Lover enda flere kontroller neste år

Nesten én av ti passasjerer snek da Skyss hadde storkontroll på bussen onsdag. Nå trappes kontrollene opp. Skyss taper for mye penger på at folk reiser gratis.

Publisert Publisert

KONTROLL: Onsdag ble 109 personer bøtelagt for sniking på Fjøsanger. - Bekymringsverdig, sier Skyss. Her fra en tidligere storkontroll, utført av vektere. Foto: Jan M. Lillebø

  1. Leserne mener

Onsdag ble det holdt storkontroll ved Fjøsangerstoppet.

1286 personer ble kontrollerte og 109 bøtelagt for manglende billett.

– Vi ser at onsdagens tall er høyere enn vi liker. Snikprosenten i 2015 var 2,96. At 8,5 prosent snek på onsdag, er selvsagt noe vi ser på med stor bekymring, sier Hanne Alver Krum, salgs- og markedssjef i Skyss.

Les også

Mange sperret opp øynene da denne doningen ble testet i Bergen sentrum

Hun understreker at Skyss vil rette enda større oppmerksomhet mot snikingen fremover.

Ungdom oppgir mest snik

– Holdningsundersøkelsen vår i fjor viste at folk stort sett har som intensjon å betale, men at de av og til likevel velger å reise uten gyldig billett, sier Krum.

Hvem den gjennomsnittlige snikeren er, har ikke salgs- og markedssjefen oversikt over.

Les også

Bompengesjokket kommer – men først neste år

– I undersøkelsen var det ungdom som oppga at de oftest reiste uten gyldig billett. Men vi har liten grunn til å tro at det er mange som notorisk sniker på buss og bybane. Tvert imot er det helst vanlige folk, som meg og deg, som en gang iblant ikke betaler.

Trapper opp kontrollene

Snikingen er ikke mindre alvorlig av den grunn. Skyss taper mye penger på at folk reiser gratis.

Les også

Askvoll mista både bil- og båtambulansen

– Det er store summer som går tapt. Nå er Skyss i ferd med å utarbeide en strategi som skal sikre inntektene våre i fremtiden. Blant annet har vi bedt om mer penger i neste års budsjett for å kunne ha enda flere kontroller over nyttår, sier salgs- og markedssjefen.

Nå skal de luke ut de klassiske «gråsonene».

– Det skal ikke være slik at enkelte tidspunkt, busser eller strekninger blir kjent for å være kontrollfrie. For å få en mer systematisk tilnærming for å sikre inntektene våre, trenger vi å planlegge kontrollvirksomheten enda bedre, avslutter Krum.

Publisert