Vil gi vanskeligstilte et bredere arbeidstilbud

Guttene i ungdomsbedriften Sky UB vil tilby rusmisbrukere og vanskeligstilte et alternativ til Megafon.

Publisert Publisert

SKAL SELGE PARAPLYER: – Vi synes det er veldig spennende å kunne bidra til samfunnet gjennom bedriften vår, sier guttene i Sky UB. Fra venstre: Henrik Fjæren, Eirik Hauso, mentor Brian Andreassen og Tor Andreas Rundhaug. Foto: EIRIK BREKKE

  1. Leserne mener
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

– Vi hadde inntrykk av at mange kjøper gatemagasiner mest for å støtte selgerne, så vi ville finne et produkt som kjøperne føler de får bruk for, sier Tor Andreas Rundhaug (17).

Han er en av tre gutter fra entreprenørlinjen ved Fana Private Gymnas som sammen har startet ungdomsbedriften Sky UB.

Sammen med Eirik Hauso (17) og Henrik Fjæren (17) ønsker Rundhaug å gi vanskeligstilte i samfunnet et bredere arbeidstilbud. Med seg på laget har de fått Brian Andreassen (22) fra Fram Gründerhuset. Han fungerer som mentor og rådgiver for de tre elevene.

Skal selge paraplyer

Planen er at Megafon-selgere og rusmisbrukere skal kunne kjøpe paraplyer fra ungdomsbedriften for mellom 30 og 50 kroner per stykk, for så å selge dem videre til bergensere for 100 kroner.

– Vi har snakket med noen aktuelle selgere som synes det virker som en svært god idé. Det vil jo gi dem flere muligheter når de har flere produkter de kan selge, sier Tor Andreas Rundhaug.

Nå skal ideen realiseres. Leverandører og produsenter er kontaktet, og paraplyene er på vei. De unge gründerne håper på å kunne starte opp så raskt som mulig.

– Det trengs flere arbeidstilbud

Konstituert ansvarlig redaktør i Megafon, Petter Lønningen, er enig i at entreprenør-elevene har kommet opp med en god idé.

– Dette viser godt initiativ, og det trengs alltid flere arbeidstilbud for denne samfunnsgruppen. Paraplyer er dessuten et produkt som hører hjemme i Bergen, og jeg har tro på at det kan selge godt, sier han.

Tidligere Megafon-redaktør Thomas Anthun Nielsen skrev i sommer et innlegg om at flere selgere opplever det som et vanskelig dilemma når folk gir dem penger uten å ta imot bladet. «Kan du ikke si til kjøperne at de må ta imot bladet? Ellers blir dette bare veldedighet. Da kunne jeg like gjerne tigget i stedet», sa en av Megafon-selgerne den gang.

Utfordrende marked

Petter Lønningen tror derfor at noen selgere vil oppleve det som enklere å selge et produkt som kjøperne i større grad kan få bruk for. Samtidig presiserer han at guttene beveger seg inn i et krevende marked.

– For oss har momsfradraget vært helt uvurderlig for at vi har kunnet eksistere. Det er noe vi har fått erfare i løpet av de ti årene Megafon har eksistert. Når man tilbyr denne samfunnsgruppen slike arbeidstilbud, er det derfor viktig at produktet gir en attraktiv inntekt for selgerne. Hvis ikke er det fare for at de vil skaffe seg penger på andre måter gjennom kriminalitet eller prostitusjon, sier Lønningen.

Drømmer om selvstendig bedrift

Guttene i Sky UB presiserer at egen fortjeneste ikke er det viktigste for dem når bedriften etter hvert starter opp salget.

– Vi vil gjerne at selgerne våre skal kunne kjøpe paraplyene så billig som mulig for at de skal oppnå størst mulig fortjeneste. Samtidig har vi ikke så mye startkapital, så vi håper at prosjektet vil lykkes slik at vi kan senke prisene for selgerne etter hvert, sier mentor Brian Andreassen.

De unge gründerne håper på sikt å kunne trekke seg ut som ungdomsbedrift og starte en egen, selvstendig bedrift.

– Man må alltid sikte høyt hvis man ønsker å lykkes, sier Andreassen til de tre elevene. De sier seg enige med mentoren.

Henrik Fjæren håper at bedriften deres kan bidra til at vanskeligstilte vil få en bedre hverdag.

– Poenget er ikke å konkurrere med Megafon, men å være et supplerende tilbud som kan bidra til å hjelpe flere, presiserer Andreassen.

Publisert