Kritiserer brannsikkerheten i tunneler

Havarikommisjonen: Automatikken i tunnelen utsatte trafikantene for større fare.

Publisert Publisert

UTBRENT: Dette er restene av turistbussen som tok fyr i Gudvangatunnelen i Sogn, 11. august 2015. 32 passasjerer var om bord. Foto: Statens vegvesen

  • Christian Nicolaisen
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Fire personer måtte på sykehus med røykskader etter at det begynte å brenne i en turistbuss i Gudvangatunnelen 11. august 2015.

Også i 2013 var det en alvorlig bussbrann i Gudvangatunnelen.

Nå har Statens havarikommisjonen for transport levert en rapport om fjorårets brann, der de kritiserer brannsikkerheten. Her er hovedpunktene:

  • Automatikken i brannslokkingsapparatene og ventilasjonssystemet fungerte på en slik måte at det utsatte trafikanter for større fare.
  • Statens vegvesen mangler utstyr og rutiner ved brann i tunnel. Kommisjonen etterlyser teknologi som gir oversikt over antall kjøretøy og personer i tunnelen, og et system som kan varsle dem om brann.
  • Brannvesenets innsats ble forsinket fordi det manglet direkte kommunikasjon mellom brannvesenet på stedet, 110-sentralen og Vegtrafikksentralen.
    Havarikommisjonen mener Aurland brannvern viste at de har lært av brannen i 2013, ved at de snudde røykventilasjonen i motsatt retning.

32 kinesere om bord

Turistbussen hadde 32 kinesiske turister om bord. De var på vei til Gudvangen for å ta fergen til Flåm. En sjåfør som lå bak bussen så at det kom røyk fra den. Han prøvde å varsle bussjåføren, men bussen fortsatte 360 meter inn i tunnelen. Sjåføren så flammer i sidespeilet og prøvde å slukke, men lyktes ikke.

Det automatiske ventilasjonssystemet i tunnelen gjorde at røyken ble ventilert i den lengste retningen, mot Gudvangen, hvor flest trafikanter oppholdt seg. Automatikken er i bruk i flere av de lengste tunnelene i Norge. Kommisjonen mener systemet utsetter trafikantene for større fare.

Snudde røyken

Den automatiske ventilasjonen begynte da sjåføren fjernet et brannslukkingsapparat i tunnelen. Men det gikk åtte minutter før operatøren på Vegtrafikksentralen oppdaget dette og fikk aktivert stopplys på Gudvangen-siden.

Aurland brannvern kom til brannstedet etter ca 15 minutter. Da de fikk informasjon om at folk var fanget i røyken, besluttet de å snu ventilasjonsretningen. Det er trolig første gang dette er gjort i løpet av tunnelbrann. Slukkearbeidet blir beskrevet som svært vanskelig, med mye nedfall fra taket.

Under brannen i 2013 ble en rekke personer gående i lang tid i tett røyk. Dette ble unngått under fjorårets brann, fordi det tilfeldigvis kom forbi en tom varebil som tok med seg busspassasjerene.

Mangler nødnett

Folk som var fanget i røyken fikk senere hjelp fordi brannvesenet og Vegtrafikksentralen manglet direkte kommunikasjon. Vegtrafikksentralen er ikke tilknyttet nødnettet, og da mobilnettet ble ustabilt måtte beskjeder gå via 110-sentralen i Bergen.

Ifølge rapporten har det ikke vært mulig å komme frem til en klar brannårsak.

Kommisjonen mener brannen kunne vært unngått hvis sjåføren hadde tatt en sikkerhetssjekk av bussen før han kjørte inn i tunnelen. De mener det må legges til rette for at sjåfører kan sjekke lekkasjer eller varmgang før de kjører inn i utsatte tunneler.

Havarikommisjonen kommer med fem sikkerhetstilrådninger som følge av undersøkelsen.

Publisert

Les mer om dette temaet

  1. Tunnelbrannen kostet 35 millioner

  2. Nå kan de følge utrykningene direkte på storskjerm

  3. - Tror vi har avverget flere ulykker

  4. Går gjennom bussen for å finne svar etter Gudvanga-brannen