Eikåstunnelen får to løp

Det blir Eikåstunnel med to løp, har samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp) bestemt.

Publisert Publisert

  • Pål Andreas Mæland
icon
Denne artikkelen er over ti år gammel

Samferdselsministeren lovet dette for noen uker siden — og i dag kom det svart på hvitt. Det bevilges 30 millioner kroner til Eikåstunnelen.

Dermed kan beboerne langs Vikaleitet i Åsane se frem til 2013, da gjennomgangstrafikken skal ledes over i to tunnelløp under Eikåsen.

Kleppa var selv på befaring på stedet i april. Da var hele tunnelprosjektet i fare, fordi et nytt EU-regelverk krever tunnel med to separate løp når veien er så trafikkert som E 39 gjennom Åsane er. Nå skjærer ministeren igjennom floken, og lover ekstrabevilgningene som trengs.

To muligheter

  • Vi hadde to muligheter. Enten kunne vi gå i dialog med ESA (EFTAs overvåkningsorgan) for å be om dispensasjon fra regelverket. Eller vi kan akseptere to løp. I en slik avveining mener jeg det er raskest og best å satse på to løp, sier Kleppa.

Da hun besøkte Eikås i april, sa Kleppa at hun syntes det var vanskelig å be om dispensasjon fra et regelverk som var begrunnet i trafikksikkerhet. Ansvaret ville i så fall tynge hvis det skjedde en møteulykke i tunnelen.

— Dette er et så viktig trafikksikkerhetstiltak at vi ikke kan se bort fra det, sier samferdselsministeren.

Vet ikke prisen

Kleppa sier at det er for tidlig å si hva de nøyaktige kostnadene blir.

— Samtidig jobber Bergen kommune og Statens Vegvesen med en ny reguleringsplan som skal på høring i juni. Dersom det ikke skjer noe uventet på nytt, står tunnelene ferdig i 2013, sier Kleppa - vel vitende om at det har vært mange hindre i sjøen for Eikåstunnelen hittil.

Tunnelen sto i årevis på listen over prioriterte veiprosjekter, uten å få penger fra staten. I 2008 jublet tunnelaksjonistene for gjennomslag i statsbudsjettet, men kostnadsøkninger forsinket oppstarten. I mellomtiden vedtok EU direktivet som krevde to løp.

Stadig flere tok til orde for å heller bruke pengene på å fremskynde den lengre Nyborgtunnelen.

— Jeg vet at enkelte mener det. Men Nyborgtunnelen ligger uansett noen år frem i tid, og selv med den på plass vil det være mye trafikk gjennom Eikåstunnelen. Jeg mener det viktigste nå er å få på plass Eikåstunnelen så raskt som mulig, svarer Kleppa.

Har Bergen bruk for Eikåstunnelen? Si din mening!

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

På syv år prøvde Øystein fem jobber og tre utdanninger. Så traff han blink.

Alle tre valgte feil studier etter videregående. Slik løste de det.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Familien brukte seks måneder og 70.000 kroner på å bli kvitt skabb. - Jeg tør ikke tenke på at vi kan bli smittet igjen.

  2. Politiet leter etter to personer etter kollisjon i Fana

  3. Koronavaksine kan være klar i november

  4. – NRKs «Innafor» bommer grovt, igjen

  5. Brann-spilleren fikk øynene screenet. Resultatet var oppsiktsvekkende.

  6. Han var en raus person