Fjerner farlige bilder fra reklamen

Publisert Publisert

SMITTEFRYKT: Slike bilder fra Trolltunga skal ikke lenger vises på nettstedet visitnorway.com. Foto: Skjermdump Instagram

  1. Trolltunga Insta2.jpg Foto: Skjermdump Instagram

  2. IMG_7597_censored (2).jpg Foto: Skjermdump Instagram

  1. Trolltunga Insta5.jpg Foto: Skjermdump Instagram

  2. Trolltunga Insta6.jpg Foto: Skjermdump Instagram

IMG_7599_censored (3).jpg Foto: Skjermdump Instagram

  • Ønsker ikke å oppfordre til uaktsomhet.
  • Benedikte Bakkeli
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Lørdagens dødsulykke ser ikke ut til å ha skremt turister fra å ta vågale bilder på Trolltunga.

Bare dager etter en 24 år gammel australsk student falt i døden fra det spektakulære reisemålet i Hardanger, er flere hundre bilder lagt ut på bildedelingstjenesten Instagram. Flere av disse bildene viser at turister setter seg selv i fare for å ta de beste feriebildene.

— Mange vil utpå for å bli fotografert, og det er kø for å bli tatt bilde av. Da det var hennes tur, gikk hun over noen steiner som ligger ved fjellveggen bakerst. Men hun gikk litt langt til høyre og falt, sa Hardanger-lensmann Terje Kvalvik til bt.no.

- Tenker ikke over farene

— Turister går ofte over sperringer og beveger seg på kanten av fjellskrenter for å sikre seg de meste spektakulære feriebildene, forteller reiselivsdirektør i Per Arne Tuftin i Innovasjon Norge, som også drifter visitnorway.com.

Han sier at de stadig får tilbakemeldinger om turister som gambler med livet på norske turistdestinasjoner. Han synes det er skremmende at turister risikerer livet for å ta gode bilder.

- Mangler turistene respekt for de potensielle farene i norsk natur?

TURISTMAGNET: På får år har Trolltunga gått fra å være relativt ukjent utenfor Norge, til å bli en internasjonal turistmagnet. Foto: Skjermdump Instagram

— Det ligger helst i at mange ikke har erfaring fra å ferdes i naturen. De er gjerne ikke vant til å bevege seg i bratte fjellområder og tenker nok ikke over farene. Det kan være lett å glemme at man er på et utsatt sted og tenke at ting er ufarlig når det er mye folk, sier han.

- Fjerner bilder

I dag bruker Visit Norway bilder av folk som står eller hopper ytterst på Trolltunga som reklame. Ifølge Tuftin skal bildebruken nå gjennomgås og vurderes på ny.

— Vi er i ferd med å fjerne bilder som kan oppfattes som dumdristige. Blant annet fjernes to av bildene vi har brukt av Trolltunga på vår nettside. Det ene bildet viser en person sittende med beina utenfor kanten av stupet. Samtidig er vi i en prosess der vil oppdatere nettsiden med informasjon om sikkerhet og hvilke forholdsregler man må ta når man skal ferdes i norsk natur, sier Tuftin.

— Samtidig ønsker vi å vise hvor spektakulær norsk natur faktisk er, sier han.

Tuftin tror at det er vanskelig å sikre seg helt mot dumdristige turister.

- Ikke aktuelt å sikre

— Det er ikke aktuelt å sikre hver eneste fjelltopp i Norge, og vi kommer ikke til å sette opp flere sperringer. Av erfaring vet vi at turister kan trosse sperringer. Men vi kommer til å bli enda tydeligere på at ferdsel i enkelte områder kan være farlig, og vi vil jobbe målrettet med skilting og merking av vanskelighetsgrad på turer, sier han.

SomBT nylig skrev, har tallet på besøkende økt fra cirka 500 fjellturister for seks år siden, til 40.000 i fjor.

Slike bilder brukes for å lokke turister til Trolltunga. Nå vil Visit Norway gjennomgå bildebruken sin, og fjerne bilder som kan oppfordre til uaktsomhet. Foto: Asgeir Helgestad/Artic Light AS/visitnorway.com

— Overvurderer egne evner

Avdelingsdirektør Stein Solberg i Hovedredningssentralen i Sør-Norge understreker at det er viktig at man tar de nødvendige forholdsreglene når man skal ferdes i norsk natur.

— Men sommeren er generelt preget av at turister overvurderer sine egne evner, både på sjø og på land. Blant annet har vi hatt en stor andel av tyske fisketurister involvert i ulykker på sjøen.

Likevel har ikke Solberg inntrykk av at utenlandske turister er mer dumdristige enn norske.

Se også: Mener reiselivet burde informere bedre om farer i norsk natur

Han tror mange undervurderer hvor tøff og usikret turen til Trolltunga er. Solheim mener det er viktig å nøye vurdere folks sikkerhet når man markedsfører norske destinasjoner som for eksempel Trolltunga og Preikestolen.

— Ofte vil turister prøve å gjenskape de samme motivene som de man har sett i markedsføringen. Derfor er det viktig å tenke godt gjennom bildebruken, mener han.

- Går en runde

Kommunikasjonssjef i Den Norske Turforening (DNT), Mette Ønes Habberstad, sier de vil gå en runde og se om det er bilder de har ute av Trolltunga som bør endres.

— Det viktigste arbeidet vi gjør er å minne folk på at de har et selvstendig ansvar når de ferdes i fjellområder. Det er ikke mulig å gjerde inne alle farlige områder, eller merke alle steder i norsk natur med fare skilt. Vi må heller intensivere arbeidet med å spre fjellvett.

I samarbeid med Røde Kors skal DNT komme med en revidert utgave av fjellvettreglene før påsken.

— Innovasjon Norge har tatt initiativ til et møte med andre reiselivsaktører og DNT nå i september der vi sammen skal se på hva vi kan gjøre på kort og litt lengre sikt for at vi skal bli enda bedre på å informere turister om mulighetene og potensiell risiko i norsk natur, sier Habberstad.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. «Vi har mistet en vakker sjel»

  2. Elisabeth var på vei til Trolltunga da hun fikk høre om dødsulykken

  3. Setter ikke opp fysiske sperringer

  4. - Veldig tragisk, sier ordføreren

  5. Rekkjer tunge til heile verda