– Nå er vi ved Hellesøy fyr og skal seile innaskjærs til Bergen. Det blir godt etter 45 dager på havet, sier Jan Wanggaard, prosjektleder for «Maud Returns Home» til BT søndag ettermiddag.

Spesialbygget polarskip

Da Roald Amundsen planla sin ekspedisjon til Arktis fikk han bygget et polarskip. Skipet ble bygget av båtbygger Christian Jensen på Vollen i Asker og ble sjøsatt i 1917.

Amundsen dro, sammen med sitt mannskap, fra Christiania 24. juni 1918. Skipet var bygget spesielt til Amundsens ekspedisjon gjennom Nordøstpassasjen.

Målet for ekspedisjonen var å drive forskning i Polhavet, havet rundt Nordpolen. De satte seg også et mål om kanskje å nå Nordpolen.

«MAUD»: Båten ble sjøsatt i 1917, og sank i 1931.
Bård Bøe

Mange hindre

Gjennomseilingen støtte på mange hindre i løpet av de syv årene den varte. «Maud» endte opp i Nome i Alaska og ble solgt til Hudson´s Bay Company, som brukte skipet til transport langs nordvestkysten i USA og Canada, og til slutt som radiostasjon.

«Maud» sank i 1931 og ble liggende på havbunnen frem til 2016. Skipet ble da hevet etter 85 år på havbunnen.

I 2017 ble «Maud» slept til Grønland, og slepes nå til sitt opprinnelsessted på Vollen i Asker.

– Nå gleder vi oss til å komme hjem med båten. Da skal vi feire, sier Wanggaard.

BYTUR: «Maud» i Vågen i Bergen.
BTs webkamera

Mandag formiddag er «Maud» i Vågen i Bergen. Følg med på BTs webkamera i Vågen og fra Fløyen.

Fikk kritikk

Harald Dag Jølle, som er forsker ved Norsk Polarinstitutt, forteller at Maud-ekspedisjonen på mange måter var ansett som mislykket.

– Amundsen fikk mye kritikk i pressen, blant annet fordi han aldri nådde Nordpolen. På en annen side, var det vitenskapelig sett en helt utrolig ekspedisjon.

Blant mannskapet på båten var Harald Ulrik Sverdrup, som var vitenskapelig leder. Han har siden hevdet seg som forsker, og var senere med på Nautilus-ekspedisjonen.

– Han kom tilbake med utrolige vitenskapelige observasjoner, som har blitt viktig for det Geofysiske instituttet i Bergen, sier Jølle.

Derfor er det også symboltungt at Bergen er den første havnet «Maud» nå besøker, opplyser polarforskeren.

– I god forfatning

Det er 100 år siden skipet seilte ut fra Christiania for første gang. Når skipet er tilbake i Asker er planen å bygge et museum for «Maud».

– For oss er dette spesielt. Vi har holdt på i veldig mange år med å få dette prosjektet til. Det er viktig historie som kan bli synliggjort. Hele båten er veldig tæret av tiden, men til å være 100 år gammel båt som har ligget på havets bunn i 90 år er den i god forfatning. Det er ikke noe av treet som er råte, sier Wanggaard.

Skipet slepes nå på en lekter kalt «Jensen» av skipet «Tandberg Polar». Om bord er de fire fra prosjektet «Maud Returns Home» og tre som styrer slepebåten.

Seiler innaskjærs

– Det har jo vært en utfordring å slepe «Maud». Vi er en liten slepebåt og «Maud» ligger på en liten flåte. Det har vært en del dårlig vær, så vi har kjørt forsiktig. Når man er på havet er man sårbar. Vi er lykkelig over å snart være fremme, sier Wanggaard.

De har planer om å være fremme i Asker 18. august.

– Vi kjører rolig og innaskjærs der det er mulig. Vi ønsker at folk skal få se «Maud» bli slept hjem, forteller Wanggaard.