Sjøforsvaret: – Det gjør et dypt inntrykk å høre dramatikken

Ansatte i Sjøforsvaret har hørt hva som skjedde minuttene før KNM «Helge Ingstad» krasjet.

Publisert Publisert

SIKRER: Fra sikringsarbeidet lørdag. Syv av ti stålvaiere var festet på fartøyet søndag morgen. Bildet er tatt av forsvaret lørdag. Foto: / Forsvaret

  • Torunn A. Aarøy
  • Christian Nicolaisen
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Lørdag kveld la VG ut lydloggen av hva som ble sagt minuttene før det gikk galt utenfor Stureterminalen i Hjeltefjorden.

KNM «Helge Ingstad» holdt høy fart og stø kurs mot tankskipet «Sola TS». Det viser radarbilder og lydloggen.

Fregatten fikk gjentatte advarsler om at de kom til å kollidere hvis de ikke la om kursen.

Les også

Tankskipet ba KNM «Helge Ingstad» svinge unna gjentatte ganger før kollisjonen

Første gang

Lørdag kveld var det mange ansatte i Sjøforsvaret som hørte lydloggen.

– Jeg har snakket med folk i Sjøforsvaret. Dette var første gang vi så og hørte hendelsen. Det gjør et dypt inntrykk å høre den dramatikken det var rundt dette, sier Thomas Gjesdal, som er presse- og informasjonsoffiser i Sjøforsvaret.

Kun et minutt før kollisjonen får krigsskipet og tankskipet direkte kontakt med hverandre.

«Sola TS» spør om det er KNM «Helge Ingstad» som kommer mot dem, noe som fregatten bekrefter fem sekunder seinere.

«Ta styrbord med en gang», sier tankskipet over radioen.

«Da går vi for nærme blokkene», svarer fregatten.

Skjedde under vaktskifte

Flere av dem som var om bord har fortalt at det var vaktskifte da fregatten traff tankskipet.

Tora Seth Reinertsen fortalte at hun firte seg ned skutesiden da de plutselig oppdaget en kollega gjennom flengen i skroget.

Lørdag kom det frem i en melding fra Nato, at de drev navigasjonstrening om bord. Radarbildene viser også at fregatten holdt 17 knop i fjorden.

– Er det vanlig å drive med navigasjonstrening i dette området?

– Det er helt vanlig med kontinuerlig trening og øving på slike øvelser. Men det skal aldri påvirke sikkerheten til fartøyet. Jeg kan ikke kommentere hva KNM «Helge Ingstad» gjorde. Først må vi ha det hele og fulle bildet. Dette er også det Havarikommisjonen skal se på, sier Gjesdal.

Han legger til:

– Hvis vi må gjøre tiltak eller gå gjennom våre rutiner, vil vi selvfølgelig gjøre det. Men vi avventer offisielle rapporter. Vi må først være trygg på at vi vet alt.

LEKTER: Den 140 meter lange lekteren «Boabarge 33» frakter vanligvis store konstruksjoner ut til Nordsjøen. Søndag ankom den Askøy. Den blir sentral i bergingen av KNM «Helge Ingstad». Foto: Bård Bøe

Les også

Flere styrmenn skjønte ikke hva som ble kommunisert over sambandet

Feil antall om bord

I lydloggen kommer det også frem at fregatten opplyser at det er 134 personer om bord til sjøtrafikksentralen på Fedje. Men det var 137 personer om bord.

– Førsteprioritet skal alltid være å få personellkontroll. Men det kan oppstå feil i begynnelsen. Her har de trolig oppdatert informasjonen etter hvert. Vi vet at personellet kom seg trygt og godt ut. Vi hadde alle med oss under evakuering, sier Gjesdal.

KNM «Helge Ingstad» ligger søndag ved Stureterminalen med kraftig slagside.

– Ikke bevegelse i fartøyet

Sikringsarbeidet har ifølge Forsvaret gått etter planen. Seks kraftige stålvaiere er festet mellom fartøyet og land.

– Det er ikke observert bevegelse i fartøyet. Det gjøres fortløpende vurderinger med tanke på ytterligere sikring, opplyser Forsvaret søndag ettermiddag.

Selve bergingsaksjonen - jobben med å få den mer enn 5000 tonn tunge fregatten opp på lektere og fraktet til Haakonsvern - er fremdeles under planlegging.

Les også

– Den eneste tanken jeg hadde i hodet, var å redde skipet

SIKRES: Her festes stålvaiere for å sikre KNM «Helge Ingstad». Foto: / Forsvaret

– Blir ikke sleping i dag

Tre slepebåter og tre lektere fra rederiet Boa Offshore har fått oppdraget med å frakte fregatten tilbake til Haakonsvern er nå på vei fra Trøndelag. De er ventet å være på plass i løpet av søndagen.

To av dem er allerede ankommet, og ligger nå til kai ved Hanøytangen på Askøy:

Den 140 meter lange og 36 meter brede lekteren «Boabarge 33» og taubåten «Boa Balder».

Trolig vil fregatten bli liggende på ulykkesstedet en god stund til.

– Det er mye som skal på plass før sleping. Det blir ikke sleping i dag. Det er altfor tidlig, sier Gjesdal.

Han ville søndag ikke gi noen detaljer om fremdriftsplanen.

Lørdag var fire personer om bord i fregatten for å hente ut utstyr på broen. De var inne nede i fartøyet.

– Vi må være sikrest mulig før bergingsarbeidet settes i gang. Blant annet må det folk om bord igjen for å se nærmere på forholdene i fregatten, sier presse- og informasjonsoffiseren.

Publisert

Fregatt-havariet

  1. INNENRIKS

    Regjeringen erstatter ikke «Helge Ingstad»

  2. LOKALT

    Politiet er ferdige med fregatt-etterforskinga

  3. LOKALT

    – Vi har et kjærlighets­forhold til kyst­befolkningen. Men er noen ganger uforståelige for dem.

  4. LOKALT

    Sjøforsvaret fikk en rekke klager under militærøvelse

  5. LOKALT

    Innleide, polske sveisere manglet sikkerhets­godkjenning

  6. LOKALT

    Difor er etterforskinga ikkje ferdig før påske

Les mer om dette temaet

  1. Havarikommisjonen: – Jeg tror at alle som har fått med seg hva som skjedde, er glad for at liv ikke gikk tapt

  2. – Sikringsarbeidet kommer til å ta tid

  3. Flere styrmenn skjønte ikke hva som ble kommunisert over sambandet

  4. Politiet: – Ingen grunn til å tro at ulykken skyldes teknisk svikt

  1. Fregatt-havariet
  2. Tankskip
  3. Sjøforsvaret
  4. Fedje
  5. Nato