Plastikkirurgene legger seg flate etter Instagram-kommentarer

Flere unge jenter har fått kommentarer og likes på Instagram-bildene sine fra bergensbaserte Plastikkirurg1. Nå beklager kirurgene.

Publisert:

BEKLAGER: Tom Inge Ørner er daglig leder for Plastikkirurg1. Han beklager overfor dem som har fått kommentert bildene sine. Foto: Jo Straube (arkiv)

I slutten av juni omtalte BT for første gang at Plastikkirurg1, en klinikk som driver med kosmetisk kirurgi i Bergen, hadde likt og kommentert bildene til unge jenter på Instagram.

En av jentene som fikk uønsket oppmerksomhet fra dem var bare 14 år gammel, og flere har reagert på kirurgenes fremtreden.

Reagerte sterkt

– Jeg synes det er flaut på vegne av oss andre som forsøker å drive seriøst, slik skal man ikke oppføre seg. Jeg synes dem som har gjort dette må gå i seg selv og lese lovverket, uttalte Pål Schistad, som er kirurg og medeier i en av Norges største klinikker for plastikkirurgi, Fornebuklinikken.

Elisabeth Lier Haugseth, som er direktør i Forbrukertilsynet, reagerte også sterkt på saken.

– Man skal være varsom med å rette markedsføring som spiller på dårlig selvbilde, mot barn, sa hun til BT mandag.

Les også

Skjønnhetsindustri på ville veier

Beklager

Nå beklager daglig leder Tom Inge Ørner i en pressemelding:

«Plastikkirurg1 beklager at vi har benyttet Instagram uheldig og på en lite skjønnsom måte. Særlig vil vi beklage til de enkeltpersoner som har mottatt kommentarer på sosiale medier direkte fra Plastikkirurg1», skriver han.

– Det har ikke vært vår intensjon verken å lure noen eller behandle folk på en slu eller sleip måte. Ikke i det hele tatt, sier Ørner på telefon onsdag.

KOMMENTAR: En 14 år gammel jente fikk denne kommentaren på et bilde hun hadde lagt ut av seg selv. Foto: Instagram

Markedsføring på Instagram

Ørner forteller at selskapet hans har benyttet seg av eksterne aktører, som har stått for markedsføringen i sosiale medier.

– Da jeg startet klinikken inngikk jeg samarbeid med andre folk som kan ting som jeg ikke kan noe om. Alt fra juss og grafisk design til markedsføring på nett, sier han.

I forbindelse med driften av Instagram-kontoen var det ifølge Ørner benyttet såkalte «automated comments», altså kommentarer som blir lagt ut automatisk på profilene til folk.

– Det er altså ikke slik at vi har sittet og søkt opp kontoer og kommentert på disse.

Han forteller at han ikke visste om denne formen for markedsføring før han ble kontaktet av BT.

– Nå har vi fått stoppet dette. Vi har ikke et eneste godt argument for å gjøre det på denne måten. Det er ikke slik vi skal drive bedriften, sier han.

– Var ikke klar over omfanget

I pressemeldingen skriver Ørner at de inntil nå har valgt ikke å kommentere saken. Det begrunner de med at de trodde den første saken var et enkeltstående tilfelle. «Vi er nå via mediene blitt gjort kjent med at flere er berørt», skriver de.

I den første saken BT skrev sto det imidlertid at det dreide seg om flere unge jenter, og at en av dem bare var 14 år gammel.

Ørner sier på telefon at de var raskt ute med å beklage overfor enkelte medier, og at de lovet å ordne opp.

– Vi fikk for så vidt berettiget kritikk fra hundre steder samtidig. Jeg følte jeg svarte på det jeg kunne svare på der og da, sier han.

På spørsmål om hvem som er i målgruppen for klinikken, svarer Ørner at rundt 90 prosent av kundene er kvinner, og at halvparten av dem er mellom 25 og 40 år. De fleste henvender seg til klinikken etter anbefaling fra venner.

Ørner mener mange har et feilslått bilde av hva klinikken driver med, og understreker at de ber kundene om å tenke seg om før de velger å ta en operasjon.

– Og jeg opererer ikke hvis jeg tror pasienten ikke vil bli fornøyd, sier han.

Dette er Twitter-posten som startet debatten:

Skal gjennomgå blogg og nettsider

Det er imidlertid ikke bare Instagram-aktiviteten kirurgene har fått kritikk for. Rådet for legeetikk har også kritisert formuleringer på klinikkens blogg.

«Det er forskjellige grunner til at pasienter søker hjelp til en kosmetisk behandling. De fleste ønsker å bli normale, dvs. de føler at deres nese, bryster eller mage er langt utenfor det som er normalt. De ønsker en endring som gjør at de ikke lenger skiller seg ut fra det som er vanlig», står det i et av innleggene.

– Dette er kroppspress og press på utseende. Fra mitt ståsted, som allmennlege, er det veldig mye forskjellig utseende som er «normalt», sa Svein Aarseth, som leder etikkrådet.

Ørner sier de er kjent med denne kritikken, og at de skal ta en gjennomgang av nettsidene sine – for å sikre at de formulerer seg etisk og korrekt.

– Vi skal gå gjennom alt på nytt igjen. Vi tar kritikken vi har fått på en konstruktiv måte, sier han.

Publisert: