sendt med luftambulanse til Haukeland sykehus.

Ordfører Haga sier tunnelens dårlige tilstand gjør at han lenge har fryktet en alvorlig ulykke.

– Dette er en skam. Tunnelen er helt mørk. Det går på sikkerheten løs, sier Haga.

Mangler lys

Rune B. Sandven, prosjektleder for tunnelloppgraderinger i Statens vegvesen, region Vest, bekrefter at Beitlatunnelen lenge har vært i svært dårlig stand.

Tunnelen mellom Bergen og Voss mangler lys og er både smal og lav.

Sandven forteller at tunnelen har vært planlagt pusset opp flere ganger. Ifølge de siste planene skulle den vært pusset opp i år, men disse planene ble nok en gang stoppet, forteller Sandven.

FIRE SKADDE: Én person ble fraktet med luftambulanse til Haukeland sykehus etter ulykken. I tillegg ble tre personer skadet.
2211-tipser

– Det er vel strengt tatt ingen belysning der, bare noen enkle lykter langs tunnelveggen.

Sandvener sier det er et stort behov for å pusse både Beitlatunnelen, men også Langhelletunnelen som ligger på samme strekning mellom Bergen og Voss.

– Men uten penger får vi ikke gjort noe som helst.

Siden 1985 har det skjedd til sammen ni trafikkulykker i de to tunnelene.

– Livredde

Campingturist Tone Rønnild har kjørt fra Sarpsborg til Bergen med familien, og var på vei videre til Voss da BT traff henne utenfor Beitlatunnelen etter ulykken onsdag.

Rønnild sier det har vært en dårlig opplevelse å feriere i Bergen.

– Det blir lenge til neste gang. Vi har alle sammen vært livredde i flere av tunnelene her. Ikke er det lys, og heller ingen merking om nødutganger eller utstyr i tilfelle brann.

Også yrkessjåfør Arvid Nordås er kritisk til tunnelens tilstand.

– Vi kjører denne veien hver dag. Dette er den dårligste tunnelen mellom Bergen og Voss. Den er smal, dårlig opplyst og det er nesten alltid vått der, sier Arvid Nordås som er daglig leder i Total Transport Bergen.

Leder i Bergen Cykleklubb, Nils Olaf Solberg, forteller at det ikke er den eneste skumle tunnelen på strekningen.

– Raunekleivtunnelen går an å sykle rundt, så da gjør jeg det. Hisdalstunnelen som kommer etterpå er ganske lik. Fartsgrensen er 80 kilometer i timen, det er en slak sving gjennom hele tunnelen og det er stigning. Den er ganske ubehagelig å sykle i fordi bilene kommer så fort og har vanskelig for å se syklistene, sier Solberg

SKUFFET: Tone Rønnild har lagt ferien til Bergen denne sommeren, men sier det blir lenge til neste gang på grunn av dårlige tunneler på E16.
Adrian B. Søgnen

– Må ta grep

Ordfører i Vaksal, Eirik Haga, sier det er på høy tid at tunnelene på strekningen mellom Voss og Bergen blir oppgradert. Nå er håpet er at arbeidet med oppussing kan starte i januar 2018.

– Det er for enkelt utelukkende å ta ned lysarmaturer som ikke virker, sette ned fartsgrensen og henge opp noen fjøslykter.

Ordføreren sier han har forståelse for at Statens vegvesen mangler penger, men sier det enkelt og greit må skaffes penger.

– Vi kan ikke ha det slik på E16, hovedveien mellom Norges to største byer, sier ordfører Haga.

Veien var stengt i nær tre timer etter ulykken, men ble åpnet igjen klokken 12.

Ifølge politiet er hendelsesforløpet fremdeles noe uklart. Den ene av de to bilene som kolliderte hadde en tilhenger med stein.