Knutepunktet på Kronstad

Nybygging og den nye bybaneholdeplassen vil gjøre Kronstad til et svært sentralt område i Bergen.

På Kronstad holdeplass skal bybanens linje 2 gå under linje 1. Dette kommer til å bli et sentralt knutepunkt for kollektivtrafikken i Bergen. Foto: Mount Visual

  • Pål Engesæter
Publisert Publisert

Kronstad kommer til å bli et travelt knutepunkt for kollektivtrafikken i Bergen. Der blir det overgang mellom bybanens linje 1 og linje 2.

I tillegg vil stamveien for sykler i Bergen passere Kronstad, og det skal bygges nytt i området.

Her gjøres undergangen klar til at bybanens linje 2 skal gå under linje 1, og videre oppover Mindemyren. Foto: Ronny Turøy

Oversiktsskisse Kronstad. Den lysebrune trasen er sporet som skal brukes til å forflytte bybanevogner. Til venstre det nye bygget på Andreas Olsen-tomten med Kronstad holdeplass i front. Det store grå feltet i midten er en tomt Statsbygg eier. og i høyre kant nybygget til Høgskolen på Vestlandet. I forgrunnen eksisterende linje 1. Oppe til venstre er gang- og sykkelvei inn i Kronstadtunnelen, og Årstadtunnelen til Haukeland og Fløen. Foto: Sweco

Kollektiv knutepunkt

– Dette blir ett knutepunkt for både bybanen og for sykkelveier. Og det åpner for nye reisevaner som ikke har vært mulig tidligere. Nå kan vi virkelig se at det blir et bybanenettverk i Bergen, sier kommunikasjonsrådgiver Ronny Turøy i Bybanen utbygging.

Dersom du for eksempel bor i Fana og jobber på Haukeland eller Haraldsplass, vil du kunne bytte bybanelinje på Kronstad. Når linje 2 er på plass, vil en få en mye bedre overgang mellom bane, buss og bil.

Turøy sier at Kristianborg holdeplass gir gode muligheter for overgang fra buss eller bil på E39, til bane. Fra holdeplassen ved Fjøsangerveien vil det bli enkelt og effektivt å krysse Bergensdalen på tvers til for eksempel til Haukeland.

– Kristianborg blir en grei plass å hive av mannen eller konen om en kjører bil. Så kan de ta bybanen videre enten de skal til Fyllingsdalen, Haukeland eller sentrum, sier Turøy.

Bybanens linje 2 åpner rundt årsskiftet 2022/2023. Testkjøring på linjen skal starte sommeren 2022.

Les også

Slik blir bybanen på Haukeland

Til høyre inngangen til Årstadtunnelen på Kronstad. Tunnelen er nå drevet frem til holdeplassen Haukeland sjukehus. Til venstre gang- og sykkeltunnelen. Foto: Ronny Turøy

Kronstadtunnelen om lag 500 lang og du kan se rett gjennom den. Den gamle jernbanetunnelen skal bli gang- og sykkelvei. Tunnelen går fra Kronstad og kommer ut ved Møllendalselven på Møllendal. Foto: Ronny Turøy

Stamsykkelveien

Stamsykkelveien vil også gå gjennom Kronstad. Her kommer sykkelveiene fra Fana og sykkeltunnelen fra Fyllingsdalen over Minde og ned til Kronstad.

Da kan en sykle gjennom Kronstadtunnelen og ned langs Store Lungegårdsvannet.

Les også

Bergen får verdens lengste sykkeltunnel

Kronstadtunnelen skal åpnes samtidig med Bybanen til Fyllingsdalen.

Den gamle profilen i tunnelen skal utvides på enkelte punkter i sommer. Tunnelen er fortsatt under prosjektering, men det er klart at den får asfaltdekke, lys og blir delt i felt for syklende og gående.

Kronstadtunnelen ble frem til oktober 2019 brukt til å kjøre tog med biler som skulle lesses av på Minde.

Tunnelen kommer ut ved Møllendalselven på Møllendal.

Les også

Båthuset sto til forfall. Nå er det pusset opp for 4,5 millioner kroner.

Bygget til Backer Eiendom blir helt sentralt på Kronstad ved holdeplassen til Bybanen. Foto: Backer AS

Bygget blir helt sentralt ved holdeplassen, og overgangen mellom de to bybanelinjene. Foto: Backer AS

– Kjempespennende

Samtidig med byggingen av holdeplassen til Bybanen, skal det bygges i området rundt på Kronstad. Et seks etasjers stort bolig- og næringsbygg skal bygges like ved holdeplassen.

– Dette er kjempespennende. Det blir leiligheter i de tre øverste etasjene i bygget. I andre og tredje etasje blir det kontorlokaler. På gateplan blir det butikker, med mellom annet Kiwi og Godt brød, sier daglig leder Atle Sylvarnes, Backer AS.

Det er også planlagt et treningssenter i bygget

I januar i år solgte trelasthandel Andreas Olsen AS i Bjørnsons gate, eiendommen til Backer eiendom. De skal rive de eksisterende bygningene på tomten, og bygge leiligheter og næringslokaler. Eiendommen er regulert for rundt 20.000 kvadratmeter, av dem skal en omtrent en fjerdedel brukes til bolig.

– Området er ferdig regulert og godkjent. Vi håper å kunne starte byggingen av det nye bygget i januar 2021, sier Atle Sylvarnes.

Bygget er planlagt å stå ferdig første halvår 2023, omtrent når bybanens linje 2 åpner.

Her kan du se bildene fra hvordan de tenker seg bygget.

Det er arkitektgruppen CUBUS, som er arkitekt for bygget. Deres illustrasjoner av bygget i Kronstadkvartalet ( Kronstad X) finner du her.

Her ser en hvordan de 54 leilighetene er tenkt plassert oppe på resten av bygget. Foto: Backer AS

Parsellhage oppå tunnelen

Den 1200 meter lange Årstadtunnelen går mellom Kronstad og Fløen, med det underjordiske stoppet Haukeland sjukehus mellom seg.

I Fløen skal det bygges en 120 meter lang betongkulvert fra holdeplassen inn til Årstadtunnelen.

Betongtunnelen skal dekkes med stein og jord, og oppå den skal parsellhagen i Fløen rehabiliteres. Det ble mye bråk da den daværende parsellhagen midlertidig ble flyttet til Storetveit.

Slik skal Fløen holdeplass se ut, sett fra Møllendalsveien. Foto: Mount Visual

Publisert
  1. Byutvikling
  2. Bybanen
  3. Tunnel
  4. Parsellhagen
  5. Sykkelvei
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Syv etasjer under jorden, 7000 passasjerer hver dag: Slik blir bybanestoppet på Haukeland

  2. Se hvordan Bybanen endrer Mindemyren!

  3. – En tragedie for hele byen

  4. Enorm interesse for den nye parsellhagen på Storetveit

  5. Har du denne i hagen, har du et problem

  6. Skyss må be folk la være å reise kollektivt

BT anbefaler

Så konen, svogeren og to slektninger bli overkjørt

Mannen i 70-årene ventet i bilen og ble vitne til alt.

LES SAKEN