Vil ha ungdom over på el-sykler

Nesten en tredjedel av de som låner el-sykkel i en uke endrer reisevaner. Nå vil Naturvernforbundet satse på ungdom.

FORNØYD: Prosjektkordinator Mona Maria Løberg (venstre) sammen med Therese Hjortland. Etter å ha prøvd elsykkel i en uke vurderer hun å kjøpe en til våren. Roar Christiansen

— Jeg ble overrasket over hvor behagelig den var å bruke, sier Therese Hjortland.

Hun snakker om el-sykkelen hun lånte gjennom prosjektet « Prøvekjøre el-sykkel».

— Til tross for bratte bakker tok det meg omtrent like lang tid til jobb som med bil.

Hun er overbevist om at flere ville ta i bruk el-sykkel dersom de fikk prøvd det.

— For mange er det essensielt å få testet sykkelen på veiene man selv vil bruke den på. Ikke bare i bakgården til en butikk, sier Hjortland.

Endret reisevaner

Hjortland er ikke den eneste som har fått øynene åpne for alternativer til bil. Nesten en tredjedel av alle som prøver el-sykkel endrer reisevanene sine.

— Omtrent halvparten av dem som prøver el-sykkel har kjøpt, eller vurderer sterkt, å kjøpe el-sykkel, sier Mona Maria Løberg. Hun er prosjektkoordinator i « Prøvekjøre el-sykkel», og har jobbet med prosjektet siden i 2014. Målet er å normalisere sykkel som transportform.

— Vi ønsker å få frem at det finnes andre måter å reise på enn bil. Flere av dem som er med på prøveprosjektet får en mer bevisst holdning til bilbruk, og det hender de tar frem den gamle sykkelen i garasjen eller blir flittigere i bruk av kollektiv transport, sier Løberg, og legger til at hun har opplevd å bli oppringt av folk som har kjøpt el-bil etter prøvetiden.

Les også:

Les også

Vi orkar ikkje ubehaget

Trenger flere tiltak

Nils Tore Skogland er daglig leder i Naturvernforbundet i Hordaland, og leder prosjektet.

VIL KJØPE: Over en fjerdedel kjøpte elsykkel etter prøvekjøringen. 105 av de 200 som ble spurt svarte på undersøkelsen. KILDE: Provekjore.no

— Det er bedre både for samfunnet og naturen at færre kjører bil. Men det er vanskelig å vite hvor godt el-sykkel fungerer som et alternativ til bil før man har prøvd det.

Han etterspør flere tiltak for å øke bruken av bærekraftig transport.

— Vi trenger langsiktige tiltak som fremmer et mangfold av transportløsninger. Tiltakene kan bli finansiert gjennom bompenger og den nye bymiljøpakken. Det er både bedre og billigere for samfunnet å tilrettelegge for at færre trenger egen bil, enn å bygge flere dyre og miljøskadelige motorveier, sier Skogland.

Les også:

Les også

Vill oppdrettsvekst

Vil lage sykkelkontor

Byråd for byutvikling, Anna Elisa Tryti (Ap), ønsker også å få opp sykkelandelen i Bergen.

— Det nye bystyreflertallet tar kraftige grep for å gjøre det lettere med gange og sykkel i tillegg til bybanesatsingen. Dette er kjernen i høstens forhandlinger om bymiljøpakken. I tillegg vil kommunen etablere et sykkelkontor i den nye bymiljøetaten, sier hun.

Tryti forteller at det tidligere i år ble vedtatt omlegging av trafikkmønsteret i sentrum for å gi sammenhengende sykkelveier.

— Opprusting av sykkelveiene til Fana, Fyllingsdalen og Åsane er også prioritert fra byens side. Bysyklene, som etter planen kommer til neste år, blir også viktig for å få flere bergensere opp på sykkelsetet.

Les også:

Les også

Kva slags mat vil du ha?

Vil satse på ungdom

El-sykkelprosjektet ønsker nå å få støtte til å markedsføre seg mot ungdom.

— 12 prosent av ungdom mellom 13 og 17 år sykler daglig, og er den gruppen som sykler oftest. Når de blir voksne daler derimot andelen til fire prosent.

Løberg forteller at ungdom blir utsatt for trafikkopplæring med mye informasjon om hvordan man blir en god sjåfør. Hun mener dette implisitt forteller ungdommen at de skal bli bilister, og at alternative metoder for transport ikke blir belyst.

— Vi ønsker å veie opp informasjonen ungdommen får, slik at de kan få øynene opp for at det finnes andre former for transport. Ved å nå ungdom kan gode reisevaner legges tidlig, og man kan få klimakutt på sikt, sier Løberg.

Les også: