Tide taper bussavtale i Bergen til Keolis

Bybaneaktøren vant anbudskonkurransen om å drifte sentrumsbussene.

Publisert:

OVERTAR: Keolis skal overta busskjøringen i sentrum. Foto: Eirik Brekke (arkiv)

Keolis får kontrakten med å kjøre busser i Bergen sentrum de neste ti årene. Det er resultatet av anbudskonkurransen til Skyss som ble kjent mandag.

I tillegg til Bergen sentrum har Skyss også landet på hvem som skal kjøre busser i Bergen nord. Dette er de to største ruteområdene til Skyss i hele Hordaland, og begge kontraktene strekker seg over de neste ti årene. Konkurransen endte da slik:

  • Tide Buss får kontrakten i Bergen nord.
  • Keolis får kontrakten i Bergen sentrum.

De to selskapene danket dermed ut andre konkurrenter som Nobina Norge og Vy buss.

Store verdier

Sentralt i kontraktene står krav fra Skyss om miljøvennlige busser. Fylkesordfører Anne Gine Hestetun (Ap) er svært fornøyd med de nye avtalene.

– Dette er Nordens største anbud på elektriske busser, og Bergen blir nå elbusshovedstaden i Norden. Klimakrisen er vår tids største utfordring, og jeg er glad for at Hordaland fylkeskommune er en del av løsningen, sier Hestetun i en pressemelding.

Rutene i Bergen nord-kontrakten inneholder alle busslinjene i Åsane, Arna og Osterøy. Ifølge kontrakten skal 86 prosent av busskjøringen på disse rutene gjennomføres på biogass. Verdien på kontrakten er 330 millioner i året, og den gjelder fra 1. oktober 2020 til sommeren 2030.

Elektrisk

Anbudskonkurransen endte med at Tide tapte busskjøringen i Bergen sentrum, en kontrakt de har hatt siden 2011. Konkurrenten Keolis, kjent som bybaneoperatør i Bergen, vant anbudet.

Den nye kontrakten til Keolis gjelder fra 1. desember 2020 til sommeren 2030, og har en verdi på 280 millioner i året.

Kontrakten omfatter «alle busslinjer som går i Bergensdalen og i retning mot Bergen Vest», skriver fylkeskommunen i en pressemelding. I denne kontrakten er kravet at 62 prosent av busskjøringen skal gjennomføres elektrisk.

Det betyr at rundt 80 elektriske busser skal kjøre i sentrumsgatene.

Laveste pris vant

I anbudskonkurransen satte Skyss krav om kvalitet og utslipp. Deretter ble seieren gitt til selskapet som ga lavest pris for kjøringen.

– Vi er godt fornøyd med at alle de store bussoperatørene i Norge har prioritert å legge inn anbud på disse kontraktene. Dette viser at markedet fungerer, og det har gitt en svært god konkurranse, sier Målfrid Vik Sønstabø, direktør i Skyss.

Publisert: