I tre år har vraket stått på et skjær og skapt forargelse. Nå skal det fjernes.

Slepebåten «Lomax» havarerte i forrykende uvær ved Buarøy i Sund kommune. – Nå skal rustholken fjernes, det lover vi, sier Mads Hjorteseth i M. Hjorteseth Shipping AS.

Publisert Publisert

RUSTHOLK I HAVGAPET: Slik så det ut sist tur- og havgruppen i Njørd Ro og Kajakklubb besøkte Buarøy i Sund kommune. Klubben holder til i Tømmervågen i Eidsvåg og arrangerer ofte kajakkturer i havgapet. Foto: Ronny Smistad

iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Det 18,7 meter lange og mer enn 50 tonn tunge fartøyet mistet motorkraften og drev på et skjær natt til 1. mars 2015. Siden har den rustne gamle slepebåten skapt forargelse blant brukere av skjærgården.

Bom fast mellom to skjær

– Vi har gjort forsøk på å fjerne slepebåten slik vi har lovet tidligere, men den står bom fast mellom to skjær. Vi har allerede brukt et par hundre tusen kroner på arbeid, men regner med at vi må ut med et tilsvarende beløp for å få fjernet rustholken, sier Hjorteseth. Tidligere i år var han delaktig i hevingen av «Fjorden Cowboys»-vraket utenfor Norheimsund.

– For å gjøre dette løftet må vi leie inn en Eide-lift med kapasitet på noen hundre tonn. Planen er å få gjort dette før 3. juni. Etter den tid vil det løpe dagbøter. Dette er en fortvilende sak ettersom det ikke er vi som eier den gamle slepebåten, sier rederen, som har en rekke fartøyer i sin portefølje.

EIDE-LIFT: Det er en slik kran med løftekapasitet på flere hundre tonn som skal tas i bruk når vraket av slepebåten «Lomax» skal fjernes fra Buarøy i Sund kommune. Foto: Rune Sævig (arkiv)

Dramatiske omstendigheter

For å kunne løfte «Lomax» bort fra skjæret er planen å brenne noen hull i båten. På den måten skal man få festet kjettinger til skroget.

– Vi har lovet å gjøre dette tidligere, men det skal jo finnes tid og anledning. Vi har en hel masse oppdrag langs hele kysten, men nå har vi funnet en åpning, sier den daglige lederen for M. Hjorteseth Shipping AS.

Det var under dramatiske omstendigheter at slepebåten forliste. «Lomax» drev mot land med to mann om bord. Kystvakten og en ambulansebåt rykket ut, og de to mennene ble hentet ut fra havaristen med lettbåten til kystvaktfartøyet KV «Njord». Kystvakten gjorde forsøk på å dra havaristen av skjæret, men arbeidet ble avbrutt fordi farvannet rundt var grunt. Samtidig holdt taubåten på å kantre.

HJORTESETH SHIPPING: Daglig leder Mads Hjorteseth har mange båter i sin portefølje. Selskapet hans overtok blant annet den gamle brannbåten i Bergen. Foto: Jan M. Lillebø (arkiv)

Les også

Dette synet møter tusenvis av turister som kommer sjøveien til Bergen

Fikk todagers frist

Kystverket ga i 2015 eieren en frist på to dager til å fremlegge en plan for hvordan vraket skulle fjernes. Problemet var bare at den ca. hundre år gamle slepebåten skiftet eier flere ganger i tiden før forliset. Hjorteseth har tidligere fortalt at han solgte båten til to karer på Stord dagen før den grunnstøtte. De hadde ikke rukket å forsikre fartøyet før det forliste. Kystverket opplyste etter havariet at eierskiftet ikke var registrert, og at M. Hjorteseth Shipping derfor sto som formell og juridisk eier.

– Du hadde solgt båten. Vil det bli noe etterspill når vraket er fjernet?

– Nei, det tviler jeg på at har noe for seg. Der er det neppe noe å hente i en rettssak. Vi skal fjerne vraket og deretter ikke bruke mer energi på saken, sier Hjorteseth.

FJERNES: Vraket av «Lomax» har ligget på et skjær like øst for Klokkarvik i vel tre år. Nå skal det endelig fjernes. Foto: Thor Inge Numedal (arkiv)

– Gode nyheter

Buarøy der «Lomax» ligger er i dag friluftsområde. Området ligger øst for Klokkarvik i Sund kommune, og var tidligere militært område. Forsvaret hadde et kystfort på naboøyen Visterøy.

– Dette er gode nyheter. Nå ser vi frem til neste kajakktur i området. At rustholken skulle fjernes er blitt lovet tidligere, men denne gangen håper vi det skjer, sier Bernt Solheim, som er leder i tur- og havgruppen i Njørd Ro og Kajakklubb.

Solheim sier at klubben ofte beveger seg i havgapet med kajakkene sine, og at de gjerne plukker med seg en del plast fra fjærene rundt omkring.

– Når vi driver og samler småboss er det frustrerende og utrolig kjipt å se at så store gjenstander kan bli liggende uten at noe skjer, sier Solheim.

Publisert