Vil kunne stenge ute versting-bilene neste vinter

Mens det lyste rødt på Danmarks plass, kranglet bystyret videre om luftkvaliteten i Bergen. Byrådet lover lavutslippsone fra høsten.

bystyret.jpg
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Akkurat samtidig som bystyremøtet begynte klokken 12, lyste det rødt på luftmåleren på Danmarks plass. Nivået av nitrogendioksid (NO2) passerte grensen for «betydelig helserisiko». NO2 kommer hovedsakelig fra biltrafikk, i motsetning til svevestøv som i stor grad stammer fra vedfyring.

Bergen har allerede «brukt opp» over halvparten av de tillatte overskridelsene i 2016.

RØD ALARM: Onsdag formiddag lyste det igjen rødt på Danmarks plass. Her er grafen over nivået av NO2.

Flere byråder måtte opp og svare for hvilke tiltak som faktisk var tilgjengelige for kommunen. Forvirringen om hva kommunen har hjemmel til å gjøre, har vært stor, innrømmet klimabyråd Julie Andersland (V).

Les også

Årets kaldeste natt, men så kommer slapset og regnet

— Fryktelig uavklart

— Det har vært fryktelig uavklart for noen av tiltakene. Men heldigvis opplevde vi at statsministeren oppklarte en del forrige uke, sa Andersland.

Hun svarte på spørsmål fra Lillian Blom (SV) om statsminister Erna Solbergs opptreden i spørretimen i Stortinget forrige uke.

— Erna Solberg svarte gjentatte ganger at kommunen har anledning til å bortvise skip, innføre lavutslippsoner eller øke bompengene på forurensede dager. Hva er det byrådet venter på da? spurte Blom.

Andersland ville ikke gå med på at alt var så enkelt. Byrådet ønsker å skifte ut datokjøring som virkemiddel, og heller kunne øke bompengetaksten kraftig på dager med høy luftforurensning. BT har tidligere skrevet at takstene kan bli femdoblet, opp til 225 kroner.

Les mer om dette forslaget:

Les også

Bompenger: 225 kroner

— Venter utålmodig

— Vi mener det er et mer målrettet virkemiddel enn datokjøring, og vil levere en sak om dette. Men Samferdselsdepartementet må godkjenne det før vi kan innføre det. Når det gjelder permanent lavutslippsone, så registrerer vi at Oslo tidligere har fått nei til det. Nå sier statsministeren at det likevel skal være lov, sa Andersland.

Og så var det den endeløse debatten om kommunen kan tvinge skip ut av havnen:

— Jeg hører at statsministeren sier «sett i gang», men det er nok mer komplisert enn som så. Miljødirektoratet kommer med en juridisk avklaring i løpet våren, svarte Andersland.

Også byutviklingsbyråd Anna Elisa Tryti (Ap) viste til statlig sommel.

— Vi venter utålmodig på å få de rette hjemlene, sa Tryti.

Hvem har ansvaret?

Henning Warloe (H) irriterte seg over at det nye byrådet har splittet opp ansvaret for luftkvaliteten. Selv var han byråd for miljø og byutvikling frem til valget. Nå er Julie Andersland byråd for klima, mens Tryti er byråd for byutvikling.

Les også

Mange timer mellom hver sjåfør som fikk datosmekk

— Jeg trodde Andersland hadde ansvar for datokjøring, og Tryti for all annen kjøring. Men kanskje tar jeg feil. Dette virker veldig forvirrende, mente Warloe.

Han fikk svar fra en tredje byråd, nemlig finansbyråd Dag Inge Ulstein, som var fungerende byrådsleder i Harald Schjelderups fravær.

— Dette er en viktig sak for oss, og jeg tror alle byrådene har vært involvert. Jeg tror Warloe kan slappe av, sa han.

Lover lavutslippssone

SVs Kerim Nisancioglu skulle legge frem et forslag om at byrådet skal innføre en lavutslipssone i Bergen sentrum innenfor ytre bomring som et strakstiltak på dager med varslet dårlig luftkvalitet (oransje nivå).

Les også

Vet du hva denne grå tåken faktisk inneholder?

Men etter diskusjoner med byrådspartiene var forslaget vannet ut til å «forsere arbeidet med midlertidige og permanente lavutslippsoner i alle bydelene». Det fikk også støtte fra Høyre, mens Frp ville utsette vedtaket.

— Vi vil jobbe sammen med Oslo for å få innført dette. Allerede fra høsten håper vi å ha hjemmelen på plass, sa Tryti.

Lavutslippsone betyr altså at de mest forurensende bilene, det vil si for eksempel dieselbiler, som har langt høyere NO2-utslipp enn bensinbiler, kan bli utestengt fra byens sentrum på dager med høy luftforurensning.

Men at det innføres lavutslipssone trenger ikke å bety kjørforbud. En annen mulighet er miljøprising med elektronisk oblat. Da betaler dieselbiler/tungtrafikk mer for å kjøre inn i sonen.

- Er et strakstiltak

Nye, moderne dieselbiler har dessuten lavere NO2-utslipp, og kan slippe å bli omfattet av en lavutslipssone.

— Jeg tenker at neste høst/vinter er det realistiske tidspunktet å få dette på plass. Dette er et vedtak etter Vegtrafikkloven § 7, andre ledd. Det er et strakstiltak – ikke vedvarende i bruk, men på dager med høy forurensing. Egentlig er det samme hjemmel som for datokjøring, og kan også brukes til forbud mot kjøretøy som har særlig negativ effekt på luftkvalitet, som for eksempel dieselbiler, sier Tryti.

Dette ble forsøkt innført i Oslo, men de fikk i 2013 avslag fra Statens Vegvesen på at dette skulle gjelde også for riks- og fylkesveger. Kommunen har hjemmel til kommunale veier.

— Statsministeren har i luftkvalitetsdebatten som har vært den siste tiden, lovet at dette tiltaket skal kunne gjøres også på fylkes- og riksveier. Så det er en gledelig utvikling, sier Tryti.

Trond Nilsen hadde mange spørsmål om håndteringen av giftlokket:

Publisert: