«Lureboks» tok over 2000 fartssyndere i Bergen i fjor

svp://102481
  • At så pass mange blir tatt kan tyde på at folk ikke tror det er en fotoboks, sier politiet om «skapet» i Fløyfjellstunnelen.

MANGE LURER: Denne litt utradisjonelle fotoboksen i Fløyfjellstunnelen retning Åsane får politiet «veldig mange» spørsmål om. LEIF GULLSTEIN

På bildet like over ser du den andre fotoboksen i Fløyfjellstunnelen retning nord.

«Den andre?», vil noen kanskje spørre. Politiets teori er i hvert fall at ikke alle vet hva den sikringsskaplignende innretningen er.

Les også

Disse fotoboksene vil forvirre deg

Les også

Kjørte 136 km/t i snitt over to mil

— Vi har ikke mange av disse i Hordaland. Den ser helt annerledes ut enn de vanlige fotoboksene, blant annet er den dypere, sier Ola Akselberg, førstebetjent og trafikkoordinator i hordalandspolitiet.

«LILLEBROR»: Den tradisjonelt utseende fotoboksen nordover i Fløyfjellstunnelen tok langt færre enn «annerledesboksen» i samme tunnel. LEIF GULLSTEIN

Kameraøynene skiller seg også klart fra de godt synlige linsene i tradisjonelle fotobokser. Akselberg forteller at de får veldig mange spørsmål om boksen, som bærer det kronglete navnet «E39 Fløyfjellstunnelen nordover, pkt. 2».

— Tror de er ferdige

Politiet i Hordaland råder per nå over 41 fotobokser, på fagspråket kalt ATK (automatisk trafikkontroll). Fasiten er at annerledesboksen i Fløyfjellstunnelen i fjor bidro til nesten en tidel av ATK-inntektene i Hordaland. 2189 sjåfører ble knipset av den, i gjennomsnitt seks daglig.

SÅ DEG!: Sjåføren av denne bilen ble nok en god del fattigere, men slapp unna førerkortbeslag med et nødskrik. Bilen ble knipset i Fløyfjellstunnelen retning syd i mai i fjor. Fart: 114 km/t. Grense for beslag: 116 km/t. POLITIET/ATK-SENTERET

Fotoboksen som står først i den samme tunnelen hadde til sammenligning kun 606 registrerte overtredelser. Riktignok kontrollerte den færre kjøretøy enn «lureboksen», men også andelen som ble tatt er langt lavere.

Les også

Nye fotobokser kan forvirre deg

Les også

Nå er det mindre fare for å bli tatt

— Kengurukjøring er et velkjent fenomen knyttet til fotobokser. Man bremser ned, kjører sakte forbi, og så øker farten igjen. Her kan tallene tyde på at en del tror de er ferdige med overvåkingen når de har passert den første boksen, sier Akselberg.

«Ris bak speilet»

Trafikkoordinatoren understreker at de ikke er ute etter å lure noen, ei heller ta inn mest mulig penger.

Les også

Fotoboksene ser deg sjeldnere

Les også

Råkjørernes 10-på-topp

— Poenget med boksene er å få folk til å holde fartsgrensen. De er der som et ris bak speilet og hjelper oss i trafikksikkerhetsarbeidet. Og erfaringen er at de virker. De er med på å holde farten nede, sier Akselberg.

Mens 2014 ga et fall i ATK-tatte bilister i Hordaland, økte tallet i fjor. Aller flest fartssyndere ble fotografert på vei sørover gjennom Fløyfjellstunnelen, altså i retning Bergen sentrum.

Les også

Tatt to ganger på fire minutt

— Folk kjører fort. Alle vet om boksene, men det tikker inn overtredelser likevel, sier Akselberg.

Velger vekk streknings-ATK

IKKE LURE: Trafikkoordinator Ola Akselberg, her foreviget i felten, sier de ikke er ute etter å lure noen eller få inn mest mulig penger. - Poenget med fotoboksene er å få folk til å holde fartsgrensen, sier han. ARKIVFOTO: VEGAR VALDE Vegar Valde

Såkalt streknings-ATK, som ble innført i Lærdalstunnelen for tre år siden, er ikke aktuelt i Hordaland ennå. Dette er måling av gjennomsnittsfart mellom to fotobokser.Akselberg sier de har vurdert det, men at de ikke har funnet strekninger som egner seg eller tilfredsstiller kravene.

En rapport fra Transportøkonomisk institutt i forfjor viste at antall drepte og hardt skadde på veier med streknings-ATK gikk ned med rundt 50 prosent. Rapporten omfattet 14 av de 27 strekningene i landet der farten måles mellom to punkter. Statens vegvesen har tidligere påpekt at effekten er like god i tunneler som på veier i dagen.

svp://102481