Kiler giganten under foten

De skjønte fort at det ikke kom til å bli mange lokale kunstnere på Bergen Assembly. Det fikk dem til å gå under jorden.

  • Leif Gullstein (panorama)
  • Kari Fauskanger

Vi møter Ellen Ringstad og Rasmus Hungnes kunstnerne ved inngangsporten til tilfluktsrommet i Galgebakken på Nordnes. En lang trapp tar oss ned i dypet. Lukten av betong og fuktighet river i nesen og det drypper fra taket. Her har ti kunstnere men lokal tilknytning søkt tilflukt under Bergen Assembly.

Bak ståldørene møter vi en stor, mørk stillhet, samt videoprojeksjoner, keramikkinstallasjoner og en stor, kunstig skog med en spillkonsoll i enden.

Ellen Ringstad og Rasmus Hungnes har også kuratert utstillingen.

Les også

Pig in the middle ...

Les også

Den store hallen

— Vi har plukket ut kunstnere vi visste kom til å levere, men uten å sette begrensninger for den kreative prosessen. Da kan det skje spennende ting, sier Hungnes.

— Og dette er kunstnere som ikke er redde for å bli skitne under fingrene, supplerer Ringstad.

Utfyller triennalen

De avviser at utstillingen er en protest mot Bergen Assembly og sier den mer å betrakte som et supplement. Selv ser de to på seg selv som litt obsternasige småsøsken til gigantmønstringen som åpner i Bergen til helgen. De ville vise at det finnes et kreativt kunstliv i Bergen.

Ringstad og Hungnes innrømmer at de liker å kile giganten litt under foten for å se om han reagerer. Utgangspunktet for stormønstringen av samtidskunst i byens museer og gallerier og lillebroren i undergrunnen er mye av det samme.

Fra Holbergs tid

- De bruker Strugatskij-brødrenes science fiction-roman «Monday Begins on Saturday» som utgangspunkt for sin utstilling. Vi er også inspirert av sci-fi, men har brukt en lokal fremtidsfabel, nemlig Ludvig Holbergs historie om Nils Klim som utgangspunkt. Vi er alle opptatt av science fiction og er inspirert av mange forskjellige bøker, også Strugatskij-brødrenes, sier Ringstad.

Men der kuratorene for Bergen Assembly ser en utopi, presenterer de bergenske kunstnerne en dystopi. Og mens Holberg beskrev den utopiske staten Potu, har dagens bergenskunstnere konstruert dystopienPotsydlangt inne i den bergenske undergrunnen.

Inspirerende stunt

Stjernen på utstillingen er New York-baserte Thomas Pihl. Vanligvis befinner han seg i museenes og gallerienes verden, men han synes det var morsomt å bli spurt om å være med av en yngre garde av kunstnere.

Les også

Plastikkskog og video

Les også

Røyklagt veiviser

— Faglig jobber jeg med estetikken i overflater og hvordan de kan brukes til å rive ned, skjule, manipulere og få ting til å virke behagelige. Men siden jeg jobber mest med utstillinger i gallerier og museer, synes jeg det er morsomt å være med på et stuntarbeid som dette, sier han.

I tilfluktsrommet har han malt vegger i rosa og oransje, slik at betongen nesten ser ut som fløyel. En stor vifte står på for fullt i håp om at malingen skal tørke i det fuktige klimaet før åpningen i kveld. Det er sjelden han arbeider så stedsspesifikt som dette.

— Det er heftig der nede i dypet. Kaldt og fuktig, sier han.

Han tror utstillingen blir et fint tillegg til Bergen Assembly og synes det er viktig å skape et alternativ til triennalen.

— Utstillingen viser at triennalen er med på å trigge andre ting, sier han.

Vi prøver å unngå dryppingen fra stalaktittene, svinger utenom Ellen Ringstads egen plastinstallasjon og kikker på scenen der Gabriel Kvendseth skal han sine performancer. Her skal han knuse gjenstander publikum har tatt med seg - hvis han blir frisk. Bøddelen pådro seg en kuttskade under øving.

Kunstner om natten

Det er stille i tilfluktsrommet på dagtid. Kunstnerne jobber helst om kvelden og natten. På dagtid er flere av dem hyrt inn som montører og teknikere på Bergen Assembly. Ingen av dem får vist frem kunsten sin på noen av forskningsinstituttene til triennalen. Kun to av kunstnerne som er representert på triennalen har lokale tilknytning.

Under jorden har alle en tilknytning til Bergen. Alle de ni unge kunstnere har vært innom Kunst- og designhøgskolen i Bergen og tatt enten bachelor- eller mastergrad der.

— Foreløpig vet vi lite om triennalen, men det går an å stille spørsmål ved bruken av lokale kunstressurser, sier Thomas Pihl.

Kuratorteamet Ringstad og Hungnes håper triennalepublikummet også vil finne veien til utstillingen i dypet. Men dette er ikke stedet for stiletthæler og høye glass.

— Ta på jakke og gode sko. Der borte ved projeksjon blir det søledam når det regner, advarer de.

UNDERGRUNNSUTSTILLING: Ellen Ringstad og Rasmus Hungnes viser deg rundt i utstillingen Potsyd. Leif Gullstein