Ekspressvei for sykler
Syklistene i Bergen er lei av å bli behandlet som en pariakaste. - Vi vil ha egne sykkelekspressveier, sier lokallagslederen i Syklistenes Landsforening.

Det er regn i luften. I Sandviken suser bilene forbi syklistene som sykler i sykkeltraseen. Like ved Neumann, kommer det en dame med lyseblå sykkel, svart sykkelhjelm med rød og hvite fartsstriper, sykkelhansker og rosa jakke. Det er lokallagslederen for Syklistenes Landsforening, Åse Simonsen. Hun har fått mange reaksjoner fra syklister etter artiklene på bt.no.
— Vi er blitt en pariakaste som ingen vil ha, samtidig som politikere vil at vi skal sette bilene fra oss og benytte sykler i stedet. Problemet er også blitt større etter at det er flere som har begynt å sykle, sier Åse Simonsen.
Simonsen sier det er en stor utfordring å sykle i Bergen og omegn i dag. Selv har hun syklet i over 25 år og har vært leder av lokallaget i nærmere 6 år.
— Hadde for eksempel folk lært seg til å gå på høyre side eller tatt ut proppene av ørene, så hadde det gjort det litt enklere for syklistene, sier hun.
Hvor god syklist er du egentlig?
— Sett ned fartsgrensen
Lederen for Bergen Cykleklubb, Hans Jørgen Morvik, reagerer også på hvor lite hensyn det tas til syklister.
— Vi har alle et forbedringspotensial, ikke bare syklistene. Det er viktig å understreke at gående og syklende må ta hensyn til hverandre på gang- og sykkelvei, men også at denne veien ikke er egnet som lekeplass, sier Morvik.
Han synes også man bør sette ned fartsgrensen flere steder for at syklistene kan sykle trygt i veibanen.
— Trafikken bare øker og det kommer til å bli et større problem dersom det ikke gjøres noe. Det er ingen annen utvei enn å begrense biltrafikken for å gjøre forholdene bedre for syklister, gående og kollektivtrafikk, sier han.
Selv var han utsatt for to sykkelulykker i fjor. Den ene gangen kolliderte han med en bil som ikke overholdt vikeplikten ned Vallaheiene.
— Jeg ble meid ned. Jeg hadde rett og slett ikke sjans til å stoppe. Jeg lå i cirka 50 kilometer i timen i veibanen, så krysset plutselig en bil veien. Jeg traff bilen i fronten og tok salto over den. Heldigvis var det en lav bil og det endte kun med en brukket finger, sier han.
Sykkelekspressveier
Lokallagslederen i Syklistenes Landsforening, drømmer om at syklende og gående kan få hvert sitt felt over store deler av byen og om sykkelekspressveier.
— Det beste hadde vært sykkelekspressveier fra utkanten og inn til sentrum, som for eksempel fra Fana, Åsane og Laksevåg, slik at det virkelig kan bli et alternativ å bruke sykkel til jobb. Det er jo det myndighetene vil at vi skal.
Hun håper den nye sykkelstrategiplanen som ble vedtatt i vår, vil gjøre situasjonen enklere for syklistene.
— Vi har hatt jevnlige møter med Statens vegvesen og kommunen. Planen i seg selv ser veldig bra ut. Nå må den bare realiseres i konkrete handlinger, sier hun.
Hva synes du om forslaget om ekspressveier for syklister? Si din mening i kommentarfeltet nedenfor!
Les mer om dette temaet
Mest lest akkurat nå
Aleksander (35) fra Bergen omkom på fjelltur
NRK og flere aviser utsatt for hackerangrep
Brann-stopperen jobber i det stille: – Jeg jager ikke oppmerksomhet
Nå kan mobiltelefonen bli hjertestarter. – Dette kan bli skikkelig stort.
Øvre Årdal: Veien fremdeles stengt
Da datteren fikk beskjed om å bli på kjøkkenet, skjønte Bjørn Inge hvor ille det var
BT anbefaler
Mest debattert
Ny byarena kan stå ferdig om få år. Først må de bruke 250 millioner på å fjerne Bygarasjen.
30 prosent av bilene skulle vekk. I stedet har det motsatte skjedd.
Strid om skulpturen «Krigsseileren». – Vil ha kvalitet på kunsten i offentlige rom.
«Skeive skal ikke føle seg som annenrangs borgere i en lat stat»