4500 fikk beskjed om at katten deres kunne være død. Eieren til Missy var en av dem

– Vi legger oss helt flate, sier daglig leder Gudbrand Vatn i kjæledyrregisteret DyreID.

FAMILIEKATT: Det viste seg at katten Missy i god behold. – Det er nok mange som har hatt en trist opplevelse på grunn av dette i dag, sier Trond Soltvedt. Trond Soltvedt

Onsdag formiddag klokken 11.00 kom beskjeden fra kjæledyrregisteret DyreID:

«DyreID og din veterinær forvalter alle ID-merkede kjæledyr i Norge, også data om deg og din katt. Denne kan beklageligvis nå være død. På Min side kan du registrere dette».

Nesten 4500 brukere fikk meldingen. Det skulle aldri ha skjedd.

Beklager feilsending

Selskapet opplyser at hensikten var å få verifisert eierdata på hunder og katter registrert hos DyreID.

– Vi har sendt dem en melding der vi beklager at dette har skjedd. Vi legger oss selvfølgelig helt flate, sier daglig leder Gudbrand Vatn.

FEILMELDING: Omtrent 4500 brukere registrert i DyreID fikk denne meldingen onsdag formiddag. Trond Soltvedt/Skjermdump

Trodde katten var død

Trond Soltvedts kone var en av mottakerne av meldingen som ble utsendt i formiddag. Hun var da på jobb.

Soltvedt forteller at konen ringte ham helt fortvilet fordi hun trodde katten deres var død.

Ettersom konen fremdeles er på jobb, er det han som forteller om den fæle opplevelsen.

– Hun spurte om jeg hadde sluppet katten ut i dag tidlig. Heldigvis kunne jeg betrygge henne om at katten vår var inne og i god behold, sier Soltvedt.

Les også

Irene kan ikke snu ryggen til katter i nød. Nå bor hun med 45 av dem.

– En misforståelse

DyreID klarte å stoppe masseutsendingen etter omtrent 4500 meldinger.

– Her har det dessverre skjedd en misforståelse i kommunikasjonen. Vi skulle bare oppdatere registrene våre, og trodde vi viste forståelse ovenfor mottakerne, sier Vatn.

Han forklarer at i denne konkrete utsendingen kommuniserer de med mange dyreeiere med kjæledyr på over 10 år. Derfor valgte DyreID å skrive at dyret beklageligvis kan være død.

Meldingsutsendelsen ble ikke helt som de hadde tenkt.

– Vi ønsket å fange opp hvor mange av de eldre kjæledyrene som lever og ikke. Derfor ga vi også en beklagelse i meldingen, for å vise forståelse for at vi potensielt kommuniserte med noen med et avdød kjæledyr, sier han.

Les også

Fant død katt som var skutt med luftgevær

Retter kritikk mot DyreID

Soltvedt er ikke særlig imponert over meldingen som ble sendt ut.

Han mener DyreID burde kvalitetssikret masseutsendelsen på en bedre måte.

– Det å få en beskjed som lett kan tolkes som at kjæledyret ditt er dødt, kan nok for mange være en stor belastning. Det er nok mange som har hatt en trist opplevelse på grunn av dette i dag, sier han.