- Han hadde kjørt i 33 timer. Det er som en drapsmaskin på veien.

Hvor ble det av vogntoget etter at sjåføren mistet lappen?

Publisert Publisert

UTE Å KJØRE: Sjåføren fra Nederland fikk ikke lov til å kjøre videre etter sjekk av fartsskriveren. Foto: STATENS VEGVESEN

  • Ole Valaker
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

( NB! Vi skrev i bildeteksten at sjåføren fra hendelsen på Ågotnes kom fra Girteka. Det stemmer ikke og opplysningen er nå tatt bort)

En nederlandsk vogntogsjåfør ble stoppet ved Ågotnes i Fjell nord på Sotra og fratatt førerkortet på stedet nylig.

Inspektør Terje Bødtkeri Statens vegvesen karakteriserer saken som et grovt brudd på kjøre— og hviletidsbestemmelsene.

— Vi ser tendenser til mye snusk. Han hevdet at han ble presset. «My boss, my boss», utbrøt han, sier Bødtker.

24,5 timer i strekk

Sjåføren hadde kjørt i 33 timer. Den lengste hvilen var på 56 minutter. Vogntoget hadde rullet i 24,5 timer i strekk.

Inspektøren sammenlikner det med fyllekjøring.

— Jeg vil påstå at det som er en ruset tilstand. 33 timer uten pause - du kan tenke hvordan det er å treffe dem langs veien. Det er en drapsmaskin, sier Bødtker.

Forsvant

Vegvesenets folk observerte vogntoget i veikanten til og med torsdag. Plutselig var det borte.

Ingen har kontroll på hva som skjer med kjøretøyene i tilfeller der sjåføren mister lappen.

Vi har opplevd at folk har stukket av. Vi kan ikke beslaglegge kjøretøyene

Terje Bødtkeri Statens vegvesen

— Vi har opplevd at folk har stukket av. Vi kan ikke beslaglegge kjøretøyene, sier Bødtker.

- Kan sjåføren ha tatt en spansk en og kjørt videre uten førerkort?

— Både mannen og bilen ble stående. Han ble sett inne i bilen. Han virket som en hederlig fyr, men vi vet ikke hva som skjedde.

Flere kontroller

Han innrømmer at oppfølgingen burde vært bedre. Vegvesenet vurderer nå å bruke hjullås.

De har også varslet styrket kontrollaktivitet i vinter. Økte tildelinger til tungbilkontroll vil gi en kapasitetsøkning på rundt 30 prosent.

To andre vogntog er stoppet av vegvesenet nylig. De måtte stå på fergekaien på Halhjem i Os fra torsdag til lørdag, også det på grunn av hvile- og kjøretidsbestemmelsene. Sjåførene ble pålagt en ukehvil på 45 timer.

Disse kjøretøyene kom fra Girteka, som fikk tidligere i år en bot på 900.000 kroner for ulovlig kabotasje, etter kontroller på Voss og i Lærdal i begynnelsen av 2012.

Kabotasje er transport av personer og gods innenlands i en annen stat enn der transportmiddelet hører hjemme. Det er lov å utføre tre kabotasjeturer i løpet av sju dager etter avsluttet fraktoppdrag til Norge.

— Vi innrømmer fullt og helt at sjåføren ikke beregnet og vurderte kjøretiden riktig. Vi kommer til å gå gjennom denne saken med sjåføren, sier Girtekas sjef for Skandinavia, Kestutis Cizikas.

Selskapet har ifølge sin egen nettside 6500 ansatte og 90 prosent av dem er ansatt som sjåfører. De eier 2700 kjøretøy.

FYSISK SPERRE: Vegvesenet vurderer nå å bruke hjullås når de tar førerkortet fra sjåføren. Foto: STATENS VEGVESEN

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Lørdag aksjonerer de: – Dette kan bli noe av det største vi har sett i vest

Samferdselsministeren bekrefter at det kan bli aktuelt å dele opp prosjektet med ny vei og bane til Voss.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. – Det skjedde etter at skjenkestoppen ble innført

  2. Funnet med store hodeskader i Fana: – Han kom mot meg med en stang eller et kubein

  3. Nina (19) – Jeg ble virkelig rystet av denne hendelsen på bussen

  4. – Laila Bertheussen hadde en giftig og mektig heiagjeng. Den har iallfall ikke bremset henne.

  5. Stortalentet fra Bergen slår Warholms tider

  6. 50 barn i Bergen smittet

  1. Trafikk