Illsinte bilister i sommervarmen

Køleie bilister skjelte ut kolonnemannskapet. - Folk må oppføre seg, formaner vegtrafikksentralen.

Publisert Publisert

KØ FRA FJELLET: Alle som skal vestover ned Måbødalen må belage seg på timesvis i kø. Slik så det ut ved Fossli like før klokken 19. Foto: 2211-TIPSER

  • Guro Valland
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

SISTE: Klokken 22.30 melder Vegtrafikksentralen at ventetiden er en halv time begge veier.

Igjen korker det seg med biler som skal gjennom den brannskadde Måbøtunnelen.

— Det var kaos fredag kveld og nå er det kaos igjen, konstaterte trafikkoperatør Ronny Sleire ved Vegtrafikksentralen tidlig søndag kveld.

Da var det tre timer å vente østfra og en time vestfra.

Sleire minner om at veivesenet advarte mot køer. Bilistene er blitt oppfordret til å velge andre fjelloverganger, hvis de har muligheten til det.

Etter timer i kø koker det over for enkelte. Kolonnemannskapene har fått mye kjeft.

— Folk bør besinne seg. De som kjører kolonnene har ingen enkel jobb. Det handler om alminnelig folkeskikk, lyder oppfordringen fra Sleire.

Kø til midnatt

Fredag kveld var det kø til nærmere midnatt.

Ernst Hagen er på vei til Bergen igjen etter en helg på hytte vest på Hardangervidda og er blant dem som irriterer seg over den lange ventetiden.

En ledebil tar med seg 20 biler og kjører gjennom alle tunnelene i Måbødalen. Bare Måbøtunnelen er skadet etter trailerbrannen forrige helg.

Bakerst i kolonnen ligger bil nummer to og passer på sikkerheten.

Nede i dalen snur ledebilen, tar med seg 20 biler og kjører opp igjen. Mellom hver avgang fra toppen går det en halvtimes tid, konstaterer Hagen.

- Kunne løst det smidigere

Hagen mener veivesenet kunne løst dette langt smidigere:

— Hvis de hadde nøyd seg med kolonnekjøring gjennom den ene tunnelen som er skadet, ville det ikke vært noe kø å snakke om.

— Da ville bilene blitt stående i kø inne i en tunnel, påpeker veivesenet.

— Kanskje vi hadde sittet noen minutter i kø i en av de andre tunnelene, men det hadde vi tålt.

Hagen mener veivesenet kunne satt inn flere ledebiler, så hadde det gått kortere tid mellom hver avgang.

BT har fått flere henvendelser fra andre bilister som er kritisk til vegvesenets løsning.

— På fylkesveg 569 like før Eidsland er det en lang tunnel helt uten lys og sikkerhetsutstyr. Der får vi kjøre fritt, men gjennom Måbøtunnelen slipper de oss ikke, sier Frank Robert Aas.

Leidulf Hovden sier veivesenet burde ryddet gamleveien så trafikken kunne vært ledet utenom Måbøtunnelen.

Er du i kø? Send tips på SMS/MMS til 2211 eller e-post til 2211@bt.no!

ÅRSAKEN: Denne trekkvognen begynte å brenne inne i Måbøtunnelen. Forrge lørdag ble den tauet til verksted i Eidfjord. Foto: 2211-TIPSER

Trafikkoperatør Ronny Sleire sier løsningen som er valgt ivaretar sikkerheten.

— Alternativet hadde vært å stenge veien helt inntil skadene er utbedret. Denne løsningen gir folk i hvert fall muligheten til å kjøre gjennom, sier han.

Vegvesenet har flere ganger påpekt at det fins alternative ruter:

  • E134 over Haukeli
  • Fylkesveg 50 Aurland-Hol
  • riksvei 52 Hemsedalsfjellet og
  • E16 Filefjell
  • Vi har ikke hørt om noen køer på disse overgangene, så der regner jeg med at trafikken går som normalt, sier trafikkoperatøren.

Måbøtunnelener 1893 meter lang og ligger på riksvei 7 i Eidfjord kommune i Hordaland.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Slik ser det ut i Måbøtunnelen

  2. Måbøtunnelen stengt i helgen, kan trolig åpne neste uke

  3. Tunnel ble stengt etter varmgang i vogntog

  4. Full utrykning til bussbrann i tunnel i Sogn og Fjordane

  1. Trafikk