Har du annonser som forfølger deg på Facebook?

Er det produkter du kanskje har sett på, men avskrevet, som likevel fortsetter å mase på deg? Slik bestemmer du hvem Facebook skal jobbe sammen med på dine vegne.

Publisert Publisert

PÅ DINE VEGNE: Facebooks samarbeidspartnere bruker flere hundre selskaper for at annonsørene de jobber for skal nå akkurat deg med sin målrettede reklame. Du kan velge om du vil ha det slik eller ikke. Foto: Joerg Kock/Ap

  • Linn Gjerstad
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Har du for eksempel sjekket hotellrom i Praha, men bestemt deg for å dra på helgetur til Madrid i stedet — og får fremdeles masse tilbud om hoteller i den tsjekkiske hovedstaden? Har du vært inne på en nettbutikk og sett på en jakke eller en veske, som nå tyter ustanselig i høyremargen på Facebook om å bli kjøpt, selv om du kanskje har avskrevet den for lengst?

Det skyldes først og fremst informasjonskapslene dine, såkalte cookies. Disse går det an å slå helt av, men det kan også ha ulemper. For eksempel er det cookies som tar vare på dine favorittinnstillinger på ulike nettsider.

Det er lett å ta tilbake kontrollen

Da kan du heller bestemme hvem Facebook skal jobbe sammen med på dine vegne, for det handler kun om reklameinnholdet du får. Systemet er litt intrikat, men du trenger slett ikke vite alt om det for å ta tilbake kontrollen. Ei heller er det nødvendig å være dataekspert.

I tillegg til at Facebooks algoritmeroboter bruker dine klikk og bevegelser på det sosiale nettstedet til å avgjøre om oppdateringer fra tante Anne er viktigere enn siste nytt fra BBC, er det over 100 selskaper som leverer målrettede annonser til deg på vegne av sine kunder på Facebook.

Les også:

STEG 1: Hvis du klikker på pilen, får du opp menyen som tar deg videre. Foto: Skjermdump Facebook

Slik avslutter du samarbeidet

STEG 2: Du velger annonser i menyen til venstre. Foto: Skjermdump Facebook

Hvis du klikker på den lille, blå pilen øverst i nettleseren din, kommer du til en side for generelle kontoinnstillinger.

I menyen til venstre kan du velge «annonser».

STEG 3: I annonsemenyen velger du «rediger» på den øverste. Foto: Skjermdump Facebook

Der er det slik at selv om du har slått av muligheten for å se interessebaserte nettannonser fra Facebook, så har du som internettbruker også noen innstillinger hos Digital Advertising Alliance. Aldri hørt om, sier du? Vel, her er det hundrevis av selskaper som leverer målrettet reklame på vegne av sine kunder — til deg. Det kan du slå helt av.

Det er riktignok ikke slik at du plutselig slipper å se annonser på Facebook dersom du gjør det. Det er heller ikke slik at tjenesten de leverer bare har ulemper. Argumentet for er at annonsene kanskje er mer relevante for deg fordi de baserer seg på hva du er interessert i. Men dersom du kanskje mener du er den som kjenner deg best, har du muligheten til å ta kontroll over dette.

«Hvis du ikke lenger vil se interessebaserte nettannonser fra alle deltakende virksomheter på nettsteder, på enheter eller i apper, gå til European Interactive Digital Advertising Alliance,» skriver Facebook.

Uendelig liste med ukjente selskaper

UENDELIG LISTE: Det er sannsynligvis over 100 selskaper du aldri har hørt om som jobber mot annonsørene på «dine vegne». Foto: Skjermdump Your Online Choices

På denne siden blir du møtt med tittelen «Your online choices». Du kan lese deg opp på alt hva denne tjenesten består i på nettstedet, men den raske versjonen for å bli kvitt for eksempel hotellromannonsene i byen du ikke lenger skal på helgetur til, er å velge boksen med «Dine valg». Når du klikker deg inn der scannes din profil. Dette tar et halvt minutts tid.

Listen du får opp er sannsynligvis lang. Den inneholder nok et par navn du kjenner igjen, som Facebook og Google, men stort sett består den nok av selskaper du aldri i ditt liv har hørt om. Nå har du muligheten til å velge kjapt og enkelt «interessebasert reklame» eller «vilkårlig reklame».

Og vips kan hotellrommene og jakken være borte fra Facebook.

Trenger du Marks hjelp?

Så må du huske på at det kan hende Facebook har rett. Kanskje var det en gedigen blemme å legge helgeturen til Madrid i stedet for Praha. Kanskje var den jakken et kupp. Men det hadde du kanskje klart å finne ut uten hjelp fra Mark Zuckerberg & Co?

Det er helt og holdent ditt valg. Og det er vel kanskje slik du helst vil det skal være?

Annonsørene bruker deg som argument overfor vennene dine

Tilbake til Facebook. Mens du likevel er i gang med annonsene kan du jo også ta en annen avgjørelse. For ønsker du virkelig at alle vennene dine skal se dine sosiale handlinger kombinert med annonser?

SKJUL DINE PREFERANSER: Her kan du gjøre en endring slik at Facebooks annonsører ikke kan bruke deg «som argument» overfor vennene dine. Foto: Skjermdump Facebook

Dette handler om det som kommer inn i nyhetsfeeden til kompisen din. Han får kanskje opp et tilbud fra Norwegian med beskjed om at nettopp du — hans venn gjennom 15 år - liker Norwegian. Kan hende du liker Norwegian kjempegodt, for det er det jo ingenting galt med, men det er ikke helt sikkert du vil at kompisen din skal få vite det.

ANBEFALINGER: Du får anbefalinger på Facebook basert på hva vennene dine liker. Foto: Skjermdump Facebook

Det kan også hende at du ikke vil at Norwegian skal få bruke deg som argument for hvorfor kompisen din skal like Norwegian.

I så fall velger du «rediger» der det står «Annonser med mine sosiale handlinger». Her kan du velge om «ingen» eller «bare venner» skal kunne se dette. Velger du «ingen» er det helt slutt på at kompisen din får beskjed om at du liker ditt og datt — med klare antydninger om at kanskje han også burde gjøre det.

Her må det presiseres at heller ikke dette bare har ulemper. Det kan jo for eksempel hende at din venninne har oppdaget en utrolig stilig ny tjeneste, nettside eller butikk, men helt glemt å fortelle deg om det.

På samme måte kan det selvsagt hende de tingene du driver med på Facebook - sider du liker, personer du fascineres av og så videre - er nyttig og interessant for dine venner. Og deling er jo bra, ikke sant?

DINE PREFERANSER: Alt du gjør på Facebook er med på å avgjøre hva Facebook leverer tilbake til deg. Her kan du ta kontroll over dine preferanser. Foto: Skjermdump Facebook

Hva er egentlig dine preferanser?En tredje ting du kan gjøre er å slå av muligheten for å få annonser basert på preferansene dine. Her vil du for eksempel kunne se at det er mulig å målrette annonser mot deg fordi du har gått på for eksempel Fana Gymnas.

Du havner i ulike grupper for folk som har eller ikke har barn, som er eller ikke er i et forhold eller som er medlem i et idrettslag. Hvis du ikke har vært inne på denne listen før, er det godt mulig du vil bli overrasket over hvor lang den er.

Facebook vet også at du for eksempel bruker en iPhone 6 og kan målrette annonser til deg og andre som har denne telefonen — fremfor for eksempel en Samsung.

HVA LIKER DU?: Hvem kjenner deg best? Er det Facebook eller er det du? Foto: Skjermdump Facebook

I listen kan du både legge til og ta bort preferanser, for det skal ikke mer til enn at du har trykket på ett eller annet på Facebook av ren nysgjerrighet for at det er med på din oversikt.

Lykke til med å ta tilbake kontrollen!

  • PS: Tror du noen andre også har nytte av å vite dette? Da kan du jo dele artikkelen med dem — for eksempel på Facebook. I så fall er du med og sprer informasjon om hvordan man tar makten tilbake fra Facebook - på Facebook. Det er antakelig noe Alanis Morrisette ville kalt ironisk (selv om det mer korrekte er at det er et paradoks).
Publisert

Les mer om dette temaet

  1. 9 Facebook-triks du kanskje ikke visste om

  2. 60.000 liker BT på Facebook