Slik blir den nye veien til Voss

Her er E16-forslaget som regjeringen går for.

Publisert Publisert

LEGGES I FJELLET: Slik blir den nye veien og den nye banen fra Arna til Voss seende ut. De stiplede linjene er tunnel. Dette vil si at det ikke blir særlig mye utsikt når den nye veien kommer. Illustrasjon: Knut Hjortland

svp://102267

Det blir en mye kortere reisetid mellom Arna og Voss i fremtiden.

Det var i alle fall ønsket fra samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) og næringsminister Monica Mæland (H) da de holdt pressekonferanse i Arna tirsdag.

Solvik-Olsen vedgår:

Les også

- Jeg sitter også litt ekstra anspent når jeg kjører E16

Der avslørte de at regjeringen går for den såkalte K5-løsningen mellom Arna og Voss. Det betyr i korte trekk dette:

  • En reisetid mellom Arna og Voss på 46 minutter med bil og 24 minutter med tog.
  • Forslaget innebærer firefeltsvei fra Arna til Romslo, og deretter ny tofeltsvei med midtrekkverk videre til Voss.
  • Åtte biltunneler.
  • Banen får dobbeltspor hele veien.
  • Stoppene blir: Arna, Vaksdal, Stanghelle, Dale, Bolstad og Voss.
  • Også her blir det mange tunneler, med rømmingsmulighet til veitunnel.
  • Utbedringen vil også korte ned reisetiden med tog mellom Bergen og Oslo ned mot 4,5 timer.
    Det vi fortsatt ikke vet er når byggingen vil starte.
Les også

Ny veg til jul

Koster 33 milliarder

Dette blir uten tvil en stor oppgradering av veistrekningen som har fått mye oppmerksomhet etter flere skred det siste året.

Siden 2000-tallet har det gått over 200 små og store skred mellom Bergen og Voss. Veien er også kjent som en av landets mest ulykkesbelastede veistrekninger.

Men det koster. Dette alternativet er det klart dyreste, med en prislapp for hele strekningen på 33 milliarder kroner.

Strekningen som skal bygges først er Arna til Stanghelle. Prislappen for dette er 14 milliarder kroner.

Milliardsmellen:

Les også

Regjeringen ville spare på Bergen-Voss. I stedet økte regningen med seks mrd.

Startet aksjon:

Les også

I dag går folk i fakkeltog for E16

Etterlengtet

K5 har vært alternativet de fleste på Vestlandet har ønsket seg. Så godt som alle kommuner, instanser og næringsliv har samlet seg rundt dette forslaget.

– Det var uvanlig samstemmig tilslutning for en slik utredning å være, sa prosjektleder Kjell Kvåle i Statens vegvesen til NRK i januar

Samferdselsministeren fikk derfor applaus fra salen da han tirsdag avslørte at det var nettopp K5 regjeringen gikk for.

Selv har Solvik-Olsen kalt alternativet for «Rolls Royce»-alternativet. Dette gjentok han også i tirsdagens pressekonferanse.

— Ikke fordi den er luksuriøs, men den er veldig kostbar, sa han.

Publisert