Brygger opp til handelskamp på Bryggen

I juni åpnet suvenirkjeden Way Nor en stor butikk på 700 kvadratmeter midt i Bryggens indrefilet. – Ikke noe vi roper hurra for, sier konkurrent.

Publisert Publisert

SATSER: Turistgavekjeden Way Nor åpnet nylig eget utsalg i Bryggen 7, hvor Una Restauranter holdt til før de gikk konkurs i fjor. Foto: Bård Bøe

  • Paul André Sommerfeldt
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Konkurransen mellom suvenirbutikkene tilspisser seg på Bryggen i Bergen.

I starten av juni åpnet kjeden Way Nor sin første butikk på Bryggen, halvannet år etter at selskapet gikk inn for å etablere seg i Norges nest største by.

Way Nor distribuerer sine produkter gjennom de allerede etablerte suvenir- og gavebutikkene på Bryggen. Dette har de gjort i flere år, og gjør fremdeles.

For dårlig salg

Salget har imidlertid ikke vært tilfredstillende målt opp mot den totale utviklingen i Bergens-markedet, sier daglig leder Stian Petterson i Way Nor.

– Vi ønsker primært at andre skal selge varene våre, men butikkene har solgt en for liten andel av våre varer i forhold til potensialet. Når andelen har vært flat eller synkende, er vi nødt til å gjøre tiltak. Vårt ansvar er å sikre god omsetning og distribusjon, sier Petterson.

Dermed bestemte kjeden seg for å åpne et eget utsalg i Bryggen 7, hvor UNA Restauranter holdt til før de gikk konkurs i fjor.

Skaper opplevelser

På 700 kvadratmeter fordelt over to etasjer skal turistene lokkes til å handle alt fra kjøleskapsmagneter og «nips» til hettegensere, regn- og fleecejakker.

– Hva er det som skiller deres butikk fra alle de andre?

– Vi legger stor vekt på selve opplevelsen du får når du går inn i butikken med dyr, natur, troll, eventyr og hele pakken. Vi satser på helårsturisme, og har et helt annet konsept enn de andre, hevder Petterson.

Han ønsker ikke å gå ut med hvor mye selskapet betaler i leie for de attraktive lokalene.

BRYGGEN: Brødrene Harald (til v.) og Audun Viken eier syv butikker på Bryggen. Her står de foran Audhild Viken, som de åpnet i 2005. Foto: ROAR CHRISTIANSEN (ARKIV)

Les også

Brødrene eier halve Bryggen

– Må bare akseptere det

Det er Audhild Viken AS som eier syv av de andre suvenirbutikkene på Bryggen. Disse omfatter Julehuset, Ting, Småting, Røst, Schjøtt, Moose Shop og Audhild Viken.

Gründer Hallvard Viken sier at det familiedrevne selskapet er forberedt på å møte konkurransen fra den nye aktøren på Bryggen.

Han er samtidig ikke spesielt begeistret for at store suvenirkjeder gjør sitt inntog midt i verdensarven.

– Det er ikke kjekt, og ikke noe vi roper hurra for. Men vi må bare akseptere det, og prøve å gjøre våre butikker så attraktive som mulig, sier Viken.

Han opplyser at salget av suvenirer så langt ligger på nivå med fjoråret, da det var en økning. I tillegg til butikken på Bryggen har Audhild Viken utsalg på Skei, i Geiranger, på Dombås og i Oslo.

PLASS TIL ALLE: Butikksjef Merete Jakobsen på Way Nor mener alt som skaper økt aktivitet kommer Bryggen til gode. Foto: Bård Bøe

Sender kundene videre

Merete Jakobsen fra Bergen er nyansatt butikksjef på Way Nor sin avdeling på Bryggen. Hun mener det er sunt med økt konkurranse.

– Aktivitet skaper aktivitet. Jeg tror det er plass til alle, og en del av de andre butikkene har varer vi ikke fører. Vi sender gjerne kunder videre om de spør om ting vi ikke har, sier Jakobsen.

Etter åpningen i juni har det vært et en jevn strøm av turister innom butikken, ikke minst som følge av de hyppige cruiseanløpene.

– Beliggenheten er jo midt i smørøyet. Om vi skal være fornøyd vet jeg ikke siden dette er min første sesong, men vi har hatt veldig bra besøk til nå, sier butikksjefen.

Les også

Her sel dei suvenirar til turistar for meir enn 50 millionar i året

ISBJØRN: Way Nor har store figurer av dyr og troll utstilt i butikkene. Her sikrer to turister seg et artig feriebilde. Foto: Bård Bøe

Ønsker kvalitet

Stiftelsen Bryggen eier i dag 38 av Bryggens 61 bygninger. De driver til daglig med formidling av historie, restaurering og vedlikehold av det kjente kulturminnet.

Direktør Bernt Håvard Øyen erkjenner at Bryggen er i stadig endring i takt med utviklingen ellers i Bergen sentrum.

Han mener likevel det trengs en kvalitetssikring av hvilke aktører som får slippe til midt i verdensarven.

– Stiftelsen ønsker å fremme en variasjon av virksomheter, og gjerne lokalt håndverk. Samtidig må det være økonomisk bærekraft i aktivitetene, året rundt, sier Øyen.

Nei til kjeder

Stiftelsen hadde ikke takket ja dersom Way Nor eller andre rendyrkede suvenirkjeder hadde ønsket seg inn i en av deres lokaler.

– Vi ønsker oss ikke store kjeder som driver med direkte salg av suvenirer i våre lokaler. På et verdensarvsted må fokuset være å forsøke å skape et attraktivt miljø for en stor bredde med virksomheter, sier Øyen.

Reiseliv i vekst

Avtroppende direktør i Bergen Reiselivslag og president i NHO Reiseliv, Ole Warberg, mener det er naturlig at nye aktører kommer på banen så lenge kurvene peker oppover for reiselivet.

– Reiselivet har hatt en stor vekst, noe som gjør at flere vil etablere seg på både kultur- og og handelssiden, sier Warberg.

– Burde man vært mer restriktiv med hvem som får slippe til på Bryggen?

– Vi ønsker i utgangspunktet at investeringene gjøres ut fra lokale, finansielle midler. Samtidig har vi fri etablering, så om det kommer en kjede utenfra må de være velkomne når de ønsker å etablere seg her, sier Warberg.

ØNSKER VELKOMMEN: Reiselivsdirektør Ole Warberg mener kjeder med adresse utenfor Bergen må ønskes velkommen dersom de ønsker å etablere seg i byen. Foto: Vegar Valde

Cruise-boom

I år ventes antall cruiseturister i Bergen for første gang å bikke 600.000.

Trolig hadde tallet vært enda høyere om ikke kommunen hadde innført et cruisetak i fjor høst.

Det er imidlertid ikke cruisegjestene reiselivsnæringen er mest opptatt av.

– Bergen satser egentlig lite på cruise. Brorparten av midlene går til markedsføring for å få flere tilreisende hele året. Folk som skal overnatte, på kurs og konferanse skaper mye trafikk. Det er dette som gir størst verdiskapning, sier Warberg.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Avvikler Atelier Hetlands butikk på Bryggen

  2. Her sel dei suvenirar til turistar for meir enn 50 millionar i året

  3. – Det er som om vi kveles langsomt

  4. Adams Matkasse-gründere starter restaurant i gamle Lido

  1. Turisme
  2. Reiseliv
  3. Bryggen (Bergen)
  4. Markedsføring
  5. Bergen