Ny postterminal på Kokstad

Postens og Brings nye terminal havner nesten på Flesland. — Viser at knutepunktet er i Bergen sør, sier Jernbaneverket, som også planlegger ny godsterminal.

HER: Den nye terminalen vil ligge like nord for industribebyggelsen på Kokstadflaten. Google Maps/NTB Scanpix

På en ny tomt på Kokstad i Bergen planlegger Posten å bygge et nytt post— og logistikksenter, meldte Posten Norge i en pressemelding tirsdag. Det blir det største i regionen.

— En samlokalisering av virksomhetene i Bergen til Kokstad vil gi effektiv logistikk for post, pakker og gods enten det skal fraktes på vei, bane, fly eller sjø, sier Dag Mejdell, konsernsjef i Posten Norge.

NY TERMINAL: Tomten Posten Norge har kjøpt inn. Posten Norge

Nærheten til flyplassen og godsstrømmene i Bergen er grunnen for at Posten går for Kokstad. Selskapet viser til varestrømsanalysene som er utarbeidet.Den 427 mål store tomten tilhørte tidligere Forsvarsbygg. 226 mål er allerede regulert for næringsformål.

«Posten vil benytte deler av dette til egen virksomhet. Det øvrige arealet skal videreutvikles i samarbeid med andre aktører», står det i pressemeldingen.

Senteret på Kokstad blir et av 18 logistikksentre i Norge. Det skal betjene bergensområdet og Hordaland, med grensesnitt mot den planlagte terminalen på Ganddal i Sandnes.

Tomten ligger like nord for Bybanens store terminalområde på Kokstadflaten.

  • Se på kart her!

Tar sjansen på Rådal

Elisabeth Gjølme, konserndirektør for kommunikasjon, vil ikke røpe hvor mye Posten har betalt for den svære tomten, som er kjøpt av Skifte Eiendom, Forsvarsbyggs eiendomsselskap.

I begrunnelsen for tomtekjøpet heter det også at den ligger nær Rådal, et av alternativene for ny godsterminal for jernbane i bergensområdet.

— Men det er minst to andre alternativer for plassering av jernbaneterminalen, og saken er ikke avgjort. Tar dere en sjanse når dere kjøper denne tomten?

— Det er alltid en risiko om hva som skjer i fremtiden, men vi har lagt til grunn analyser som viser at dette er det naturlige logistikkknutepunktet i området, og det har vært avgjørende for oss. Vi må etablere et moderne knutepunkt i Bergen, og da kan vi ikke vente på en endelig avgjørelse om hvor jernbaneterminalen skal ligge, sier Gjølme.

Høyre:

Les også

Tror godset havner i Arna uansett

Må flytte fra Dokken

I dag har Posten og Bring virksomhet hovedsaklig to steder: På postterminalen på Minde og i havneområdet på Dokken. Byrådet i Bergen har vedtatt at godshavnen skal flyttes fra Dokken, og på Mindemyren er det store planer om byutvikling.

Gjølme vil likevel ikke si noe om hva som skal skje med de to anleggene Posten i dag har.

— Nei, det er for tidlig å si. Vi skal først planlegge det nye senteret på Kokstad, og så får vi se hvilke funksjoner som skal plasseres der. Dette er lange prosesser, så vi ser noen år frem i tid, sier hun.

Les vår magasinsak om godsstriden:

Les også

Gods og grønne skoger

Styrker Rådal

Lars Christian Stendal, utviklingsdirektør i Jernbaneverket, sier dette om Postens tomtekjøp:

— Vi har forståelse for at Posten må ta en beslutning nå, og ser på det som en bekreftelse på at logistikknutepunktet bør ligge i Bergen sør, sier han.

- Styrker dette Rådal/Hordnesskogen som plassering for ny jernbaneterminal?

— Det svekker i hvert fall ikke det alternativet.

At Posten velger Kokstad, betyr imidlertid at det ikke blir en direkte samlokalisering med jernbaneterminal, siden det tross alt er et lite stykke mellom de to tomtene. Hvorvidt det hadde vært plass til Posten i Rådal, er Stendal usikker på.

Godsterminalutredningen fra Jernbaneverket skal nå kvalitetssikres av eksterne konsulenter, før saken går til behandling i Samferdselsdepartementet.

Kokstad: