Syv ting du må vite om det nye bybanestrekket

Fra 15. august kan du ta Bybanen i nesten 20 kilometer.

Publisert: Publisert:

GJENNOMTESTET: 3. februar gikk den første bybanevognen gjennom den nye traseen, i gangfart. Nå drives fullskalatesting og i midten av august skal alt være klart. Arkivfoto Bjørn Erik Larsen

15. august åpner byggetrinn 3 av Bybanen, fra Lagunen til Flesland. I første omgang vil banetrafikken gå mellom Byparken og Birkelandsskiftet terminal.

Dette bør du lære deg, først som sist:

1. Navnene på de nye stoppene

Tar du Bybanen fra Lagunen i retning Flesland, passerer du Råstølen, Sandslivegen, Sandslimarka og Kokstad bybanestopp, før vognen kjører inn på Birkelandsskiftet. Når Bybanen i 2017 går helt til Bergen lufthavn, vil det også være stopp på Kokstadflaten før Flesland.

På Birkelandsskiftet er terminalen nybygget, og har blant annet toaletter, sykkelparkering og parkeringshus for kollektivreisende.

2. Nå kan du reise til Flesland på vanlig bussbillett

ÉN BILLETT: Fra 15. august kan du reise med vanlig bussbillett fra Byparken til Flesland, men du må regne med at det går 45-50 minutter. Her instruerer vekter Cathrine Nordal en passasjer ved billettautomaten. ARKIVFOTO: ELIAS DAHLEN

Selv om Bybanen i høst «bare» vil gå til kollektivknutepunktet i Ytrebygda kjent som «Birkelandsskiftet terminal», vil det være fullt mulig å reise til flyplassen på din vanlige Skyss-billett. Skyss setter opp buss med avgang hvert 10. minutt fra Birkelandsskiftet til Bergen lufthavn.

3. Reisetid

Skal du reise fra Birkelandsskiftet til Festplassen/Byparken med buss, tar det ifølge Skyss rundt 33, 35 eller 37 minutter, alt etter hvilken rute du reiser med. Bybanen vil etter planen bruke 39 minutter på samme strekning.

4. Nye trudelutter

Det lille musikkinnslaget som introduserer hvert stopp på Bybanen er på plass, også på den nye strekningen. Det er elever fra Bergen kulturskole som har laget innslagene du kan høre under.

5. Pris: 3,5 milliarder

LANDEMERKE: «Harpen» på Birkelandsskiftet har lenge vært synlig. Nå er alt klart for at de første bybanevognene i drift skal rulle inn 15. august. Bygget til venstre inneholder trappe- og heisrom til p-huset, samt sykkelparkering. Fred Ivar Utsi KLEMETSEN

Den nye bybanedelen har kostet 3,5 milliarder kroner å bygge, fordelt på baneutbygging, verksted og depot. Banen er ferdig helt til flyplassen, men blir ikke åpnet før infrastrukturen på den nye flyplassterminalen er klar, en gang i 2017. Den nye terminalen skal åpnes i august neste år. Det nye bybanestrekket er 7,8 kilometer langt.

6. Lang, lang bane

Utvidelsen av Bybanen gjelder ikke bare forlengelse av sporet. Også vognene blir lengre. De 42 meter lange vognene, med plass til 278 passasjerer, er hele ti meter mer bybanevogn enn de gamle, som har en kapasitet på 212 passasjerer.

Den kapasitetsøkningen gjelder naturlig nok for alle reisende, langs hele traseen.

7. Bussrutene legges om

Bybanens inntog i Ytrebygda bydel betyr også nye tider, bokstavelig talt, for busstilbudet i området fra 15. august. Skyss oppfordrer alle reisende til å sette seg inn i det nye tilbudet, enten via selskapets mobilapplikasjoner eller på nettsiden skyss.no. Der kan du allerede nå legge planer for din reise til skolestart 18. august, for eksempel.

Skyss og Bybanen minner om at det vil pågå testkjøring i traseen hele tiden frem til åpning, så hold øynene åpne.

Publisert: