Takk, modige mennesker

Dere er muligens Bergens slappeste, men også Bergens modigste!

Publisert Publisert

SNART I GANG: Rett over påske tar Tonje Sørlie og Guri Brekke fatt på treningen med de åtte slappe som er valgt ut til årets utgave av Bergens slappeste. Foto: Gidske Stark

  • Guro Istad
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Først og fremst: tusen takk til alle dere som har sendt inn søknader om å få bli med på årets utgave av Bergens slappeste. Jeg forsikrer dere om at vi har lest hver eneste en som er kommet. I bunken ligger det mange sterke, rørende, og til tider hjerteskjærende historier. Dere har virkelig bydd på dere selv og lagt hjerte og sjel i søknadene. Så nær som hver eneste en av dere hadde fortjent å få bli med. Slappe? Ja, kanskje. Men definitivt blant Bergens modigste mennesker.

Når våre åtte deltakere nå er valgt ut, har vi tatt hensyn til både hvilke historier de har å fortelle, variasjon i både alder, form og bakgrunn, og vi har også måttet ta hensyn til at opplegget skal være gjennomførbart for de som nå er med. For det kommer til å bli hardt, tungt og tøft. Og for å nøre opp under en klisjé; det kommer til å bli både svette, snørr og tårer. Vi kan ikke engang trøste med "mykje lys og mykje varme". Dette opplegget kommer med "tøffe tak-garanti".

Les også

Her er årets deltakere

Til alle dere som har lyst til å komme i gang med trening: gjør et hederlig forsøk på å delta gjennom avisen. Vi skal gjøre vårt aller beste for å gjøre opplegget tilgjengelig også for dere som leser om Bergens slappeste og ser videoene vi lager fra treningsøktene. På nett vil dere finne en video med våre trenere, Guri Brekke og Tonje Sørlie, som har laget en enkel styrkeøkt som dere kan følge. Den skal være mulig for alle å gjennomføre. Og klarer du bare litt den ene dagen, kan du trøste deg med at du klarer litt mer neste gang. Husk å telle fremgang, ikke motgang og begrensninger.

Ernæringsfysiolog Cathrine Borchsenius skal lage mat for oss, som du enkelt kan kopiere hjemme. Sunt trenger verken være vondt eller vanskelig.

Det fine med å begynne å trene, er at du raskt merker resultater. Uansett hvor elendig formen er, kan du bedre den. Jo da, det er sant. Men det kommer ikke av seg selv. Det vil også våre deltakere måtte kjenne på. Det høres banalt ut, men mange tror nok — håper, i hvert fall - at trenere kan gjøre jobben for deg. Det kan de naturlig nok ikke. De kan hjelpe deg i gang, gi deg øvelser og råd som gjør veien litt mer fremkommelig, rett og slett holde deg i hånden underveis. Men viljen, disiplinen og kreftene må du selv fremtvinge. Uansett hvor langt inne det ligger. Den harde sannheten er at ingen andre enn du kan hjelpe deg!

Våre deltakere skal nå gjennom to organiserte treningsøkter hver uke. De åtte blir delt i to lag, som Guri Brekke og Tonje Sørlie vil trene gjennom én økt hver uke. I tillegg skal de besøke åtte forskjellige treningssentre i byen, som alle tilbyr veldig forskjellig trening. Her vil deltakerne bli trent av sentrenes respektive trenere. Håpet og målet er å vise at alle kan finne noe de liker. Cathrine Borchsenius skal sørge for at de også får veiledning til et sunt og godt kosthold. For det nytter lite å trene, dersom potetgullet og colaen er premien etter økten.

Åtte uker er ikke lenge. Gir man seg etter endt prosjektperiode, sklir man raskt tilbake til gamle vaner. Vi håper at de åtte deltakerne, og dere andre, benytter muligheten til å endre livsstilen for godt.

Vi vet at du kan klare det. Nå skal vi overbevise deg også!

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Warloe turte ikke trene