Er du Bergens slappeste?

Sitter du godt fast i sofaen og trenger hjelp til å leve et sunnere liv? Da kan Guri Brekke og Tonje Sørlie hjelpe deg.

Publisert: Publisert:
svp://31660

BLIR DU MED?: - Vi vet at du klarer det! Tonje Sørlie og Guri Brekke skal trene åtte utvalgte slappinger gjennom åtte uker i vår. Er du en av dem?

Men! Det er jo alltid et men ...— Du må ville det. Oppriktig!

Det er flere ganger verdensmester i kickboksing – og kanskje din nye trener – som snakker. 33 år gamle Tonje Sørlie skal sammen med godtrening-gründer og BTs Sprek-ekspert, Guri Brekke, lose åtte utvalgte slappinger gjennom like mange uker. Resultatet er forhåpentlig at deltakerne sitter igjen med bedre form og helse, og verktøyene som trengs for å fortsette med jobbingen for et nytt og sunnere liv.

— Vi passer på at bilen følger alle servicene, men prioriterer ikke service på oss selv. Hvis vi ikke har helse, hjelper det ikke med den fine bilen og det nymalte huset, sier Guri Brekke.

— Men kroppen er kjapp til å pusse opp motoren når den blir utfordret, lover hun.

En sprek hånd å holde i

I fjor ble åtte deltakere loset gjennom prosjektet som fikk navnet "Bergens slappeste". De fikk trenings- og kostholdsveiledning gjennom åtte uker. I år gir vi åtte nye muligheten.

— I begynnelsen trengs det tett oppfølging, men målet er at deltakerne etter hvert skal slippe taket, og gradvis gjøre dette på egen hånd. Men vi skal være en god hånd å holde i underveis – gjøre jobben sammen med deg, lover Brekke, og slenger på et nytt løfte med det samme:

— Deltakerne kommer til å kjenne mye smerte. De blir støl, og kan oppleve en del tretthet i begynnelsen. Det kan være de må gå baklengs ned trappene. Men så snur det, og blir en helt annen opplevelse. Det som var tøft i begynnelsen, blir lettere, stølheten avtar og de får mer overskudd.

Hun forsikrer oss om at kroppen tåler dette – at den faktisk liker behandlingen.

— Det er viktig at de som trener opplever at kroppen er dyktig på å bli vant til å bevege seg, og at de raskt får helsegevinster. Alle kan finne trening som passer for seg.

— Ja, istemmer Sørlie.

— Det er viktigere at de gjør NOE. All trening er god trening. Derfor er det så viktig at man blir introdusert for ulike typer trening, sånn at de kan finne noe de liker.

De to garanterer at deltakerne vil merke en endring, selv om tiden er knapp.

— Forskning viser at utrente mennesker kan øke styrken sin hundre prosent på åtte uker, opplyser Brekke.

— Og når de åtte ukene er over, skal de også være motiverte for å fortsette, sier Sørlie.

Ta trappen – hver dag

Men selv om både Guri Brekke og Tonje Sørlie er opptatt av at alle skal finne noe de liker, garanterer de ikke at alt kommer til å være gøy.

— Voksne er ofte lik barn. Hvis vi ikke synes det er gøy, vil vi helst slippe. Man må dessverre gjøre ting man i utgangspunktet ikke er så glad i av og til. Det er følelsen du har når du er ferdig med en treningsøkt som skal være motivasjonen til å fortsette, sier Sørlie.

Du må nok gi slipp på noen goder. Kanskje den feite sausen du liker så godt må byttes ut med en klatt lettrømme. Men også her finnes det trøst.

— Over tid tilpasser smaksløkene seg, slik at den feite sausen ikke blir førstevalget lengre, lover Brekke.

Dessuten skal ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius sørge for at deltakerne spiser både sunt og godt. Og tross alt blir det nok av tid til å slappe av – selv om treningen kan føles knalltøff til tider.

— 60-75 prosent av døgnet har vi hvileforbrenning. Ved å øke muskelmassen vil kroppen skru opp forbrenningen når du er i ro, sier Brekke.

Dessuten teller hverdagsaktivitetene.

— Du tenker kanskje at det ikke hjelper om du tar trappene i stedet for heisen en dag, men det er summen over tid som teller. Hvis du går trapper hver dag i ett år, vil det ha effekt, garanterer Sørlie.

Helsen er verdifull

Det overordnede målet til Brekke og Sørlie er å motivere både lesere og de åtte deltakerne til å fortsette med en sunnere livsstil, utover de åtte ukene prosjektet varer. Rett og slett å gi deg en god start som du selv kan bygge videre på.

— Av og til kan nok vi som aldri har vært overvektige bli sett på som mennesker fra en annen planet. Men vi skal ikke dømme noen. Vi skal møte alle med respekt, garanterer Brekke.

— Det tar tid å etablere endringer i hverdagen, og det kreves vilje for å klare å fortsette. Vår jobb blir å motivere, etablere nye vaner og gi verktøyene som trengs for å fortsette også utover de åtte ukene, sier Sørlie.

— Helsen er mer verdifullt enn alt annet, minner Guri Brekke oss på.

— Du tror kanskje ikke på det selv, men vi vet at du kommer til å klare det! garanterer Tonje Sørlie.

Tar du utfordringen? Send en e-post til bergensslappeste@bt.no innen søndag 23. mars. Ta med noen ord om hvorfor du vil være med, og hva som motiverer deg. Dersom du er røyker, er det intet hinder, men vi vil gjerne vite det.

svp://29758
Les også

- Dette er et rop om hjelp!

svp://29737
Publisert:
svp://31660