Milliardfregatten har sunket – kun radartårnet er synlig

Flere vaiere som sikret «Helge Ingstad» røk i løpet av natten.

I flere dager har fregatten «Helge Ingstad» ligget kantret i fjæresteinene ved Sture.

Vraket var festet til land med vaiere, for å hindre at det sank ytterligere. Disse var festet til metallrør som er boret tre meter ned i fjellet.

Like etter klokken 06.00 i dag tidlig fikk Kystverket melding om at flere av vaierne var røket.

SANK: Dette bildet er tatt fra luften tirsdag formiddag, og viser hvor lite av fregatten som stikker opp. Bård Bøe

Ligger under vann

Skipet sank deretter lenger ned.

Like før klokken 11 i formiddag stakk bare radartårnet opp over overflaten. Resten av milliardfregatten ligger nå under vann.

Se opptak: Pressekonferanse på Haakonsvern

HAVARISTEDET: Bergingsarbeidet fortsetter tirsdag formiddag. Alice Bratshaug

Overvåket med laser

Etter at de to skipene kolliderte, var det fare for at fregatten «Helge Ingstad» skulle synke. Det ble derfor bestemt å flytte fregatten til et mer egnet sted, og Forsvaret brukte slepebåter for å få fartøyet inn mot land.

Der ble den liggende kantret i fjæren.

Mandag opplyste Yngve Skoglund fra Sjøforsvaret og Håvard Mathisen fra Forsvarsmateriell at vraket var godt sikret.

– Skipet har ligget stabilt siden torsdag klokken 18, sa Skoglund.

På det tidspunktet var vraket festet til land med ni vaiere, og mannskapet holdt på å feste vaier nummer ti.

Bare timer seinere røk altså flere av dem.

Vraket er blitt overvåket med lasermåler.

– Vi har elektronisk måling på åtte punkter på skipet slik at vi måler alle bevegelser i fartøyet ned til millimeternivå, sa Mathisen mandag.

Vanskelige bunnforhold

Forsvarsmateriell har siden skipsulykken sist torsdag morgen jobbet på spreng for å hindre at fregatten skulle skli av grunnen den ligger på. Like utenfor land er sjødybden 35–40 meter. Frykten har vært at skipet skulle skli av grunnen og synke fullstendig.

– Vi avventer tilbakemelding fra Sjøforsvaret for hvordan de planlegger å følge opp den endrede situasjonen, skriver Kystverket i en pressemelding.

SIKRET: Her blir den tiende og siste vaieren festet mellom fregatten og land. Få timer seinere skal flere av vaierne ha røket. Geir Martin Strande

De legger til at det fortsatt tidvis kommer lekkasjer fra havaristen, men ikke mer enn tidligere. Totalt er det samlet opp 13 kubikkmeter med diesel.

Planen har vært å få vraket opp på en lekter og frakte det til Haakonsvern, men så langt har Forsvaret ikke kunnet svare på når dette kan skje.

– Sjøforsvaret har svært liten erfaring med å berge egne fartøyer. Heldigvis, sa flaggkommandør Yngve Skoglund til BT mandag.

SIKRINGSARBEID: Slik så det ut ved skipet mandag, da mannskaper var i ferd med å sikre vraket med vaiere. Nå ligger det meste av skipet under vann. Geir Martin Strande