- Aktivere billetten? Det visste jeg ikke

Dette får du bot for. Og dette kan du klage på.

Publisert Publisert

FIKK BOT: - Jeg har aldri tatt Bybanen før og har lånt et Skysskort. Jeg visste ikke at jeg måtte aktivere det om bord. Nå ble jeg utrolig stresset, sier den utenlandske kvinnen på endestoppet i Byparken. Hun må betale 950 kroner i gebyr til Securitas-vaktleder Tommy Veland.

Hver måned får rundt 700 Skyss-passasjerer gebyr. Rundt 200 av dem klager på gebyrene i etterkant.

Når får du bot om bord på bussen eller Bybanen, og hva er vits i å klage på? Vi har tatt utgangspunkt i noen konkrete situasjoner, og lar salgs— og markedssjef Hanne Alver Krumi Skyss svare.

Mobil tom for strøm

Jeg sitter på Bybanen, har billett eller periodekort på mobilappen min. Og mobilen går tom for batteri. Så kommer kontrolløren. Hva skjer da?

SKYSS: I denne situasjonen vil du få gebyr. Det er ditt eget ansvar å se til at du har batteri til hele reisen, slik at du kan vise frem billetten ved kontroll.

GEBYR PÅ GANG: Securitas stiller med minst fire personer på hvert kontrollørlag på Bybanen. På bussene er de to. Noen ganger opptrer de også i sivil under kontrollrundene.

Glemt mobilen hjemme Jeg har periodekort på mobilen, men har glemt mobilen hjemme.

SKYSS: Dette er det samme som å reise uten billett og du vil få gebyr. Alle Skyss-billetter kan lånes bort til andre. Dette gjelder også periodebilletter solgt på mobil. Du kan derfor ikke vise gyldig billett i etterkant av en kontroll, for noen andre kan ha brukt mobilbilletten på det tidspunktet du ble kontrollert.

Skift passord, er oppfordringen:

Les også

Innbrudd på Skyss-apper

Glemt Skyss-kortet hjemme

Jeg har gyldig periodebillett, med navnet mitt på – altså personlig kort, men har glemt periodekortet hjemme. Og kontrolløren kommer. Kan jeg ettersende dokumentasjon på at jeg har kortet?

SKYSS: Selv om du har et registrert Skyss-kort, kan du ikke komme og vise gyldig billett i etterkant av en kontroll. Dette fordi noen andre kan ha brukt Skyss-kortet på det tidspunktet du ble kontrollert.

Har billett, men finner den ikke

Jeg har kjøpt billett på automaten, men finner ikke igjen billetten. Når jeg kommer hjem, (etter å ha fått bot), finner jeg igjen billetten i en av lommene jeg glemte å lete i. Kan jeg ettersende billetten?

SKYSS: Nei, du som reiser er selv ansvarlig for å ha gyldig billett under hele reisen. Passasjerer som ved kontroll ikke har gyldig billett, vil få et gebyr. Du kan ikke vise billett i etterkant av reisen siden denne billetten kan være brukt av noen andre på det tidspunktet du ble kontrollert.

Lånt kort

Jeg har lånt periodebilletten av kompisen min Leif, hans navn sår bak på kortet. Jeg heter Anne. Er det lov?

SKYSS: Dette er lov. Alle Skyss-billetter kan lånes bort til andre, også om det står et navn på baksiden av Skyss-kortet. Men vær klar over at du ikke kan låne en billett med for eksempel studentrabatt med mindre du selv er student og har studentbevis.

Glemt studentbevis

Jeg har kjøpt studentbillett, men har glemt studentbeviset mitt hjemme. Og får bot. Kan jeg ettersende studentbeviset mitt?

SKYSS: Du vil få gebyr, men dersom du møter opp på Skyss kundesenter med gyldig tilleggsbevis (studentbevis) innen tre virkedager, vil du få gebyret ettergitt. Fristen på tre virkedager er absolutt.

Seks år siden de ble bygget:

Les også

Det «regner» fortsatt under bybaneskurene

Kjøper billett for sent

Jeg har glemt å kjøpe billett, men kommer på det når jeg ser kontrolløren. Da kjøper jeg billett på mobilappen.

SKYSS: Mobil-billett skal kjøpes før du går om bord. Gjør du det etterpå, får du gebyr. Annen billett må også være kjøpt før påstigning, eller kjøpes hos sjåfør der dette er mulig.

ALT I ORDEN: Olga Eder og datteren Athena har billetten i orden. Tommy Veland kontrollerer.

Glemt å aktivere billett Jeg har kjøpt billett i kiosk, men glemt å aktivere den før kontrolløren kommer.

SKYSS: Alle billetter på Skyss-kort, eller billetter kjøpt i kiosk/butikk, må aktiveres på kortleser eller hos sjåføren om bord i bussen første gang de brukes. Dersom du ikke aktiverer billetten, vil du få gebyr ved billettkontroll. Når periodebilletten din først er aktivert, trenger du ikke å aktivere den hver gang du reiser.

Feil på billettautomat/app

Jeg fikk ikke kjøpt billett på billettautomaten fordi den ikke virket.

SKYSS: Skyldes det at du ikke har gyldig billett en feil på billettautomatene eller i billett-appen, eller at sjåføren har gjort feil ved utstedelse av billett, vil du få gebyret ettergitt. Dette gjelder ikke hvis du ikke får kjøpt mobilbillett fordi mobilen mangler dekning eller nettverk, da er du selv pliktig til å skaffe deg billett på annet vis.

— Sa han hadde gått feil

Gebyrer fra passasjerer resulterte i fjor i 6,7 millioner kroner i Skyss-kassen.

— Den mest spesielle unnskyldningen jeg har hørt, var han som sa han hadde gått feil. Det var ikke meningen at han skulle være på Bybanen, og derfor hadde han ikke billett, sier vaktleder Tommy Veland i Securitas, selskapet som utfører kontrollene for Skyss.

Skyss la om kontrollen:

Les også

Sniketallene eksploderte

Selvbetjening forplikter

— De fleste klagene vi får inn dreier seg om mobil-billetter som er kjøpt for sent – etter ombordstigning. Mobil-billetter skal kjøpes før du går om bord, og du får ikke ettergitt gebyret i slike tilfeller. Skyss får også en del klager fra passasjerer som ikke har aktivert periodebilletten sin og dermed får gebyr, dette er heller ikke grunnlag for å få ettergitt gebyret. Du har selv ansvar for å sette deg inn i hvilke regler som gjelder, sier salgs- og markedssjef i Skyss, Hanne Alver Krum.

Hun sier Skyss ikke har noe ønske om å mistro kundene.

— Men dessverre er det mange tilfeller av misbruk og snik. Verken Skyss eller billettkontrollørene kan vurdere de reisendes intensjoner og se forskjell på hvem som er i god tro og hvem som har planlagt å snike. Dette er en av grunnene til at vi trenger et regelverk. Selvbetjente løsninger krever mer av kundene våre når det gjelder å sette seg inn i dette regelverket, sier hun.

Publisert