Norge felt for dårlig luftkvalitet

Luftkvaliteten i flere områder av Norge er så dårlig at den bryter med EØS-reglene, konkluderer EFTA-domstolen.

ULOVLIG: Norge gjør ikke nok for å bekjempe luftforurensning, ifølge den ferske EFTA-dommen.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over syv år gammel

Domstolen i Luxembourg mener det har vært for høye nivåer av skadelig forurensning både på Østlandet, Vestlandet og i Midt-Norge mellom 2009 og 2012.

— Norge har ikke innfridd forpliktelsene sine, heter det i en kjennelse fredag.

Det gjelder både nivåene av svevestøv, nitrogendioksid (NO2) og svoveldioksid (SO2).

Norge ble klaget inn for domstolen i desember for brudd på EUs direktiv om luftkvalitet. Norge plikter å følge disse reglene gjennom EØS-avtalen.

Ikke overrasket

Klima- og miljøminister Tine Sundtoft (H) er ikke så overrasket ettersom «Norge har tidligere erkjent at luftkvaliteten i flere kommuner i perioden 2009- 2012 var i strid med EØS-reglene».

— Samtidig er det viktig å understreke at luftkvaliteten i Norge har bedret seg de siste årene, sier hun.

Ministeren sier det nå blir arbeidet både nasjonalt og i byene for å sørge for at grensene EU har satt, blir holdt.

— Regjeringen vil også legge frem en sak for Stortinget med tiltak for å redusere svevestøv og annen luftforurensning, sier Sundtoft.

Ulovlig høy forurensning i Bergen

Luftforurensingen i Bergen har i flere vintre vært langt høyere enn det som er tillatt, og utgjør deler av dommen Norge har fått mot seg. Det samme gjelder Oslo og Trondheim. Den verste vinteren i Bergen var i 2010, men det var ulovlig høy forurensning også i 2012 og 2013.

Les mer: Luftforurensingen i Bergen

Avtroppende byrådsleder i Bergen, Martin Smith-Sivertsen (H), mener likevel det er gjort mye for å få bukt med luftforurensingen i byen.

  • Vi har vært relativt langt fremme med å kartlegge luften. Vi har også tatt en del grep, og holder på å ta flere. Tidsdifferensierte bompenger vil hjelpe, og vi ønsker også en lavutslippssone i Bergen sentrum, sier han.

Tidsdifferensierte bompenger, den såkalte rushtidsavgiften, medfører at prisen for å passere bomringen i rushtiden blir dobbelt så høye som ellers i døgnet. Avgiften blir innført ved nyttår, etter å ha vært diskutert i lang tid.

- Skal gjøre mer

Høyre og Frp i byråd satte i mange år en stopper for rushtidsavgiften. I år samlet hele opposisjonen seg og presset saken gjennom. Høyre snudde så i saken, og er nå også for.

Smith-Sivertsen vil ikke svare på hva han tenker om at Høyre tidligere har sagt nei til rushtidsavgift.

  • Jeg var ikke politiker på den tiden. Programmet vårt for denne perioden sier at vi er for, og personlig har jeg alltid vært tilhenger. Det er et fornuftig grep, sier han.

Påtroppende byrådsleder Harald Schjelderup skriver i en tekstmelding at byluft er et tema i de pågående byrådsforhandlingene med KrF og Venstre.

— Vi er innstilt på å gjøre mer enn det som er gjort under det nåværende byrådet, skriver han.

- Pinlig for Norge

Det er EFTAs vaktbikkje ESA som står bak klagen. Norge har satt i verk tiltak for å få bukt med forurensningen, men ESA mener det ikke går fort nok og anklager myndighetene for sommel.

Fredagens domstolsavgjørelse betyr at Norge felles for å bryte de europeiske reglene, men det innebærer ikke bøter. Og Norge er ikke alene med å slite med dårlig luftkvalitet. EU har innledet lignende saker mot mange av Unionens medlemsland.

Hilde Opoku i Miljøpartiet De Grønne mener likevel det er pinlig for Norge og «et resultat av at både den sittende og den forrige regjeringen har ført en politikk som har prioritert forurensende biltrafikk høyere enn retten til å puste trygg luft».

— Norske politikere har vist en skandaløs tafatthet i denne saken, sier Bellona-leder Frederic Hauge og mener både miljøbevegelsen, Folkehelseinstituttet og Astma- og allergiforbundet har slått alarm om luftkvaliteten i norske byer i flere år.

Publisert: