«Vikingen» sank ved kai i Estland

  • Dette er selve urfergen, sier fergeekspert.
  • Roy Ellingsen
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Den klassiske HSD-fergen «Vikingen» kan ha fått sin siste hvile etter at den kantret ved kai i Pärnu i Estland. Da den kom i 1957 var den en revolusjon for fergefarten i Hordaland. «Vikingen» var den første av seks søstre Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) bygget, der kun små justeringer ble gjort fra utgave til utgave.

  • Videoen over ble første gang presentert på Youtube
JOMFRUTUR: Slik tok «Vikingen» seg ut da den viste seg frem på Byfjorden for aller første gang. Legg merke til at styrehuset er brunmalt, for å immitere forgjengeren «Folgefonn», der broen var av teak.

Otto Ersland er forfatter av boken «Dei fine fergene» og har fulgt nøye med på fergedriften i en mannsalder.— Jeg har fått med meg det tragiske utfallet for «Vikingen», sier Ersland.

På HSD-siden på Facebook uttrykkes det nå sorg over det sannsynlige tapet av den tidligere Tysnes-fergen.

«Katastrofe», skriver en. «Tragisk», skriver flere. «Trist», sier mange. Trodde det sto bra til

Etter at HSD solgte båten i 1989, gikk den i trafikk mellom Oskarshamn på det svenske fastlandet og Öland. Siden 1995 har den for det meste ligget i Stockholm, der den under navnet «Harley Davidson I» har tjent som klubbhus for en motorsykkelklubb og som blåturfartøy.

— Derfor trodde jeg at den var fint tatt hånd om. Etter det jeg kan vurdere var den strøken da den lå i Stockholm. Jeg var om bord i den der, og det var knallfint der, sier Ersland.

Han understreker at han ikke har detaljkunnskaper om hva som skjedde med båten i Estland.

— Det er blitt populært å slepe veteranbåter til den siden av Østersjøen og fikse dem opp der, men jeg vet ikke hva «Vikingen» gjorde der. «Vikingen» ble bygget ved Bergens Mekaniske Verksteder i 1957. Hun var 50 år i 2007, og det er klart at en slik båt har en viss levetid. Jeg vet ikke om den ble bygget med 30- eller 50-årsperspektiv. Det er klart, det er risikabelt med en gammel båt, hvis du ikke tar den opp og bunnbehandler den skikkelig, sier Ersland.

Solgt til Estland

«Vikingen» var en videreutvikling av HSDs første spesialbyggede bilferger, «Folgefonn» og «Hardangerfjord».

— De løftet den noe høyere og fikk den klassiske fjordfergen. «Vikingen» er selve urfergen, sier Ersland.

Det er nå uklart hva som skjer videre med fergen. Båter har vært lengre under vannet tidligere, men likevel blitt reddet.

Det er svenske Marin Maskin & Tjänst som står oppført som eier i skipsregistrene.

— Jeg eide båten inn til nylig, men har solgt den til en estlender, sier Bernt Olofsson, daglig leder i selskapet.

Han vet ikke hva som skjer med båten nå.

— Ingen aning, sier svensken.

BT har ikke lykkes med å kontakte båtens nye eier.

Ersland er bekymret for vannskader.

— Spørsmålet er hvordan det er gått med de to maskinene om bord, sier han.

«Kinsarvik», bygget i 1963, var lik «Vikingen». Den har status som savnet.

— Den ble sist sett i Abidjan, Elfenbenskysten, for en god del år siden. Jeg aner ikke hva som har skjedd, sier Ersland.

Publisert
BT anbefaler

«Om de bare hadde levert til sentrum ...»

Her er tre rimelige spisesteder i Fyllingsdalen som også passer ypperlig til take away.

LES SAKEN

Mest lest akkurat nå

  1. Politiet ber foreldre få barna hjem: – Mye beruselse på by'n

  2. Bergen på europatoppen: – For tidlig å si om det er for mange

  3. Studie: Moderna-vaksinen gir bedre langtidseffekt enn Pfizer

  4. Da han skulle spille sin første konsert, ble han rammet av sceneskrekk for første gang på 20 år.

  5. Full stans i arbeidet i sentrum. Entreprenøren vil saksøke Bir.

  6. – Solberg er en superstjerne. Men Erna-merch skaper ikke nye ideer og bedre løsninger.