Aner ikke hvorfor senderen var skrudd av

– Ingen krigsfartøy i verden har AIS på hele tiden, man gjør ikke det, sier pressetalskvinne Torill Herland.

Publisert Publisert

KRAFTIG SLAGSIDE: Slik lå KNM «Helge Ingstad» etter kollisjonen natt til torsdag denne uken. Foto: Ørjan Deisz

  • Ørjan Torheim
  • Adalheidur Audardottir Oldeide
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Verken sjefen for Sjøforsvaret eller deres pressetalsperson kan si noe om hvorfor den såkalte AIS-senderen var slått av, da fregatten KNM «Helge Ingstad» kolliderte nær Stureterminalen.

AIS betyr automatisk identifikasjonssystem og sender ut signaler som viser skipets posisjon.

Les også

– Fregatten hadde vikeplikt

– Aktivitet avgjør

På seilasen sørover fra Namsos hadde krigsskipet AIS-senderen påslått noen ganger, ifølge Aftenposten, men ikke i tiden før ulykken skjedde. I motsetning til sivile fartøy er ikke krigsskip pålagt å ha senderen på.

– Ingen krigsfartøy i verden har AIS på hele tiden, man gjør ikke det. Det er aktiviteten om bord som avgjør, sier pressetalskvinne Torill Herland i Sjøforsvaret.

– Var det noe i veien for å ha AIS på i tiden før kollisjonen?

– Det ville vært ren spekulasjon av meg å si noe om det. Jeg aner ikke hva beslutningsgrunnlaget var. Det er ikke uvanlig at systemet skrus av. Nå må vi avvente arbeidet til politiet og Statens havarikommisjon.

Les også

Slik forklarer Sjøforsvaret det som skjedde

– Ekstra kompleksitet

Dag Sverre Liseth, avdelingsdirektør i Statens havarikommisjon for transport, var på vei til Bergen da BT snakket med ham torsdag kveld.

Han sier kommisjonen vil snakke med de fra besetningene som har sentral informasjon om hendelsen og hvilke avgjørelser som ble tatt.

– Vi vil blant annet snakke med brobesetningen på begge de involverte skipene. Saken har en ekstra kompleksitet siden det er både et sivilt og et militært fartøy involvert. Det er sjeldent, etter min erfaring, sier Liseth.

Sikkerhetsgrunner

Han sier det er lydopptak fra broen på tankeren, men han er ikke sikker på om det samme gjelder for fregatten. AIS-problematikken vil han foreløpig ikke si noe om.

– Vi vil samle inn mye informasjon i løpet av fredagen. Det er helt klart viktig for oss å få tilgang til alle elektroniske systemer, men regelverket for AIS er det Sjøfartsdirektoratet som kjenner best.

STOR FLENGE: Skadeomfanget er stort på fartøyet som er boltet fast til grunnen ved Ådneset i Øygarden. Foto: KV Bergen / Forsvaret / NTB scanpix

Sjefen for Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes, sa torsdag kveld til BT at heller ikke han vet hvorfor AIS-systemet var avslått.

– Det er noe vi må komme tilbake til i arbeidet som Statens havarikommisjon gjør.

Tidligere torsdag, på en pressekonferanse om forliset, sa Stensønes at skipssjefen kan skru AIS-senderen på hvis han finner sikkerhetsmessige grunner til det.

– Ellers er det relativt rutine at den ikke er på, sa han.

Det var heller ikke los om bord på fregatten.

SJØFORSVARSSJEF: Sjef Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes sier han ikke vet hvorfor AIS-systemet var slått av i tiden før kollisjonen. Foto: Tor Høvik

Fregattens sender ble skrudd på klokken 04.03.59 – like etter at ulykken skjedde. Men tidligere flaggkommandør Jacob Børresen tror ikke manglende AIS kan forklare ulykken.

– Uavhengig av AIS har skipene et antikollisjonssystem som utløser en alarm hvis andre fartøyer kommer på kollisjonskurs, sier han.

Publisert
  1. INNENRIKS

    Regjeringen erstatter ikke «Helge Ingstad»

  2. LOKALT

    Politiet er ferdige med fregatt-etterforskinga

  3. LOKALT

    – Vi har et kjærlighets­forhold til kyst­befolkningen. Men er noen ganger uforståelige for dem.

  4. LOKALT

    Sjøforsvaret fikk en rekke klager under militærøvelse

  5. LOKALT

    Innleide, polske sveisere manglet sikkerhets­godkjenning

  6. LOKALT

    Difor er etterforskinga ikkje ferdig før påske

Les mer om dette temaet

  1. Vann trengte inn i mannskapslugarer da tankskipet flerret opp siden på fregatten

  2. Redningsaksjon fortsetter i natt: Skipet boltet fast til bunnen for ikke å synke

  3. I 1994 gikk fregatten KNM «Oslo» på grunn ved Marsteinen

  4. – Fregatten hadde vikeplikt

  1. Fregatt-havariet
  2. Skipsulykker
  3. Sjøforsvaret
  4. Skipsfart
  5. Ulykker