Om lag 13 personer fra Havarikommisjonen er i Øygarden i dag for å kartlegge hendelsesforløpet etter kollisjonen natt til torsdag.

I tillegg jobber kommisjonen på hovedkontoret på Lillestrøm med å samle inn elektroniske spor.

Lagrer tale

Ifølge avdelingsdirektør Dag Liseth har kommisjonen god kontroll på de elektroniske sporene - deriblant lastebåtens Voyage Data Recorder (VDR). VDR-en er plassert på broen og tar opp kommunikasjonen om bord - på samme måte som en «svart boks» på et fly.

– Dette er kanskje den viktigste informasjonen å sikre, siden systemet sletter data etter hvert. Så langt jeg vet er det ikke noe data som er gått tapt, sier Liseth.

Regiondirektør Jon Erik Hagen i Kystverket region vest, bekrefter at de har lagret all informasjon som er registrert både før og etter ulykken. Det inkluderer kommunikasjonen mellom trafikksentralen på Fedje og de involverte fartøyene.

– Vi overleverte all informasjon til politiet og Havarikommisjonen i går ettermiddag, sier Hagen.

OVERVÅKER: Fedje trafikksentral ble varslet av fregatten før den seilte inn i overvåkingsområdet, ifølge Kystverket.
KNUT EGIL WANG (ARKIV)

– Fregatten varslet

Ifølge Hagen varslet fregatten trafikksentralen om at den var på vei inn i Hjeltefjorden natt til torsdag.

– Ethvert skip som skal inn i trafikkovervåkingsområdet må ha klarering. Det kan skje enten via VHF eller telefon. Når det gjelder fregatten ble det gitt klarering på vanlig måte, sier Hagen.

Ifølge regiondirektøren var det ingenting uvanlig i kommunikasjonen mellom fregatten og trafikksentralen på det tidspunktet.

– Da skipet kom inn i området viste skjermene hvor båten befant seg til enhver tid. Alt det er registrert. Det samme gjelder alle andre fartøyer, sier Hagen.

Har gjort beslag

Nettsiden aldrimer.no skriver at trafikksentralen flere ganger varslet fregatten om at den var på kollisjonskurs med lastebåten.

Hagen vil ikke svare på om det stemmer.

– Alt materialet er beslaglagt av politiet, og vi er derfor avskåret fra å kommentere dette, sier han.

Fregatten seilte uten AIS, som viser båtens posisjon til enhver tid.

– Jeg kan ikke kommentere AIS. Det er én del av bildet. Radar er annen, sier Hagen.

Intervjuer mannskapet

I går gjorde Havarikommisjonen intervjuer med mannskapet på tankbåten. I dag står mannskapet på fregatten for tur. I første omgang vil kommisjonen snakke med dem som oppholdt seg på broen før det smalt.

Heller ikke Liseth vil kommentere opplysningene om at fregatten skal ha blitt advart flere ganger.

Kommisjonen vil komme med en rapport senest ett år etter kollisjonen.

– Hvis vi avdekker sikkerhetskritiske forhold før den tid, vil vi gå ut med det. Vi er pålagt å dele informasjon som kan hindre en ny ulykke, sier Liseth.