– Ungdommer skryter av hvor fort de kjører

Trafikklærer Kjell-Magne Seim vil bekjempe det han mener er dårlig beredskap og farlig ungdomskultur. 65 russ ble vitner til den dramatiske tunneløvelsen.

Publisert Publisert

ØVELSE: Børvenestunnelen ble stengt torsdag fra klokken 16 til 18 på grunn av den store øvelsen. Foto: Tor Høvik

Foto: Tor Høvik

Foto: Tor Høvik

Foto: Tor Høvik

Foto: Tor Høvik

Foto: Tor Høvik

Foto: Tor Høvik

Foto: Tor Høvik

Foto: Tor Høvik

Foto: Tor Høvik

  1. Leserne mener
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Torsdag ble Børvenestunnelen på fylkesvei 7 i Kvam stengt på grunn av brann- og ulykkesøvelsen.

– En buss fra Øystese Gymnas er på vei fra skolen. I motsatt retning kommer en russebil i full fart. Det ender med en frontkollisjon i Børvenestunnelen, der to russ dør og tre blir hardt skadet, sier Kjell-Magne Seim.

Etter hvert kommer det til flere ungdommer i en «rånebil», samt en del medruss, som må iverksette tiltak før nødetatene er på stedet. Slik var scenariet for øvelsen som pågikk fra klokken 16 til 18.

Seim er daglig leder for Kvam trafikkskole og hjernen bak prosjektet som øvelsen er en del av.

Les også

Les også: Politiet fortvilte over ekstremfart gjennom denne tunnelen. Nå får de snittmåling.

– Nødetatene for dårlige på tunnelulykker

Seim forteller at han selv har mistet en ung slektning på veien.

– Det skjedde i 2008, og han var akkurat blitt 18 år. I den perioden var det mange ulykker i området.

Nå ønsker han å øke kunnskapen blant nødetater og fagpersoner om hvordan de skal håndtere ulykker i tunnel.

– Nødetatene har i dag for dårlig beredskap og trening på å begrense skadeomfanget ved tunnelulykker.

Samtidig vil han fokusere på den aller mest utsatte gruppen i trafikken.

– Vi har invitert russ og såkalte «rånere», altså motorinteresserte ungdommer. Personer under 24 år er fortsatt de mest utsatte i trafikken, og på øvelsen vil rundt 80 unge delta, sier Seim, og legger til:

– Mange trafikanter aner ikke hvordan de skal oppføre seg i en tunnel, og enda mindre hva de må gjøre om en ulykke skulle inntreffe.

MALTRAKTERT: Hallgeir Berge fikk ødelagt fjeset sitt i en trafikkulykke i Gudvangatunnelen i 2003. Han holder foredrag om dette for ungdommer i etterkant av en storstilt øvelse i Børvenestunnelen torsdag. Foto: Rune Sævig

Mistet faren

I tillegg til øvelsen i tunnelen, vil dagen gå med til intens kursing og evaluering.

Til å holde foredrag for de unge trafikantene har Seim fått med seg Hallgeir Berge, som ble utsatt for en trafikkulykke i Gudvangatunnelen på E16.

BT skrev om ulykken i 2003, som førte til at Berge bokstavelig talt fikk ansiktet revet av. Han knakk også nakken og havnet i koma.

Legene trodde han aldri kom til å våkne, men det gjorde han.

Kjetil Hovland vil også holde foredrag. Han mistet faren sin i 2004, i en ulykke rett utenfor Børvenestunnelen.

Russen og rånerne imponerer

Prosjektlederen er svært fornøyd med ungdommene som deltar.

– Russen har vært helt fantastiske. De er så positive! Og disse såkalte rånerne har imponert meg stort. De synes det er kjempespennende å lære om trafikksikkerhet, sier Seim.

Til sammen var rundt 100 observatører til stede under øvelsen. Blant dem var ungdommer med førerkort, nødetater og en rekke fagpersoner fra blant andre veivesenet, Trygg Trafikk og andre relevante organisasjoner.

STERKE VIRKEMIDLER: Nødetatene øvde på en hendelse der to russ mistet livet. 65 russ fra Kvam fikk oppleve dramatikken. Foto: Tor Høvik

Les også

Les også: Ved denne skolen er 118 sjåfører tatt for råkjøring på tre uker

– Skryter av 180 km/t i tunnelen

Om alt går etter planen skal prosjektet videreføres over flere år.

– Vi ønsker at særlig ungdom skal få øynene opp for farene i trafikken, sier Seim.

Han beskriver en usunn fartskultur i deler av bygden i Kvam.

– Ungdommer skryter av hvor fort de kjører gjennom tunnelen. Fartsrekorden gjennom Børvenestunnelen skal visstnok være på 180 km/t, ifølge ryktene på bygden, sier Seim.

Han håper at noe av budskapet fra kurset skal gli inn, og at ungdommene deretter kan bli gode ambassadører for trafikksikkerhet, og advare andre på sin alder.

– Det er en kjensgjerning at voksne ikke snakker like godt til unge som de unge gjør seg imellom, sier Seim.

Publisert