Her kommer Ulrikke ut av berget

62 ståltenner gnagde seg tirsdag gjennom bergveggen i Fløen ved Storelungeren.

Publisert:

Det markerte at den nye togtunnelen under Ulriken mellom Arna og Bergen er ferdig gjennomboret.

For skuelystne ble det et meget spesielt øyeblikk å se den 1800 tonn tunge og 155 meter lange boremaskinen bryte seg gjennom den siste meteren og komme til syne i Fløen.

GJENNOMSLAG: Slik så det ut da «Ulrikke» kom gjennom fjellet ved Fløen like før klokken 12 tirsdag. Foto: EIRIK BREKKE

Kjeften på maskinen er ni meter høy, den har 62 ståltenner, og hver tann er på en halv meter.

Like før klokken 12 viste det gigantiske borret «Ulrikke» seg i dagslys på Fløen-siden. Deretter gnaget det sakte hullet større og større. Rundt 12.45 var nesten hele boret igjennom fjellet, og de mange hundre fremmøtte kunne se de gigantiske dimensjonene.

SVÆRT: Slik så det ut da nesten hele boret var igjennom berget.

FINARBEID: Den siste finishen måtte gjøres med håndarbeid. Da sto boret heldigvis stille.

Sprøytemales hvit

– I løpet av mandagen skal vi sprøyte hvitmaling på fjellpartiet hvor Ulrikke kommer til syne, slik at det blir lettere å se og følge med på gjennomslaget, forteller Katrine Sælensminde Erstad, prosjektleder i Bane Nor for den nye tunnelen.

Les også

Snart kjennes duringen av Ulrikke

KRAVLET UT: Østerrikske tunnelarbeidere kom etter hvert ut av boret, viftende med flagg. De var de første menneskene som kom gjennom den 7,8 kilometer lange tunnelen.

PROSJEKTLEDER: Katrine Sælensminde Erstad i Bane Nor er prosjektleder for den nye togtunnelen Bergen-Arna. Foto: Odd Mehus (arkiv)

Det er første gang en togtunnel i Norge bygges ved hjelp av en boremaskin av dette kaliber. Prosjektlederen innrømmer at hun er spent på tirsdagens hendelse.

– Jeg er først og fremst spent fordi jeg gleder meg og siden det er første gang en jernbanetunnel her til lands er blitt til på denne måten, sier hun.

Tilbake til Tyskland

Den nye Ulrikstunnelen, som gjør at strekningen Bergen-Arna endelig får dobbeltspor, er 7,8 kilometer lang, hvorav ca. syv km er boret med den svære tunnelboremaskinen. Den skal demonteres i Fløen før den sendes tilbake til Tyskland.

SVÆR MASKIN: Mekanikerformann Arnold Staudacher er her på en av inspeksjonene mellom stuffen/borehodet og fjellet. En slik inspeksjon er blitt utført omtrent hver 500. meter. Foto: Jan M. Lillebø (Arkiv)

Les også

Her skal Ulrikke bryte bergveggen

Den siste tiden har vært krevende for en del beboere i Fløen-området.

– Ved fire anledninger har vi tilbudt hotellovernatting for dem som bor like over tunneltraseen mens boring pågikk. Vi har også droppet nattboring i lengre preioder de siste par månedene, sier Erstad.

Hun berømmer beboerne for å ha vært svært tålmodige mens boremaskinen gnagde seg fremover med en snittfart på 1,8 meter i timen.

SJEKK: Construction manager Tobias Andersson i Skanska Strabag sjekker ett av borehodene på den 1800 tonn tunge tunnelboremaskinen. Foto: Jan M. Lillebø (arkiv)

Publisert: