Airbus frikjenner Super Puma-modellen

Luftfartsmyndighetene har satt alle ulykkeshelikoptrene på bakken. Det er det ingen grunn til, mener produsenten selv.

Publisert:

STYRTET: Med seteplass til 19 passasjerer og to piloter, var Super Puma-helikopteret et av de to store helikoptertypene som står for persontrafikk i Nordsjøen. Foto: Stig Rokkones

«Gitt informasjonen som er innhentet de siste 48 timene, har Airbus Helicoptersbestemt at det på nåværende tidspunkt ikke er noen grunn til å suspendere helikoptertrafikk av typen ECC225LP», skriver selskapet i en pressemelding, publisert søndag 1. mai.

Det var et Super Puma-helikopter av nettopp denne typen som havarerte ved Turøy vest for Bergen på fredag. 13 personer mistet livet i den tragiske ulykken.

13 omkom i helikopterulykken:

Les også

Dette er de så langt åtte navngitte

Støtter myndighetene

I etterkant besluttet helikopterselskapet selv å sette helikoptertypen på bakken. Dette er ikke lenger nødvendig, mener de.

— Vi ønsker ikke å utdype hvorfor vi har kommet frem til dette. Nå er vi stand-by og venter på resultatene fra etterforskningsarbeidet, sier Alvaro Beteta Meredith, kommunikasjonssjef i Airbus Helicopters UK, til BT.

ROTOR: Her blir rotorhodet kjørt bort fra Sotra. ARKIVFOTO: RUNE MEYER BERENTSEN

Selv om helikopterselskapet på mange måter frikjenner seg selv, blir helikoptertypen likevel stående på bakken inntil videre.

Airbus Helicopters støtter nemlig norske og britiske myndigheters beslutning om å sette all kommersiell trafikk på vent i Norge og i Storbritannia.

— Dette er av respekt for alle de berørte, sier Meredith.

Fikk refs fra eksperter

Kort tid før Super Puma-helikopteret styrtet fredag formiddag falt hovedrotoren av. Dramatiske bilder har vist hvordan den spant i flere sekunder for seg selv, mens helikopterkroppen falt mot bakken, og deretter eksploderte.

Søndag sa

Les også

Meredith til BT at det

aldri før har skjedd at hovedrotoren har falt av fra nettopp denne helikoptertypen.

Uttalelsen fikk hard kritikk i media, spesielt fra eksperter i bransjen, som mente det var en omskriving av sannheten.

De siste årene har det nemlig vært flere uhell med Super Puma-helikoptre i Nordsjøen. En av de alvorligste skjedde 1. april 2009. Da styrtet en Super Puma av typen AS332 L2 i havet utenfor Peterhead i Skottland.

Også da falt

Les også

hovedrotoren av.

16 personer mistet livet.

— Forskjellige helikoptre

Meredith beklager at dette ikke ble presisert da BT intervjuet ham.

— Men det er grunnleggende forskjeller på disse to helikoptrene. 332-helikopteret har fire rotorblad. 225 har fem. Det er en opplagt forskjell som påvirker dynamikken, atferden og trykket. Fra vårt perspektiv snakker vi om en helt annen flygemaskin, sier Meredith.

FALT AV: Rotoren som falt av et Super Puma-helikopter i Nordsjøen i 2009. 16 personer mistet livet.

— Piloter og mekanikere mener det er minimale forskjeller mellom disse helikoptertypene?

— Jeg forstår hva de sier, men selv om de begge er medlemmer av Super Puma-familien, er de forskjellige. Før den fatale ulykken på fredag, har det ikke vært noen lignende ulykker med 225-modellen.

— Hvilke likhetstrekk ser dere mellom dødsulykken i 2009, og den som inntraff på fredag?

— Det er altfor tidlig, men også upassende, å dra noen som helst konklusjoner rundt dette. Bare etterforskningsarbeidet vil gi oss informasjon hvor vi kan konkludere.

Turøy mandag formiddag:

Les også

Søker etter metalldeler fra helikopteret

Opplevde helikopterproblemer:

Les også

- Det var riktig å komme hit for å ære de døde

Ordfører Marte Mjøs Persen:

Les også

- Vet hvordan det er å vente på tekstmeldingen «jeg har landet»

Gjort egne undersøkelser

Girboksen har vært helikopterets akilleshæl. På ulykkeshelikopteret var både girboks og rotorhode skiftet i løpet av de fire siste månedene.

Det har også vært flere andre tilfeller av feil på girboksen på Super Pumaene. I 2012 ble de satt på bakken i påvente av en modifisering i girboksen, etter flere hendelser med havarert hovedgirboks. Ifølge Teknisk Ukeblad hadde de sprekker på samme sted på akslingen.

Etter det BT er kjent med, har Airbus Helicopters konkludert med at fredagens ulykke ikke skyldes en sprekk i den vertikale girkassen.

— Vi kan ikke forskuttere funn fra etterforskningsarbeidet, men vi har kommet frem til at det ikke er noen grunn til å sette 225 på bakken, sier Meredith.

— Hva er blitt gjort fra Airbus' side i kartleggingsarbeidet?

— For oss er det ikke passende å kommentere hva som er blitt gjort, men et svært team hos oss har jobbet med saken. Situasjonen er delikat, pågående og endrer seg stadig. Nå venter vi på resultatene fra etterforskningen.

Guillaume Faury, adm.dir. i Airbus Helicopters, er i Bergen for å bistå etterforskningsarbeidet og vise sin respekt til de etterlatte.

Det har ikke lykkes BT å få et intervju med ham.

Publisert: