Mindre oljeaktivitet ga svikt i helikopter- og flytrafikk for 2016

Helikoptertrafikken mellom Flesland og Nordsjøen opplevde en nedgang på 15 prosent i 2016.

Publisert: Publisert:

NEDGANG: Mindre trafikk mellom Bergen lufthavn og Nordsjøen. Foto: JAN M. LILLEBØ (arkiv)

Også i 2015 la Avinor frem tall som tydelig viste mindre aktivitet mellom fastlandet og sokkelen.

– Situasjonen i oljeindustrien gir en merkbar nedgang i passasjertransport til og fra oljeinstallasjonene, men vi merker også en stagnasjon i innenlandstrafikken. Det er spesielt de oljerelaterte jobbreisene det blir kuttet ned på. Trafikken på innlandsreiser ble redusert med to prosent i 2016, sier Cathrine Fuglesang Framholt, som er kommunikasjonsansvarlig ved Bergen lufthavn.

Les også

CHC legger ned basen i Bergen – rundt 100 ansatte mister jobben

Oppsving utland

Utenlandstrafikken til og fra Flesland hadde en oppsving i 2016.

– Her ser vi en økning på to prosent. Reiselivet har allerede meldt om «all time high» for tilreisende turister til regionen. Vi ser også at vestlendinger er reiseglade og fortsatt benytter seg av de mange direkterutene fra Flesland, sier Framholt.

I desember opplevde Flesland en nedgang på to prosent i utenlandstrafikken.

– Dette skyldes nok hvordan ferie- og helligdagene falt. Det ble mange arbeidsdager i julemåneden, og færre hadde lagt opp til fjerne reisemål.

NYE FLESLAND: Cathrine Fuglesang Framholt er kommunikasjonsansvarlig ved Bergen lufthavn. Hun ser frem til å få tatt i bruk nye Flesland 17. august. Foto: AVINOR

– Kan øke til 12 millioner

Kommunikasjonssjefen sier at 2017 blir et spennende år for Bergen lufthavn.

– Vi åpner den nye terminalen 17. august. Da vil vi kunne øke kapasiteten på Flesland fra dagens 6 millioner til 7,5 millioner passasjerer. Senere vil vi med relativt enkle justeringer kunne utvide til 10 millioner passasjerer årlig. Med ytterligere utbygging er en trafikk på 12 millioner mulig, sier Framholt.

Les også

Slik blir nye Flesland

Bybanen til Flesland

En annen merkedag blir 21. april 2017.

– Da planlegger vi at Bybanen skal gå med passasjerer helt til Flesland. Terminalen vil ikke være 100 prosent klar, men da skal vi få til en ordning som vil fungere bra for de reisende.

Framholdt sier videre at man allerede er klare med nye direkteruter til Budapest, Zürich, Göteborg og Glasgow.

– Med den nye terminalen har vi plass til flere nyheter. Vi jobber hele tiden med nye destinasjoner, sier kommunikasjonssjefen.

Sterk vekst i Oslo

Totalt reiste 50,8 millioner passasjerer over Avinors 46 lufthavner i året som gikk. Dette er en økning på 1,6 prosent. I desember reiste 5,3 prosent flere passasjerer med fly enn samme måned i 2015.

– Trafikken fortsetter å vokse, og vi forventer at den gjør det også i 2017, forteller konsernsjef i Avinor, Dag Falk-Petersen.

28 av Avinors flyplasser hadde en økning i 2016, mens 18 fikk en nedgang. Det var spesielt god vekst i Oslo (4,5 prosent), Tromsø (4,8 prosent) og Bodø (3,9 prosent), mens Stavanger hadde en nedgang på 6,8 prosent. Det var marginale endringer i Trondheim (+1,5 prosent) og Bergen (-1,2 prosent).

Publisert: