- «Småpudden» må være feilkonstruert. Tåler ikke mer enn frisk bris.

Når vinden blåser mer enn ti meter i sekundet kan ikke «Småpudden» åpnes for båttrafikk. - Er dette en vits? spør Thorvald Haarberg.

Publisert Publisert

VANTRO: Thorvald Haarberg er sterkt kritisk til konstruksjonen av Småpudden, som ikke kan åpnes ved sterkere vind enn 10 meter i sekundet. Foto: RUNE NIELSEN

  • Arne Edvardsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Han driver båtskolen Auctor Bergen as som har leid havneplass på innsiden av gangbroen som åpner tirsdag 14. juni.

Les også:

Les også

Ingen vil ta ansvarfor at «Småpudden» kun tåler frisk bris

Sperret ved frisk bris

— Jeg har fulgt med på informasjonen og fremdriften rundt «Småpudden», men plutselig dukker det opp opplysninger som får meg til å lure på hvor prosjektledelsen har vært. Er det virkelig sant at broen ikke skal kunne åpnes når det blåser mer en ti meter i sekundet? Det betyr i så fall at grensen for å komme ut fra havnen med båt går ved frisk bris. Er dette en vits? spør Haarberg.

Han sier at båtskolen er avhengig av å kunne passere i all slags vær, og at litt vind bare er en fordel når når kandidater skal vise hva de duger til ved fritidsskippereksamen.

Se video:

— Vil vekke reaksjoner

— Ved henvendelse til kommunen viser man til at havnevesenet vil kunne finne alternativ havneplass. Når jeg kontakter dem, sier de bare at de ikke har hørt om det.

REAGERER: Thorvald Haarberg om bord i skolebåten «Utgard». Ved mer enn frisk bris i Puddefjorden risikerer han å bli sperret inne av «Småpudden». Foto: RUNE NIELSEN

Haarberg vet ikke om han skal le eller gråte av vindgrensen på ti meter i sekundet.— Det må jo dreier seg om en feilkonstruksjon. Kommunen kan ikke med åpne øyne ha bestilt en slik bro. Hvis denne vindgrensen er riktig, så vil det by på masse problemer for båtskolen. Jeg regner med at andre med båter som har en seillingshøyde over 4,5 meter og seilingsbredde over 20 meter også vil reagere når de oppdager dette.

Se video:

Gratis passasje

Det er trafikketaten i Bergen kommune som skal drifte åpning og lukking av broen.

— Jeg vet ikke så mye om designet, og om hvor mye vind broen tåler når den åpnes for båttrafikk. Det må du spørre prosjektledelsen om, sier leder Øyvind Haga.

Han sier at det ikke skal koste noe å få åpnet og passere broen sjøveien.

Les også:

Les også

Mitt liv som gentrifil

— Ingen feil

Prosjektleder Gry Stenersen i Etat for utbyggingsavtaler svarer at «Småpudden» ikke er feilkonstruert.

— Nei, dette er den broen vi har bestilt. I spesifikasjonene står det at den ikke kan åpnes når det blåser mer enn ti meter i sekundet. Vi valgte dette designet. Stålkonstruksjonene som heves når båter skal passere er 20 meter høye. Det er sikkerhetshensyn som gjør at vindgrensen er satt slik den er, sier Stenersen.

Les også:

Les også

- Klasseskillene på Løvstakken blir neppe borte med denne

90 stengte dager

Statistikk fra Meteorologisk institutt viser at det både i 2015 og 2014 var 90 dager med mer vind enn ti meter i sekundet.

— Dette er tall vi har hentet fra målestasjonen på Florida. 119 dager med mer enn frisk bris er rekorden etter årtusenskiftet. Det var tallene for år 2000, sier Jostein Mamen, som er forsker ved klimaavdelingen ved DNMI.

- Ikke næringsvennlig

Haarberg som har leid båtplass ved Marineholmen, syns svaret vitner om at man ikke har tenkt mye på båttrafikken når en slik bro er valgt.

— Jeg har akkurat kommet hjem etter seilkurs tur/retur Aalborg. I Danmark åpner bil- og jernbanebroer hver halve time/hele time for gjennomgang i Limfjorden. Jeg skjønner ikke at man kan legge inn en slik begrensing og et slikt stengsel som «Småpudden» nå blir, og det midt i sjøfartsbyen Bergen. Dette er alt annet enn næringsvennlig, og heller ikke spesielt gunstig for andre større båter.

Slik blir åpningstidene

På Bergen kommunes hjemmesider heter det: «På bestilling kan vi åpne broen alle dager klokken 07.00, 09.00, 10.00, 12.00, 14.00, 16.30, 18.00, 19.00, 20.00, 21.00, 22.00, 23.00, 24.00 og 01.00. Du må bestille broåpning senest 30 minutter før du skal seile gjennom. Det tar cirka 15 minutter fra broen åpnes til den lukkes. Grønt lys på brofoten varsler at båter kan seile gjennom sundet.»

— Her blir det mye venting for en båtskole som gjerne skulle hatt passasje så snart kundene våre er på plass. Ofte er de langveisfarende som må utsette hjemturen på grunn av venting på broåpning ut og inn Damsgårdssundet.

Les også:

Les også

- Må tåle bergenserne

Sperre mot åpent hav

Haarberg reagerer også på at åpning ikke kan garanteres dersom kommunen er opptatt med andre gjøremål. Ved akutte og alvorlige hendelser eller driftsstans i Bergen kommune blir ikke broåpning prioritert, heter det.

— For gående blir nok broen en suksess, men for båtfollk blir dette dessverre bare en sperre ut mot det åpne hav, sier Haarberg.

Publisert