«Ikke ubetydelige skrogskader» etter at minesveiperen braste opp i fjæresteinene

Minesveiperen KNM «Otra» vil være ute av drift i noen måneder etter at den havnet i fjæresteinene i Sogn.

Publisert Publisert

UTE AV DRIFT: Det var om kvelden 31. januar at «KNM Otra» grunnstøtte i 18 knops fart ved inngangen til Skomakerleia i Sogn. Det vil gå flere måneder før skipet er tilbake i drift igjen. Foto: Frederick A. Bakken, Sjøforsvaret/Forsvaret

  • Arne Edvardsen
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Det er konklusjonen etter at skadene på skipet er undersøkt.

– Det er ikke ubetydelige skrogskader på fartøyet som nå ligger i dokk ved Haakonsvern, sier kommandørkaptein Per Rostad, som er informasjonssjef i Sjøforsvaret.

Les også

NRK: Minesveiper gikk på land, flere skadet i sammenstøtet

Blåmerker og skrubbsår

Forsvarets minesveiper holdt en fart på 18 knop da fartøyet grunnstøtte ved inngangen til Skomakerleia ved Saltskår lykt i Sogn for et par måneder siden. Saken ble først kjent sist uke da NRK Hordaland hadde plukket opp intern kommunikasjon i Sjøforsvaret som så langt ikke hadde vært offentlig kjent.

Landkjenningen førte til at flere av mannskapene om bord fikk blåmerker og skrubbsår. En person måtte sy et par sting i hodet, og en hadde nakkeproblem i etterkant.

Navigasjon uten radar og GPS

– Skipet var på vei nordover for å øve i området, som er godt egnet til formålet. Trange og vanskelige farvann, slik det er mange steder langs norskekysten, er forhold våre skip og mannskaper må beherske i en krigssituasjon.

– Vi skal kunne navigere både med og uten radar, og med og uten GPS. Det er et krav til navigatørene om bord, sier Rostad.

Les også

Lastebåten fikk motorhavari og drev mot en oljerigg i Nordsjøen. Da K/V «Bergen» nådde frem var det orkan og 16 meter høye bølger.

Som en katamaran

Kommandørkapteinen sier at fartøyet er designet som et «Surface Effect Ship» (SES) som i praksis betyr at det har to skrog (som en katamaran).

Hvor dypt skipet stikker reguleres av høytrykksluft (se fakta). Skroget stakk omtrent en meter dypt da skipet havnet i fjæresteinene.

For egen maskin

– KNM «Otra» gikk for egen maskin fra skadestedet tilbake til Haakonsvern. Meg bekjent kom skipet seg ut av fjæresteinene uten hjelp, sier Rostad.

Han sier at det ikke er mulig å sette noen prislapp på skadene som ligger i det ene av de to skrogene.

Det var under øvelse for kandidater til skipssjefskurset at grunnstøtingen skjedde i mørket om kvelden 31. januar.

En undersøkelseskommisjon er satt ned av Sjøforsvaret. Arbeidet skal ledes av pensjonert kommandør Jan Wilhelm Dahl.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Kjemikalietanker fra Bergen grunnstøtte i Alaska

  2. Veteranbåt-entusiast vil gi nytt liv til brannbåt som var med å slukke bybrannen i 1916

  1. Sjøforsvaret
  2. Haakonsvern
  3. Sjøfartsdirektoratet
  4. Solund
  5. Hordaland