Nå får du ikke lenger vanlige brev fra kommunen

Bergen kommune er blant de første som slutter å sende brev i postkassen til folk. Målet er at all posten deres er skal bli digital innen ett år.

DIGITALT: Posten har lenge prøvd å få folk til å åpne sin egen digitale postkasse. Nå må bergensere gjøre det for å få viktige brev fra kommunen. Valget er enten Digipost eller E-boks.
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Tirsdag var det stor markering i Bergen, for å feire at kommunen går over i den digitale verden. I alle fall når det kommer til postlevering.

Fra nå av kommer bergensere til å få stadig flere av brevene fra kommunen i digital postkasse, og ikke i den vanlige postkassen. Målet er at om ett år skal alle brevene fra kommunen være digitale.

— Raskere og mer effektivt

Det vil si at brev om barnehageplass, byggesaker, vann og avløp og annet ikke lenger vil komme på papir i en konvolutt.

— Dette blir en raskere og mer effektiv dialog med innbyggere og næringsliv, mener finansbyråd Dag Inge Ulstein (KrF).

Chat med legen:

Les også

Snart kan du ta legetimen på nettet

Blant de første digitale kommunene

Det høres kanskje ut som at kommunen er veldig sent ute med å ta i bruk e-post, men dette er ikke helt det samme. Den digitale postkassen skal være mye sikrere, fordi dette kan være brev med sensitive opplysninger.

De ulike variantene som finnes i dag er Postens Digipost eller E-boks.

Bergen er en av de aller første kommunene i landet som tar i bruk digital post. I tillegg holder Nav, husbanken, universiteter, høyskoler og flere andre statlige myndigheter på å gå over til å sende digitale brev.

Vil ikke ha skatteoppgjøret i posten:

Les også

Skatt på nett er en suksess

Jan Tore Sanner (H), kommunal— og moderniseringsminister, tror de fleste vil få en bedre hverdag når brevene kommer digitalt.

— Det gjør det mulig å åpne posten når og hvor man vil. Du kan sitte på hytten. Og brevene vil alltid finnes der. Du slipper å løpe rundt i huset og lete etter brevet du fikk for noen måneder siden, sier ministeren.

Sparer én milliard

For å få digitale brev, må du likevel opprette din egen digitale postkasse. 600.000 nordmenn har gjort det så langt. Før du har en egen postkasse, vil brevene fortsette å komme på papir.

— Det er også mulig å reservere seg hvis man av prinsipielle grunner ikke ønsker digital post, sier Sanner.

Færre brev:

Les også

Postens overskudd har krympet med en halv milliard

Han håper likevel flest mulig vil bruke den digitale postkassen. Dette vil spare både kommuner og stat for store summer årlig.

— Hvert år sender stat og kommune ut 125 millioner brev. Bare portoen koster én milliard kroner. I tillegg koster det mye med all administrasjonen for å få sendt brevene. Disse pengene kan nå brukes til å gi bedre tjenester i stedet, sier Sanner.

Kan spare 50 millioner

Også Bergen kommune bruker store summer på å sende ut brev i dag. Kommunen får minst en million henvendelser årlig. Hvis alle disse ble digitalisert ville det spart kommunen for rundt 50 millioner kroner, ifølge kommunen.

Også byråd Ulstein tror folk flest vil være fornøyd med å få brev digitalt.

— Som privatperson forventer vi dynamiske og sømløse nettjenester. Både innen handel, bank og forsikringstjenester har det vært stor utvikling de siste årene. Det er ingen grunn til at kommunene ikke skal være like. Vi har mye å gå på, sier han.

Publisert: