Skinnbåten er på sjøen

Med råseil av reinskinn og skrog av elg, holder steinalderbåten «Havelgen» god fart langs kysten.

Publisert: Publisert:

ELG TIL HAVS: DET gikk med skinn fra 20 elg for å bygge Havelgen. Båten ble første gang sjøsatt i palmehelgen. Foto: PRIVAT

Den spesialbygde skinnbåten ble sjøsatt ved Mangersholmane i palmehelgen. På veien sørover mot Austevoll viste det seg at Havelgen og uteriggerkanoen Kalven tåler hardt vær.

— Vi har seilt i hagl og kuling. Jeg er imponert over farten båten oppnår. Onsdag seilte vi fra Bekkjarvik til Manger på ni timer, forteller skipper og initiativtaker Børje Møster.

Skjærtorsdag var det landligge på Manger for å justere ymse og lempe ut en del tungt utstyr før seilasen går videre nordover.

— Vi følger vinden og vet ikke hvor langt vi kommer, men det hadde vært kjekt å nå Florø før påsken er omme.

Steinalderbåt

Som BT skrev i februar, var det da Møster for noen år siden leverte en modell av en havlærskilpadde til Kon Tiki-museet i Oslo, at ideen om å lage en skinnbåt ble født.

Mens han kikket på en modell av en uteriggerkano fra Stillehavet, oppdaget han at den lignet på en helleristing i Norge. Helt opp til våre dager er de ytterste bordene blitt omtalt som hudplank eller bare hud. Begrepet er videreført fra den tiden man benyttet dyrehud på båtene, påpeker Møster, som har stor fascinasjon for stein- og bronsealderen.

Han kaller skinnbåten «en spesiell arkeologisk rekonstruksjon», og ønsker med den å fokusere mer på eldre kystkultur, som er så lite kjent.

— Havelgen er bygget i samarbeid med en arkeolog ut fra en teori om hvordan båter kan ha sett ut i steinalderen. Vi vet at skinnbåter ble brukt av eskimoene, men vi har ingen fysiske spor etter slike båter i Norge, annet enn på helleristningene. Den eneste måten å finne ut mer om dette på, er å eksperimentere, sier Møster.

20 elger

Båten ble bygget på gården hans, Godjord i Øvre Manger. Her har gjestearbeidere fra flere land hjulpet til med byggingen. Av mannskapet på fem som nå seiler rundt i Havelgen, er det en nederlender, en franskmann, en skotte og to nordmenn. Målet med seilasen er også å aksjonere mot gruveavfall i fjordene, i samarbeid med Naturvernforbundet og Fjordaksjonen.

Møster forteller at folk de møter langs leien knapt tror det de hører, når de får vite at det gikk med 20 elghuder til å lage båten.

— Å seile den er nesten som å være ombord i et levende dyr. Den er organisk og myk, føyer seg så fint i bølgene. På et tidspunkt lå vi mellom danskebåten og en svær industritråler, det kom enorme bølger, men ingenting knakk, forteller skipperen.

Ennå gjenstår det en del arbeid før Havelgen er fullvokst, blant annet er det seil som skal sys ferdig. Til sommeren planlegger Børje Møster å seile båten langs kysten for å fortsette å aksjonere mot gruveavfall i fjordene.

På sikt håper han at båten kan bli brukt i et kulturprosjekt eller av en folkehøgskole.

Frivannsliv.no har bilder og blogg om Havelgen og byggeprosessen.

Publisert: