Her ser du Bergens lureste bilister

Mange kjørte ekstra tidlig eller ekstra sent til jobben i dag — og sparte penger.

NYTT KJØREMØNSTER: Allerede første dag med tidsdifferensierte bompenger, ser man tendenser til at enkelte har lagt om kjøremønsteret sitt for å spare penger. Den oransje linjen viser mandagens trafikk i morgenrushet, sammenliknet med forrige mandags (blå linje). Vi ser en liten opphopning før og etter rushtidsavgiften (06.30-09.00). Foto: ILLUSTRASJON: B&T SIGNAAL

  • Pål Andreas Mæland
Publisert Publisert
icon
Denne artikkelen er over fire år gammel

Over 1100 bilister valgte å kjøre tidligere til jobb i dag, grunnet innføringen av rushtidavgift, mens rundt 500 ekstra kjørte like etter klokken 09 for å slippe avgiften.

Det viser ferste trafikktall fra bompengeringen i Bergen:

Mens det var 2694 som kjørte gjennom bomringen i halvtimen mellom 06.00 og 06.30 for en uke siden, var det 3860 i samme halvtime i dag. Klokken 06.30 er tidspunktet da køprisingen slår inn.

BT Brif:

Les også

Slik blir rushtidsavgiften

Pris: 45 kroner

I dag, mandag 1. februar, er altså den første dagen med tidsdifferensierte bompenger i Bergen — ofte kalt køprising eller rushtidsavgift.

Fra nå av koster det 45 kroner å kjøre gjennom bompengeringen i rushtiden på hverdager - definert som 06.30-09.00 om morgenen og 14.30-16.30 om ettermiddagen. Alle andre tidspunkt koster det 19 kroner.

DYRT GRØNT LYS: Nå koster det 45 kroner å passere i rushtiden. ARKIVFOTO: HELGE SKODVIN Foto: Helge Skodvin

Tidligere koster det 25 kroner uansett når på døgnet man kjørte (prisene er oppgitt uten rabatten som bilister kan få med AutoPass og lokal avtale).

Åtte prosent nedgang i rushet

BT har fått de første trafikktallene for det aller første rushet med køprising i Bergen. Og de tyder på at innføringen har hatt en viss effekt på folks kjøremønster.

Mens det i perioden 04.00 til 09.15 kjørte over 39.000 biler gjennom bomringen mandag 25. januar, var antallet drøye 36.000 mandag 1. februar. Det er en nedgang på rundt åtte prosent.

Grethe Kleppe i B&T Signaal understreker imidlertid at dette er foreløpige tall.

— Først i morgen vil vi ha sikre tall fra i dag. Ved å ta ut tall for tidlig, kan vi risikere at ikke alle tall er komplette, skriver hun i en e-post.

Dessuten er det selvsagt slik at man må se på trafikktallene over tid før det er mulig å fastslå hvilken effekt køprisingen har.

Disse slipper bompenger:

Les også

Hver tredje nye bil er elektrisk

Sparer 26 kroner

Men en interessant effekt kan vi altså uansett tyde utifra trafikktallene for morgenrushet: Det er en tydelig opphopning av biler like før køprisingen slår inn klokken 06.30, og like etter klokken 09.00.

Det viser at en del bilister har fått med seg innføringen, og har valgt å fremskynde eller utsette kjøringen sin, for på den måten å spare penger. Uten rabattavtale er det jo hele 26 kroner å spare, mens det med rabattavtale er 20,80 kroner i prisforskjell (passering i rushet: 36 kroner, utenom: 15,20 kroner).

Etter klokken 09.00 ser vi en tilsvarende effekt, om enn mindre. Mens 4554 kjørte i halvtimen 09.00 — 09.30 for en uke siden, var det 5046 i dag.

Vet ikke kollektiv-effekten

Skyss opplyser at det er for tidlig å si hvilken effekt de tidsdifferensierte bompengene har hatt for kollektivtrafikken.

— Det er ikke loggført noen frakjøringer av passasjerer i busstrafikken i morges. Bybanen hadde tekniske problemer som førte til forsinkelser og fulle avganger. Eventuell sammenheng med flere reisende enn vanlig er dermed vanskelig å si, sier kommunikasjonssjef Ingrid Dreyer.

Skyss vil senere i uken analysere salgstallene.

— Men uansett vil det nok ta lengre tid før vi vil se sikkert om det skjer en endring i reisemønstre, men vi er også veldig nysgjerrig på hvordan dette vil slå ut, sier Dreyer.

1. januar ble antallet bussavganger økt med 300 daglig, i forkant av bompengeendringen. Men 1. februar satte også Skyss opp billettprisene med rundt 2,5 prosent i snitt.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent

Les mer om dette temaet

  1. Bussprisene økes mindre enn foreslått

BT anbefaler

Rekordhøye smittetall i Vestland

LES SAKEN