Søstre døpt i champagne og regn

Det var tvillingdåp på Festningskaien i ettermiddag da Farstad shipping introduserte sine nye, mer miljøvennlige skip.

Publisert Publisert

DÅP 1: Gudmor Bente Elisabeth Rolland knuser champagneflasken i skroget på «Far Sun». Skipet er bygget på verftet Vard Langsten på Sunnmøre. Foto: Tor Høvik

DÅP 2: Gudmor Monica Kallestadbakken sender champagneflasken i skroget på «Far Sygna» som er bygget på Vard sitt verft i Vietnam. Ved siden av henne står verftsdirektør Roger Vassdal. Foto: Tor Høvik

DÅPSVANNET: Begge gudmødrene klarte å knuse flasken på første forsøk. Foto: Tor Høvik

MANNSKAPET: Gudmødrene Monica Kallestadbakken og Bente Elisabeth Rolland med kapteinene Espen Uran (til v.) og Raymond Myklebust og resten av mannskapet på de to skipene. Foto: Tor Høvik

ORKESTER: Politiorkesteret var til stede på tvillingdåpen på Festningskaien. Foto: Tor Høvik

FØRST OMBORD: Gudmor Bente Elisabeth Rolland og kaptein Raymond Myklebust på vei ombord på «Far Sun» som de to første etter dåpen. Foto: Tor Høvik

PÅ DEKK: Skipene har begge egne mekaniske systemer på dekk som mekanisk fester lasteslangene til skroget ved lossing og lasting offshore. Dette skal gjøre prosessen tryggere. Foto: Tor Høvik

  • Gerd Tjeldflåt
icon
Denne artikkelen er over fem år gammel

Regnet pisket, og vinden gjorde at champagneflaskene dinglet faretruende lenge før de skulle knuses mot båtskrogene. Men de to nye forsyningsskipene «Far Sun» og «Far Sygna» ble likevel døpt til pomp og prakt ved Festningskaien lørdag ettermiddag.

De to søsterskipene skal gå i Nordsjøen som to miljøfyrtårn for rederiet Farstad shipping som eier dem.

— Maskinen er designet slik at den skal bruke minst mulig drivstoff, og for denne driften er den blant de mest miljøvennlige skipene vi har, sier administrerende direktør Karl-Johan Bakken i Farstad shipping.

Les også

Dette er årets skip

Kan kobles på landstrøm

Teknologien som er brukt i skipene skal redusere utslippene av NOX-gass med over 90 prosent, og Bakken sier begge skipene er utstyrt med system for å ta imot landstrøm slik at de ikke skal gi unødvendige utslipp når de ligger til kai.

— Dette gjør at når det finnes nok strøm på land, kan vi bare koble til. Disse båtene skal ikke ligge i Bergen, men det er viktig overalt hvor vi er, sier han.

Fra hver sin verdensdel

«Far Sun» ble døpt av gudmor Bente Elisabeth Rolland, mens «Far Sygna» hadde gudmor Monica Kallestadbakken. Begge er fra Statoil, som har spesialbestilt skipene, og har kontrakt om å bruke dem i seks år som forsyningsskip til platformer.

Selv om skipene er nesten identiske, er de produsert på hver sin kant av verden. «Far Sun» er laget ved verftet Vard Langsten i Møre og Romsdal, mens «Far Sygna» er laget i Vietnam.

Designet på skipene skal også gjøre dem sikrere mot oljeutslipp. Oljetankene er plassert innvendig i skroget, for å redusere sannsynligheten for utslipp ved en eventuell skade.

Publisert
Takk for at du leser BTIkke gå glipp av alle nyheter fra Vestlandets største avis.
Bli abonnent
BT anbefaler

Venner av drapssiktet student: Han endret seg, ble mer isolert og fikk en mørk form for humor

Vennene beskriver ham som en fin gutt. Samtidig peker noen av dem på varsellamper fra fortiden.

LES SAKEN

Sakene flest leser nå

  1. Mann omkom i arbeids­ulykke. – Forferdelig. Det er et sjokk.

  2. Per var tilbake på jobb etter streiken. Det gikk ikke helt knirkefritt.

  3. Bilberging i Fløyfjellstunnelen: – Det går sakte

  4. Siktede har forklart seg om hva som skjedde i leiligheten

  5. «Kva er det med mennene som berre går sin veg?»

  6. Solskjærs United i «dødens gruppe», drømmetrekning for Haaland