- Hvorfor så hissig?

Debatten rundt råsykling tar helt av på bt.no. Hvorfor det? Vi har spurt trafikkpsykologen.

  • Pål Engesæter
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over ti år gammel

Over 470 innlegg i debatten om råsykling på bt.no og over femti kommentarer på Facebook. Sykling skaper debatt, og temperaturen er til tider høy.

Sjekk: Skjelt ut av rasende syklist

— Hvorfor dette store engasjementet?

— Ja, jeg ser at det blir en del temperatur. Trolig fordi det dreier seg om to myke trafikantgrupper, syklister og fotgjengere, som begge føler seg sårbare. For disse gruppene er det kort vei fra ulykke til skade, og da kan en bli engstelig. Sånt blir det fort temperatur av, forklarer forsker og psykolog Aslak Fyhri ved Transportøkonomisk institutt til bt.no.

Les også

Se, så nære på!

Syklister blir hindret

Fyhri forklarer også noe av engasjementet med at begge grupper føler seg like urimelig behandlet.

— Syklistene opplever at de blir unødvendig hindret, og det blir de jo. Når en blander ulike trafikantgrupper på samme bane, blir det lett temperatur. Det er ikke bare som bilist en endrer atferd, det endrer en når vi blir trafikanter, sier Fyhri.

- Spesielle rettigheter i Norge

— I Norge har fotgjengerne spesielt store rettigheter sammenlignet med andre land. Det er bare i Norge fotgjengere går rett ut i veien uten å se seg for. Denne oppførselen tar fotgjengere med seg i hele trafikkbildet, sier Fyhri.

Han understreker at når det gjelder barn på felles gang- og sykkelstier, kan en ikke forvente at de skal forstå hvordan en skal gå.

Les også

Syklist kjørte på Celina (7) og stakk

— Inn å henge ut «Birkensyklister»

Fyhri kikket på en del av kommentarene på bt.no og mener noen føyer seg inn i en trend.

— Det er populært å henge ut de såkalte «Birkensyklistene», de med bukkestyre og kondomdress som sykler raskt. Om det er rett, kan så absolutt diskuteres. Våre undersøkelser viser at denne gruppen sykler fortere og har noen flere ulykker enn andre syklister, men ikke at de bryter trafikkreglene noe mer enn andre, sier forskeren.

Fyhri viser til forskning publisert i bladet Samferdsel: Råest og farligst

Koster mer for syklister

  • Dersom en syklist møter en unødvendig hindring og må stoppe opp, koster det mer for en syklist å få opp igjen farten enn for en bilist. Bilføreren kan bare trykke på gassen, mens syklisten må fysisk jobbe for å ta igjen fartstapet. Mulig det kan forklare noe av syklistenes irritasjon, undrer Fyhri.
Les også

Til kamp mot råsyklister

— Bjelle kan være lurt, kanskje

Psykologen forklarer at det som ofte kan skje er at de som sykler fort, kommer ganske fort og lydløst på fotgjengere. Den gående vil skvette til og oppleve det som truende, uten at syklisten av den grunn er hensynsløs.

- Kan man ikke bruke ringeklokke?

— Bjelle kan være smart. Problemet er at den må brukes rett, ellers hopper folk til alle kanter og kan bli påkjørt.

- Har du noen forslag til løsninger?

— Hovedutfordringen er at veiene ikke er separert. På en gang- og sykkelsti møtes to sårbare grupper som har veldig ulik fart. Det beste er derfor å skille gang- og sykkelstiene, sier forskeren ved Transportøkonomisk Institutt.

Har du andre forklaringer eller forslag?

Publisert
  1. Trafikk
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Ekspressvei for sykler

Foto: :

BT anbefaler

Opp mot 20 personer forlot lokalet da de fikk vite hva som var i sprøyten

Bare i løpet av torsdag og fredag forlot opp mot 20 personer vaksinestasjoner i Bergen da de fikk vite hvilken vaksine…

LES SAKEN